Rollpelsakademien – en tanke

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Okej, hear me out. Det här är en fundera-tråd, inte en deklarera-att-såhär-blir-det-tråd.

TL; DR: Skulle det vara en bra idé att starta en typ "klubb" där vi specifikt ger konstruktiv kritik till varandras rollspelsverk?

Jag och några till (bl.a @Max Raven) diskuterade i vrållådan om det här med recensioner och feedback. Som rollspelskonstruktör är det nämligen, upplever jag, rätt svårt att få någon ordentlig feedback på det man gör. Åtminstone om man inte är typ Ligan eller på annat sätt har en stor och/eller högljudd publik. Jag har sålt ganska många böcker vid det här laget, av olika spel, men det är ganska sällan jag läst vad folk faktiskt tycker om dem.

Eller mer exakt: Jag har fått recensioner, men jag har inte fått feedback. En recension är till sin natur tillvänd potentiella köpare, och fokuserar på vad sådana behöver veta. Inte på vad jag som spelskapare behöver bli bättre på. Man skulle kunna tänka sig skillnaden mellan en recension och en peer review eller en opponering. En recension kan vara informativ, men det man får ut av att någon läser och specifikt kritiserar ens verk är något helt annat, upplever jag.

Jag vill bli bättre spelmakare. Jag skulle vilja veta mer om vad jag behöver bli bättre på.

Och eftersom jag är den jag är så funderar jag ju såklart på hur man kan organisera något som löser problemet, gärna på ett sätt som inte bara tillgodoser mitt behov just här och nu, utan som också hjälper andra.

Där föddes idén om "rollspelsakademien". Tanken jag har just nu är att akademien ska kritisera, peer-review:a, opponera på rollspelsverk som är ganska färdiga. Det format jag upplever funkat bäst på det här forumet hittills är nog klubbarna. Vi har just nu klubbar för nästan alla typer av media som finns – tv-serier, filmer, spel, serier och böcker. Jag funderar på om man skulle kunna låna grundstrukturen därifrån:

"Välkomna till Rollspelsakademien Mars 2023. Den här månaden har vi fått in följande verk för granskning: [Lista]. Läs så stor eller liten del som du mäktar med, och kom med konkret, konstruktiv kritik."

Kanske med mer formaliserade/utvecklade regler än så?

Förra gången vi hade en "klubb" för liknande syften var det ju mer läs/korr, och det rann snabbt ut i sanden eftersom korr tar tid. Jag misstänker också att en del av klubbarnas atraktionskraft kommer från att det man skriver i dem blir offentligt – att flera läser det man skriver.

---

Hur får man in verk? Ska folk kunna nominera / skicka in sina verk för granskning i en separat tråd, eller i föregående månads tråd? Eller så kanske det är ogörbart att få in verk på förhand, och det istället är OK att skicka in verk i aktuell månads tråd?

Finns det något bra sätt att lösa problemet med att folk måste köpa böckerna? Vissa (som mina) böcker är ju gratis-PDF:er, men det gäller ju inte för alla. Kanske kan man ha något slags grej där typ "Den som vill kritisera bok X skickar PM till skapare A, som tillhandahåller en PDF?

Man kan göra PDF:er som expirerar, läser jag mig till. Men är det något folk orkar?

---

Så… Lite så har tankarna gått hittills.

Är det här en bra idé? Är det något ni skulle vara intresserade av att delta i, som granskare eller som granskade?

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Jag kan tänka mig att vara med i mån av tid. Jag tycker att det är en bra idé. I synnerhet eftersom man som skribent och skapare växer av just varsam men ändå uppriktig kritik.

Men jag undrar om det inte finns ett problem med att verken som förväntas trilla in för granskning å ena sidan ska vara någorlunda färdiga -- pdf:er, i vissa fall redan ute till försäljning -- samtidigt som omdömet om dem inte ska riktas mot potentiella konsumenter utan mot konstruktörerna. Jag tänker mig nämligen att jag inte är ensam om att ha lättare att uppbåda energi om jag vet att det finns en chans att min feedback kommer att påverka den färdiga produkten, och svårare att uppbåda samma energi om jag vet produkten ändå redan i stort sett är klar, och att det mesta jag kan säga är: "Du borde ha gjort det såhär istället; bättre lycka nästa gång". Om jag hårddrar det.

Kanske har det att göra med var man sätter för "nedre gräns" för vad som anses vara tillräckligt "färdigt". För jag tror att en sån behövs, så att en sån här akademi inte proppas igen av sånt som vi dagligen postar i makarforumet ändå: skisser, halva kapitel, etc. Men kanske kan man skicka in en wordfil eller så -- så att det fortfarande finns stora möjligheter att ändra och kasta om i sin text om man vill?

