Nekromanti Rollpersonen och omvärlden

hraufnir

Swordsman
Re: Lite omvänt?

Jag ser ju här ett faktum där det inte alls handlar om djup vs. bredd utan olika tillämpningar av förutsättningar och färdigheter.
Skulle Gruck försöka använda sin smidighet och sin färdighet dyrka lås skulle han nog misslyckas totalt, han ser sina begränsningar och använder istället styrkan som gör att hantrasar sönder dörren, låset och sin dyrk.

Se själv situationen där Leif har 9 i Fysisk Förutsättning och 1 i Strid. Han har en grym förutsättning för att klara av en sådan fysisk ansträngning som strid då han är akrobat, men väldigt lite kunskap inom strid och ingen erfarenhet.
sen kommer Galk som har reumatism och dåliga leder nuförtiden, men en gång i tiden var han svärdsmästare. Han har Fysisk Förutsättning 2 och Strid 9.
HÄR ser vi samma sorts tillämpning som Rising gjorde, men jag kan verkligen inte se framför mig hur den funkar på samma sätt. Hjälp mig snälla =)

Rising

Vila i frid

MEN, hur blir det vid t.ex. en stridssituation? Eller en annan actionsituation. Här spelar faktiskt bredden/djupet stor roll, men vid den klassiska situationen banka gobbos* och dyrka lås känns det som om det blir en aning väl flummigt.
Jag brukade faktiskt för länge sedan på forumet prata om en skillnad i just låsdyrkning mellan en kompetent-men-okunnig ungtupp och en avtrubbad-men-erfaren yrkesmästare. Den ene har alltså talangfull fingerfärdighet och säker hand (vi antar att det är vad man behöver för att dyrka upp fantasylås) men begår fortfarande många nybörjarmisstag och klumpigheter eftersom han saknar riktig träning/skolning. Den andre är säker och pålitlig och kan klara mycket på ren rutin, men eftersom han är så gammal och har så usla förutsättningar så kan han inte längre utnyttja skärpan i hans kunskaper på samma sätt som när han var yngre.

Och vad skulle tärningarna säga? Jo, att ungtuppen hade väldigt varierade resultat: Ibland jättebra, och ibland totalt misslyckande med den enklaste av uppgifter. Den erfarne mästaren då? Jo, han skulle lyckas säkert i nästan alla lägen, men ha en låg högstanivå.

Jag tycker att det är ett bra system i grund och botten.

MrG

Swashbuckler

Och vad skulle tärningarna säga? Jo, att ungtuppen hade väldigt varierade resultat: Ibland jättebra, och ibland totalt misslyckande med den enklaste av uppgifter. Den erfarne mästaren då? Jo, han skulle lyckas säkert i nästan alla lägen, men ha en låg högstanivå.
Låter hur najs som helst, men vilket system simulerar den detaljen bra? Måste nog läsa om dina tidigare inlägg i tråden och kolla om jag missuppfattade det, men såg inte hur att tolka fram den effekten av det hela.

Rising

Vila i frid

vilket system simulerar den detaljen bra?
Exempelvis det jag föreslog tidigare:

att man slår X tärningar och kollar hur många som visar Y eller mindre, där X får vara färdigheten och Y får vara grundegenskapen

Alltså, om du har 8 i grundegenskapen Smidighet och 4 i färdigheten Dyrka Upp Lås, då skulle man slå 8 tiosidiga tärningar och räkna det antal som visade 4 eller mindre. Det antal du räknat fram är ett mått på din framgång, en så kallad Effekt.

Det betyder:
Låg grundegenskap + Låg färdighet = dålig.
Hög grundegenskap + Låg färdighet = osäkra, vilt skiftande resultat.
Låg grundegenskap + Hög färdighet = säkra men blygsamma resultat.
Hög grundegenskap + Hög färdighet = bra.

Eftersom grundegenskaper och färdigheter kan sammankopplas på olika sätt så kan man vara en kompetent fiskare på att utöva själva fisket (där vi kanske blandar ihop fysik+fiske), men ändå vara oberäknerlig när det kommer till att söka kontakt med andra fiskare (där vi istället skulle blanda ihop karisma+fiske, såsom nämndes tidigare i tråden)