Nekromanti Rollperson och karaktär

Honken

Hero
Utveckling...

I ett levande språk, vilket jag tycker svenskan är, så utvecklas hela tiden språket. Det anpassas till tiden språket lever i. Det utvecklas slangord, ord som senare blir standard. Säger jag "du behöver en karaktär" till en av mina rollspelskompisar förstår de vad jag menar. Dess nya innebörd är bara en uveckling av språket.

/Honken

Krille

Super Moderator
Re: Utveckling...

"Säger jag "du behöver en karaktär" till en av mina rollspelskompisar förstår de vad jag menar. Dess nya innebörd är bara en uveckling av språket."

En ful utveckling, enligt min åsikt. Men så är jag ju gubbe, också.

Radagast

Swordsman
Re: Utveckling av språk (lite OT)

"I ett levande språk, vilket jag tycker svenskan är, så utvecklas hela tiden språket. Det anpassas till tiden språket lever i. Det utvecklas slangord, ord som senare blir standard. Säger jag "du behöver en karaktär" till en av mina rollspelskompisar förstår de vad jag menar. Dess nya innebörd är bara en uveckling av språket."

Det är ett ords utveckling som jag inte bara ogillar, utan hatar :gremwink:

Sedan är ju frågan om svenska språket verkligen har den formen av utveckling du nämner, jag menar... regeringen har ju beslutat att det skall heta tvåhundratalet, men jag kommer fortsätta, troligen hela mitt liv att säga tvåtusentalet :gremgrin:, vilket är en utveckling som jag ser ganska logisk, bl.a. eftersom tvåhundratalet kan missuppfattas, tvåhundratalet är längre att säga, och inte f*n säger jag ettundratalet, utan tusentalet är det jag brukar säga.

Dessutom lärde man sig i skolan att det hette tvåtusen, inte tvåhundra, vilket är något helt annat.

// Radagast

Krille

Super Moderator

"regeringen har ju beslutat att det skall heta tvåhundratalet"

Tjugohundra. Vilket är en hel stavelse längre än "tvåtusen", betyder samma sak, och (IMHO) ligger bättre i munnen.

Radagast

Swordsman

Aj, missade en stavelse, men du visste ju iaf vad jag menade :gremwink:

Och då får jag väl rätta mig själv på den andra delen.

Jag lärde mig att det hette tvåtusen i skolan, inte tjugohundra.

// Radagast

Balderk

Swashbuckler
jo visst!

Jag säger jämt karaktär. Jag tycker att det flyter bättre än rollperson och dessutom kan man ju hävda att det faktiskt är rätt, om man tar en titt i Stora synonymordboken* så slår den faktiskt fast där under fjärde paragrafen Karktär… 4: Person; Figur, Personage; roll; mask; typ. Alltså så tycker jag att det i det svenska språket absolut finns utrymme för att använda ordet karaktär. Däremot har jag så ofta jag tänkt på det försökt att använda rollperson här då jag vet att det finns folk som stör sig på användandet av ordet karaktär.

/Balderk, har inte läst hela tråden

*min upplaga är tryckt redan 1982

Evil Peter

Hero

Det känns väldigt onödigt att säga tjugohundratalet pga antalet stavelser. Dessutom får man höra dumma argument där de frågar om jag sade ettusenniohundratalet om 1900-talet. Självklart använder man det enklaste och jag har aldrig någonsin hört någon använda sig av tiohundratalet när de pratar om 1000-talet. Det här är ju rätt OT för diskussionen men jag kan inte låta bli att visa mitt stöd i dylika frågor. :gremsmile:

Lord Renisis

Warrior
Wise spoken....

Det var det bästa jag hört i heeeela den här tråden, för allvarligt, karaktär och rollperson eller gubbe eller vad man nu vill kalla det så går det ju bra.
[color:\\"purple\\"] Renisis tror som Yassilus. [/color]

//Hugo, som personligen använder rollperson till rollspel, och karaktär till internetrollspel
( www.borgen.tk / www.rpol.net)....

Ymir

Liten kantbaron
Nitpicking

Självklart använder man det enklaste och jag har aldrig någonsin hört någon använda sig av tiohundratalet när de pratar om 1000-talet.
Tja...90-99% av alla jag träffat säger 'tiohundrafemtio' om 1050, inte 'ettusenfemtio', vilket du här implicerar att folk skulle göra. Med andra ord använder sig nästan alla av 'tiohundratalet' när de talar om 1000-talet. (Det är år 1000 jämnt som ofta kallas 'år tusen', och inte år 'tiohundra'. Och det är allt).

- Ymir, påpekar

Selly

Level 5 Laser Lotus
Ännu mer nitpicking.

"90-99% av alla jag träffat (...) Med andra ord använder sig nästan alla av 'tiohundratalet' när de talar om 1000-talet."

...jag ser vissa brister i ditt resonemang, såvida din bekantskapskrets inte är enorm. :gremgrin:
För min del är det för övrigt tvärtom bland mina bekanta, så våra erfarenheter tar väl ut varandra eller nåt.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: jo visst!

Alltså så tycker jag att det i det svenska språket absolut finns utrymme för att använda ordet karaktär.
Javisst, men om jag förstått SAOB:s förklaring rätt så avser den användingen av ordet en viss typ av rollfigur - en mall så att säga. Och det är ju inte alls så rollspelare använder ordet.

Sedan kan ju naturligtvis ord få en ny betydelse, men varför skapa nya betydelser av existerande ord när det finns bra ord för företeelsen. "Rollfigur" eller bara "roll" brukar man ju kalla det inom film och teater, så varför inte i rollspel?

