Funderar på hur jag skall klargöra min ståndpunkt utan att hamna i något kvasifilosofiskt hål som jag inte kan ta mig upp ur eller hamna i en evighetslåg polemik om defintioner som egentligen baseras på olika subjektiva ståndpunkter (nätet behöver inte en till). Jag tror vi kanske skall lägga till en dimension till i filosofin: Hur stor inverkan har hemligheten på rollpersonens agerande?
Det finns självklart en ganska lång skala här. Å ena sidan kommer min Western-kaptens bakgrund knappast påverka 99 % äventyren. Han kanske undviker andra ifrån samma regemente, utifall att de känner igen honom, men i det här specifika fallet så ansåg han ju inte att det var hans fel och därför har han ingen anledning till att undvika dem. Enda sätten för denna hemlighet att komma fram är att han antingen själv berättar eller att SL väljer att avslöja den genom att skicka fram en SLP som säger "men är det inte du som...!?".
Ingen tar skada av hemligheten, ingen påverkas och ingen behöver egentligen bry sig. Om jag tröttnar på den bakgrunden kan jag stryka den och skriva om den och få en för mig intressantare rollperson utan att någon märker något.
Som jag uppfattar det är det i den här änden av skalan som du befinner dig huvudsakligen, eller? Jag skall inte säga att det inte spelar någon roll om en hemlighet i den här änden kommer fram, den kan fortfarande ha stora (sociala) konsekvenser och därmed vara en hård hemlighet. I min mening är en hemlighet som inte påverkar och inte kommer fram som en tavla som hänger i garderoben. Jättekul att du äger en Rembrandt, men...?
Nästa steg är att hänga tavlan i vardagsrummet och möblera så att en kan sitta och betrakta den långa stunder. Det kan ha sin poäng, det håller jag med om, även om det mycket sällan är min grej, men det föregående förstår jag inte alls. Det jag föredrar är att ha den hängande i vardagsrummet och bjuda hem folk så att någon kan säga "coolt, är det en Eeckhout?"
Men här har vi kanske en antydan till något
jag nyligen skrev i en annan tråd: när jag rollspelar är utmaningen att lösa uppgiften med resurser (personlighet, bakgrund, färdigheter, utrustning) jag har tillgång till - och hemligheter är ofta begränsande resurser. Det finns en sida som gör att han "inte kan" lösa uppgiften på ett visst sätt.
Ett annat extremfall, åt andra hållet på skalan, är t.ex. en rollperson som i hemlighet tillhör en religion som predikar att allt liv är lika mycket värt. Att hugga ned en orch är lika fel som att hugga ned en människa. Detta gör att rollpersonen använder hela sin arsenal av färdigheter för att undkomma strider. Det är allt ifrån att ägna sig åt att lägga förband till att utropa "jag gör en kringgående rörelse" och "råka" gå fel och inte komma runt förrän striden är över. Eller spela död.
Jag som spelare kan ju har vansinnigt roligt åt min uppfinningsrikedom och sitta hemma före varje spelmöte och planera olika ursäkter etc. Troligen blir de andra spelarna rätt sura på mig efter ett tag för att jag alltid undviker striderna och undra varför jag aldrig hjälper till. Krigaren kanske till och med drar sitt svärd och försöker hindra min rollperson ifrån att fly nästa gång vi hamnar i strid.
Jag kan i det läget antingen utbrista "men råttguden Gnurre säger att det är fel att döda under någon omständighet" eller slå ett SMI-slag och försöka ducka undan och sedan springa ifrån krigaren (och orcherna) utan vidare förklaring. Återigen kan religionstillhörigheten vara både en mjuk och en hård hemlighet (kanske är Kattgudinnan den dominerande guden i kampanjen).
Det här är som sagt ett extremfall så låt oss inte utreda det för mycket, men prsonligen tycker jag att det tillför väldigt mycket mer till gruppen om pacifisten gör någon antydan till varför denne flyr. Det rent av förstör för mig om en i gruppen uppenbarligen har en dold agenda som denne absolut vägrar avslöja något om.
Jag tycker att hemligheter som drastiskt påverkar spelet bör åtminstone antydas men de behöver inte förklaras i detalj. Detta kan också bero lite på vilken erfarenhet man har. Vår grupp har i flera kampanjer, som vi själva kallar det, "spelat poker med rollpersonerna". Absolut minimalt antyds som bakgrund, agendor eller motiv. Det har varit på nivån "aha, du går till vänster, då går jag åt höger" / "varför det, draken är ju åt vänster?" / "gå du dit så går jag hit (hemlighetsfull min)". (Detta även när vi inte spelat t.ex. Amber.)
Orsaken till att jag ogillar den formen av hemlighetsfullhet är att jag som spelare inte förstår de andras motiv, vilket kokar ned till "kan jag lita på dem?" vilket i förlängningen leder till frågan "varför hänger jag med dem, varför riskerar jag mitt liv för dem?".
Att ha en hemlighet som inte påverkar alls anser jag är ganska meningslöst och föder frågan "varför då då?". Att ha en hemlighet som påverkar lite grann (tavlan i vardagsrummet) blir också ganska mycket "varför?" men en hemlighet som långsamt yppas kan tillföra något, även om det är lite. Jag kan som spelare lära känna och bättre förstå de andra rollpersonerna och bli imponerad av alla coola idéer som de andra spelarna har ("coolt, är det en Eeckhout?"). För mig som spelare kan jag skapa problem för mig själv om hur jag hanterar situationen att min hemligheten röjs. Jag kan utforska "hur skulle en person som den här peronligheten, läggningen, bakgrunden, förutsättningarna och så vidare hantera den här nya situationen?" och sedan kasta mig in i den rollen.
En hemlighet som kraftigt påverkar handlandet är väldigt svårt att hemlighålla för andra som en lever med under månader eller rent av år. Förr eller senare försäger man sig och släpper ifrån sig en ledtråd. Där tycker jag att det förstör stämningen vid bordet om någon tvärvägrar att ens antyda något. Kanske handlar det också i förlängingen om ett förtroende mellan spelarna? Du litar inte tillräckligt på mig för att våga antyda lite om din hemlighet?