Rickard
Urverk speldesign
1. Jag frågar spelledaren vad det är tänkt att vi ska spela.Tänk er att ni sätter er ner med en ny spelgrupp. Ni har aldrig spelat ihop och ni känner inte till varandra. Spelledaren ber er att göra era rollpersoner och meddelar att ni har helt fria händer så länge ni följer regelverket.
Hur gör ni det bästa av situationen?
2. Jag frågar spelarna om vi ska utgå från något gemensamt koncept.
3. Jag försöker på något sätt binda ihop min rollperson med antingen en eller två andra rollpersoner.
Tvåan är särskilt viktig, för det innebär att jag kan hitta på mål som ligger nära gruppkonceptet. Visst kan det bli avvägar, men inget som kommer särskilt långt borta från de andra rollpersonerna.
Jag brukar strunta i spelledaren och hitta på hur min rollperson istället ska förändras. Finns det något som jag styr över så är det siffrorna på formuläret och vilken personlighet min rollperson ska ha.Hur gör ni för att få spelledaren uppmärksammad på era flaggor?
Jag kan gå från en gammal, senil historieberättare till att avslöja att den gamle mannen är en gammal välkänd krigare, jag kan gå från att vara en stark ledartyp till att få en religiös kris. Jag kan gå från att vara en antropolog till att vara en akrobat.
Jag tror inte att så många spelledare pysslar med flaggor. Jag tror inte att en majoritet spelledare använder sig av drivkrafter och bakgrunder. Det enda jag kan göra är att se till vilka utvecklingsmål min rollperson ska ha.
Om jag ska ha några drivkrafter så skapar jag dem helst som hemligheter. Då är det något som jag kan basera rollpersonskonceptet på och det blir dessutom en väldigt tydlig flagga för vad min rollperson kommer att sträva efter. Som redan nämnt har jag historieberättaren, men det skulle kunna vara en schimpans som bytt själ med sin ägare eller en seriemördare som tar andras identiteter och planerar att mörda rollpersonerna.
/Han som tog exempel från rollpersoner han skapat