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
En inte oviktig detalj är att åtminstone ha en klubbregel om att man inte får sno andra medlemmars idéer. Och en formulering eller två om vad det faktiskt innebär att ha en idé. Jag vet, det här kan tyckas självklart. Men jag har också sett idéstölder i olika sammanhang som har varit förbluffande brutala.

krank

En inte oviktig detalj är att åtminstone ha en klubbregel om att man inte får sno andra medlemmars idéer. Och en formulering eller två om vad det faktiskt innebär att ha en idé. Jag vet, det här kan tyckas självklart. Men jag har också sett idéstölder i olika sammanhang som har varit förbluffande brutala.
Jag har nog faktiskt aldrig sett det i rollspelssammanhang. Standardsvaret på den här oron brukar vara: Alla som har tiden, energin, kunnandet och pengarna för att realisera en rollspelsprodukt har också redan fler idéer till sådana produkter än vad man har tid, energi och pengar att faktiskt göra något av.

Så i mina ögon är det inte så mycket "självklart" som "lite onödigt". Vi brukar ju ha folk som dyker upp på det här forumet då och då och vill typ diskutera sina spel men knappt vågar skriva vad de handlar om pga just den där ogrundade rädslan…

krank

Men jag undrar om det inte finns ett problem med att verken som förväntas trilla in för granskning å ena sidan ska vara någorlunda färdiga -- pdf:er, i vissa fall redan ute till försäljning -- samtidigt som omdömet om dem inte ska riktas mot potentiella konsumenter utan mot konstruktörerna. Jag tänker mig nämligen att jag inte är ensam om att ha lättare att uppbåda energi om jag vet att det finns en chans att min feedback kommer att påverka den färdiga produkten, och svårare att uppbåda samma energi om jag vet produkten ändå redan i stort sett är klar, och att det mesta jag kan säga är: "Du borde ha gjort det såhär istället; bättre lycka nästa gång". Om jag hårddrar det.
Mjo, jag tänkte ju mest i termer av mitt eget skapande, där jag hela tiden har "nästa produkt" i åtanke redan innan föregående är färdig. Där blir ju kritik nyttig även på tryckta produkter – jag får lärdomar att ta med mig till nästa produkt.

Kanske har det att göra med var man sätter för "nedre gräns" för vad som anses vara tillräckligt "färdigt". För jag tror att en sån behövs, så att en sån här akademi inte proppas igen av sånt som vi dagligen postar i makarforumet ändå: skisser, halva kapitel, etc. Men kanske kan man skicka in en wordfil eller så -- så att det fortfarande finns stora möjligheter att ändra och kasta om i sin text om man vill?
Mjo. Jag tänker att man kan ha en ganska lös definition av vad som räknas som "färdigt"? Att det är ok att skicka in både helt färdiga och utgivna grejer och saker som är nära. Jag ser en liten risk om man bara ska ha saker som "kan ändras" att det inte kommer in så mycket – hur många "nästan färdiga" produkter har vi på forumet per månad? Ska man försöka få lite ruljans på det hela tror jag det behöver vara åtminstone månatliga trådar, och med åtminstone ett par grejer att kolla på per månad.

Last edited:

JohanL

Champion
Jag har nog faktiskt aldrig sett det i rollspelssammanhang. Standardsvaret på den här oron brukar vara: Alla som har tiden, energin, kunnandet och pengarna för att realisera en rollspelsprodukt har också redan fler idéer till sådana produkter än vad man har tid, energi och pengar att faktiskt göra något av.

Så i mina ögon är det inte så mycket "självklart" som "lite onödigt". Vi brukar ju ha folk som dyker upp på det här forumet då och då och vill typ diskutera sina spel men knappt vågar skriva vad de handlar om pga just den där ogrundade rädslan…
Ja. Idéer går det tretton per dussinet av - det är utförandet som är utmanande.

unikt bra är inte just din idé! Det speciella med den är inte att den är bra, utan att den är din.

krank

Och utförandet är ju dessutom, praktiskt nog, redan skyddat av upphovsrätten så det lär man ju inte behöva vara speciellt orolig för att nån ska komma och sno olovligen.

krank

Jo, en sak till jag kom ihåg från den där discord-diskussionen: En grej man absolut kan göra är ju tänker jag att komma med frivilliga avgränsningar. Folk ids kanske inte läsa 300 sidor rollspels-PDF, men om man istället säger att "jag skulle gärna vilja ha rollspelsakademiens kritik på spelledarkapitlet i min bok Rotsystem" så blir det lite mer hanterbart. Inget hindrar väl att man läser mer, men för den som inte har tid eller ork så kan det vara bra med en fingervisning om var ens tid är bäst spenderad.

JohanL

Champion
Min inställning till helt nya regelsystem brukar vara "är du helt säker på att du behöver hitta på ett eget här snarare än att använda något av de många befintliga standarderna som skapats av extremt begåvade konstruktörer och körts genom omfattande mängder spelande redan?"

Ibland är det förstås så, men...