/Mikael

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Eftersom du frågar så...

"Rollperson" det klassiska, funkar rätt bra, väldigt mainstream.
Det var vad DoD version 2 valde att översätta character till. Jag tror faktiskt inte jag har hört ordet innan. Det finns inte med i varken SAOB eller SAOL.

"Rollfigur" inte riktigt lika bra som "rollperson", "figur" drar tankarna åt brädspelens håll.
Det är ju vad företeelsen kallas inom film och teater vad jag vet. Det är också vad D&D valde att översätta character till.

/Mikael

Honken

Hero

En ful utveckling, enligt min åsikt. Men så är jag ju gubbe, också.

Jadu, jag är inte mindre gubbe. Och alla förändringar eller utvecklingar kan man väl inte gilla. Man får acceptera en del.

Jag vill bara dra en paralell. Om jag pratar med en posttjänsteman och en nätverksteckninger om paket har inte ordet samma betydelse. Och den senare betydelsen står säkert inte i den ordlista som nämts tidigare i den här tråden. Men det är ju en betydelse i samma "anda".

Själv har jag inte nått emot "karaktär", det funkar lite bra som mig, rollperson eller gubbe.

/Honken - Gubbe av den äldre betydelsen...

Balderk

Swashbuckler

Javisst, men om jag förstått SAOB:s förklaring rätt så avser den användingen av ordet en viss typ av rollfigur - en mall så att säga. Och det är ju inte alls så rollspelare använder ordet.
Jasså? Jag har inte konsulterat SAOB men jag skiter ändå i vilket. Jag kommer att fortsätta att använda mig av ordet karaktär, i alla fall när jag pratar med gruppen min som också säger det.

Sedan kan ju naturligtvis ord få en ny betydelse, men varför skapa nya betydelser av existerande ord när det finns bra ord för företeelsen. "Rollfigur" eller bara "roll" brukar man ju kalla det inom film och teater, så varför inte i rollspel?
Rollspel är ett annat medium helt enkelt. Jag tycker att det skulle kännas konstigt säga "nu måste jag levla min roll" (för att ta ett D&D-exempel) eller "jag måste sätta mig ner och skriva en bra roll nu" eller något sådant. Det funkar i teater och film då någon annan spelkar en roll men när jag ska skriva min egen roll tycker jag att andra ord känns bättre att använde. Rollfigur är ett ord jag tycker låter löjligt och det för tankarna tillbaka till figurspelen och så. Nej jag säger hellre "Nu måste jag levla min karaktär" "jag måste sätta mig ner och skriva en bra karaktär nu" och "min karaktär är bara sååå rolig att spela". Men jag har ingen bra förklara´ring varför, antar att det bara är en vanesak. I det sista exemplet borde ju roll ha passat riktigt bra till och med. Men jag vet inte, karaktär ligger mig varmt om hjärtat.

/Balderk, som skiter i om han skulle missbruka språket en aning.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Och alla förändringar eller utvecklingar kan man väl inte gilla. Man får acceptera en del.
Men det är ju synd när man skapar nya betydelser på gamla ord helt i onödan. Bara för att ordet låter ganska likt det engelska ordet...

Jag tycker inte om det... men vem bryr sig? :gremtongue:

/Mikael

Staffan

Myrmidon

Som jag ser det så är det en väsentlig skillnad mellan begreppen "tjugohundratalet" och "tvåtusentalet". Det första representerar perioden 2000-2099<sup>1</sup>, medan det andra representerar perioden 2000-2999. Gällande siffror, helt enkelt.

<sup>1</sup>) Eller 2001-2100, beroende på hur man ser det.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Jag tycker att det skulle kännas konstigt säga "nu måste jag levla min roll"
Nej jag säger hellre "Nu måste jag levla min karaktär"
"levla"? :gremgrin:
Det tycker jag låter dumt tillsammans med vilket ord som helst.

Men jag vet inte, karaktär ligger mig varmt om hjärtat.
Man undrar varför.

Själv spyr jag på det.

/Mikael - som förstår att smaken är som baken

Helmgast

"nu måste jag levla min roll"
Låter helknäppt.

"jag måste sätta mig ner och skriva en bra roll nu"
Inget fel i det eller?

"Nu måste jag levla min karaktär"
Det låter fortfarande helknäppt. Sluta levla!

"jag måste sätta mig ner och skriva en bra karaktär nu"
Funkar väl. Såvida du inte bara menar att "karaktären" är höglevlad...

"min karaktär är bara sååå rolig att spela"
Helt klart bra formulering.

Helmgast

Jag är nog inte så gubbe som Oldtimer (vem är väl det) men jag är ändå kritisk till anglifiering när det är onödigt. Termen "rollperson" tycker jag är bra, eftersom det syftar till "rollspelsfigur" och inte nån teater- eller filmgestalt. Ett fräscht ord med sin egna nisch. "Karaktär" däremot, är inte så vidare värst då det redan finns ett bra standardord ("rollperson") och en klase alternativ ("rollfigur", "figur" osv.) plus att karaktär redan betyder "rollpersonens personlighet" (egentligen vilken personlighet som helst). Testa själva att använda "personlighet" när ni tänkt säga "karaktär".

Säger jag "du behöver en karaktär" till en av mina rollspelskompisar förstår de vad jag menar.
Betyder således "du behöver en personlighet" enligt mig. Menar du nåt annat, ja då har du bäddat för massuppfittning. Och då har ju språket försämrats.

Det hela är ungefär lika dumt som när kidsen (bra anglifiering) översätter "lap" med "lopp" när de spelar bilspel. Ärans och hjältarnas språk kan gärna förbättras, men inte försämras.