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare

Sett till våra signaturer så går du ondskans ärenden medan jag ser till de rödhårigas intressen…

Jag vet inte hur vanligt det är med idéstölder i rollspel. Förmodligen är rena plagiat ovanliga. Men att det härmas väl friskt är vanligt. Gillar dock när de som inspireras av någon eller något erkänner det öppet i produkten. Särskilt om en större aktör inspireras av en mindre.

krank

Min inställning till helt nya regelsystem brukar vara "är du helt säker på att du behöver hitta på ett eget här snarare än att använda något av de många befintliga standarderna som skapats av extremt begåvade konstruktörer och körts genom omfattande mängder spelande redan?"
Det tänker jag framför allt är en relevant invändning när det gäller lite mer crunchiga system, som förväntas vara liksom… viktiga. Alltså, sådana där saker som "balans" och "speltest" spelar roll. Men det känner jag är en diskussion för en annan tråd…

Sett till våra signaturer så går du ondskans ärenden medan jag ser till de rödhårigas intressen…
Jag… förstår inte riktigt relevansen.

Jag vet inte hur vanligt det är med idéstölder i rollspel. Förmodligen är rena plagiat ovanliga. Men att det härmas väl friskt är vanligt. Gillar dock när de som inspireras av någon eller något erkänner det i produkten. Särskilt om en större aktör inspireras av en mindre.
Jag skulle säga att det är betydligt vanligare med gemensamma inspirationskällor, men jag skulle säga att det inte är ett problem att man inspireras av någon annans idé. Det är inte "stöld", det är bara så (all) kultur fungerar.

JohanL

Champion
Den nyaste idén inom spel som jag kan komma på som faktiskt hade var stark nog att det skulle ha delat ut att stjäla hade varit konceptet med samlarkortspel, tillbaka på nittiotalet. Och till och med då behöver man vara en Richard Garfield för att ro hem utförandet.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Det tänker jag framför allt är en relevant invändning när det gäller lite mer crunchiga system, som förväntas vara liksom… viktiga. Alltså, sådana där saker som "balans" och "speltest" spelar roll. Men det känner jag är en diskussion för en annan tråd…

Jag… förstår inte riktigt relevansen.

Jag skulle säga att det är betydligt vanligare med gemensamma inspirationskällor, men jag skulle säga att det inte är ett problem att man inspireras av någon annans idé. Det är inte "stöld", det är bara så (all) kultur fungerar.
Jag tycker att det beror på hur mycket man inspireras. Min formulering att ”härmas väl friskt” var inte tagen ur luften. Det går att göra saker oschysst utan att det är olagligt.

Vad jag funderar på här är alla verktyg för att generera saker som finns i OSR-traditionen. Hur lika varandra kan sådana vara innan man går över gränsen? Oerhört svårt att veta. Men där handlar det ju verkligen om idén. Alltså vad som ska genereras. Detaljerna är ofta lättare att hitta på.

Jag tycker också att det är svårt med formgivning. Det går, antar jag, att göra något mycket likt innan det blir stöld eller plagiat i juridisk mening.

Last edited:

Quadrante

Grisbonde
Finns en [montly rules exchange] som inte alls kommer upp med regelbundenhet inom brädspelssvängen, där man byter regeltexter för feedback och korrektur. Man går med på ett par punkter, som till exempel att inte sprida utan tillstånd och så vidare. Men till saken, lämnar man in en kort text, förväntas man ge feedback på en annan kort text. Lämnar man in en lång, så ska man ge feedback på en annans långa text. Kort feedback period och återkommande event.

Något att inspireras av.

krank

Finns en [montly rules exchange] som inte alls kommer upp med regelbundenhet inom brädspelssvängen, där man byter regeltexter för feedback och korrektur. Man går med på ett par punkter, som till exempel att inte sprida utan tillstånd och så vidare. Men till saken, lämnar man in en kort text, förväntas man ge feedback på en annan kort text. Lämnar man in en lång, så ska man ge feedback på en annans långa text. Kort feedback period och återkommande event.

Något att inspireras av.
Det var en liknande sån grej vi hade för några år sedan och som tyvärr rann ut i sanden. Bra idé, och skulle nån dra ihop en sån är det sannolikt att jag skulle vilja delta.

mardak

Veteran
Tycker det låter jätteintressant, har aldrig själv skrivit klart ett rollspel men skulle vilja göra det. Kanske kan nåt liknande skulle få såna som mig att motiveras att göra klart saker.

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Jättebra idé! Skulle det bara handla om rollspel i form av regelböcker eller skulle exempelvis äventyr också vara något som kan ingå?

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare

unikt bra är inte just din idé! Det speciella med den är inte att den är bra, utan att den är din.
Jag håller med om att utförandet är viktigt. Ibland är goda idéer dåligt förpackade och därför svårare att tydligt se om man inte letar. Men det finns också, i exempelvis rollspel, idéer som är unikt bra och därför värda pengar. Det kan exempelvis handla om termer eller grepp som i grunden påverkar hur texten utformas. Oerhört betydelsefullt för en texts värde. Jag skulle aldrig dela sådant opublicerat material med personer jag inte har förtroende för.

Last edited:

guldfink

Hero
Jag anar att du inte vill berätta, men frågar ändå (för att jag blir så himla nyfiken): vad är det för brutala idéstölder som har skett?