Nekromanti Rollpersonernas bakgrund

neowyn

Swordsman
Ok då är jag med dig. I ditt exempel så ser jag inga problem, det viktiga är att de flesta av spelarna har någerlunda spelbara rollpersoner för kampanjen, sedan kan man ju alltid fixa in någon med en anna bakgrund. Det brukar dessutom vara ganska roligt.

Så då kör jag nog vidare åp min ide så får ni såga den i ett senare tillfälle när jag har mer att visa. :gremgrin:

neowyn

Swordsman
Är inte det att vara ganska fyrkantig?

hmmm ok kanske inte... Men då är det ju ganska ok att köra båda delarna, man kan göra lite bakgrunder sedan får spelarna använda dem om de vill eller göra egna som passar till kampanjen.

Krille

Super Moderator
"Är inte det att vara ganska fyrkantig?"

Fyrkantsplugg passar mycket bättre i fyrkantiga hål än runda pluggar. Om spelarna inte gillar dina runda pluggar så får du fixa fyrkantiga pluggar.

Krille

Super Moderator
"Jag använde en gång i tiden kampanjformulär, där jag beskrev vad kampanjen gick ut på, vilken typ av värld det var, vilken känsla den hade, vilka typer av karaktärer som var lämpliga, olämpliga och förbjudna, vilka färdigheter, fördelar, nackdelar, bakgrunder och så vidare som var lämpliga, olämpliga och förbjudna. [snippeti] Numera är jag för lat för sådant. Synd, det funkade rätt så bra."

Mmm. Håller med. Tack för idén, dock. Det finns risk att den implementeras nånstans, till exempel i spelledarboken till Västmark.

Johan K

Gammal & dryg
Men det jag funderar över är om det är att rälsa lite för mycket? Hindras spelarnas frihet för mycket av det tycker ni?
För min del så skulel jag nog vilja sägaa att det är på gränsen att rälsa just de karaktärer.. Skulle känan att de var lite väl styrt & snävt.. Glar att fixa & dona med de karaktärer som man ska spela. Känns som man tappar lite sugen på att spela den karaktären eftesom den inte är skapad av en själv..

Troberg

Sinister eater
Tack för idén, dock.
Tacka inte mig, den snodde jag från något GURPS-supplement och sedan förbättrade jag den lite.

Ska kolla när jag kommer hem, har vi en enorm tur kanske jag har något formulär kvar. I vilket fall är det lätt att improvisera.

De gör i alla fall att man måste ta ett steg tillbaka från detaljerna och se till helheten, något som är lätt att missa när man planerar en kampanj.

Troberg

Sinister eater
Fyrkantsplugg passar mycket bättre i fyrkantiga hål än runda pluggar. Om spelarna inte gillar dina runda pluggar så får du fixa fyrkantiga pluggar.
Eller en större hammare. Spelledare är kanske ett serviceyrke, men inte alla serviceyrken har medgörliga kunder (telefonförsäljare, bilprovare, torterare och så vidare).

neowyn

Swordsman
det man kan vara säker på

är att alla inte kommer att böli nöjda oavsett hur jag gör.
Det var bra att få all denna input dock och det ger mycket inspiration, tack för det!
Det blir ett äventyr i Neowyn style och det får duga för då blir i alla fall jag nöjd... sedan får vi se hur många fler som gillar det.
Men jag återkommer nog ganska många gånger i olika sakfrågor under arbetets gång.

sockerpappan

Veteran
det tar lite tid men egentligen är det mestadels kejsarsnitt så...

allvarligt talat så var ordet embryo bara en liknelse, en metafor som jag använde för att få fram det jag menade. Och visst tar det lite tid men skall det vara en lång kampanj som konstruktören har lagt ner en massa tid på kan nog spelarna lägga ner några timmar för att få fram karaktärer som inte är helt endimentionella.

Okej, nu har jag läst alla inlägg först innan jag svarar på huvudposten. Vad som framkommit från inläggen är att det är spelet Västmark det rör sig om, och att du kommer ta 2 år (jösses, jag som tycker jag tar i när jag förbereder en kampanj över 1-2 månaders tid) på dig att skriva den, och att det ska vara en pilgrimsresa.

Du frågade hur dina spelare skulle veta vad de vill spela för rollpersoner om två år. Har du tänkt på vilken typ av kampanj du skulle vilja köra själv om 2 år?

Hur som helst, så här lägger jag upp rollpersonsskapande:

1. Först berättar jag grundpremissen för mina spelare, spel, värld, vilken typ av äventyr och miljöer det kommer att röra sig om. När jag är i det här stadiet då har jag redan dragit upp de stora grunddragen.

2. De får sen fundera på vilken typ av rollperson de vill köra och prata med mig så vi bägge är med på vad som skulle funka.

3. När vi är överens gör de rollpersonen regelmässigt sätt.

4. De får därefter skriva en bakgrund. Den bakgrunden läser jag sen genom och föreslår ändringar och tillägg till. De läser, ändrar lägger till. Så håller vi på med tills bägge trivs med resultatet. På det sättet så blir spelaren mer delaktig, du kan peta in det du vill ha där också, du kan få nya idéer av spelaren, och du kan lägga till världsspecifika detaljer. Jag är en såndär spelledare vars ord är lag i mina spel så mitt ord är det slutliga ordet när det gäller bakgrunden. Men jag vill tro att jag gör det för kampanjens bästa när jag nekar spelaren nåt.

Så, sen med allt det i bagaget kan jag skriva kampanjen i mer detalj, och arbeta in bakgrunden.

neowyn

Swordsman
Så som jag ser det så är skapandet av kampanjen det som är roligast, sedan är det faktiskt inte helt säkert att jag någonsin kommer tat spela den. Speciellt inte som min grupp aldrig spelat västmark, det är jag som fasnat för den underbara stämningen i detta spel och möjligheten att få göra en kampanj i en historisk miljö.
Ett av skälen till att det kommer att ta så lång tid att göra kampanjen är att jag dels inte har så jätte mycket tid men även att bakgrunds forskningen kommer att t ganska lång tid.
Dessutom är mitt mål att göra ett arbete som jag sedan kan visa upp och se om någon anna vill spela och det kommer att medföra att jag är tvungen att lägga ner mer tid på kartor osv än vad jag normalt brukar göra.

Då mitt mål är att göra en kampanj som även andra kan använda så får jag problem med figurernas beteende, jag komme omöjligt kunna förutse allt, därför får jag försöka skriva den för ett antal olika typer av figurer sedan får spleledaren modda det så att det passar honom. Men detta gör att jag inte kan diskutera igenom med spelarna innan och ha figurerna klara.

Jag får se hur det går, kanske blir resultatet lyckat, kanske inte...

Mörker

Warrior
Det beror på äventyret, själv tycker jag det är ett roligt sätt att spela. Du kan förhöra dig med dina spelare...

ripperdoc

Myrmidon
Jag tycker det låter som en mycket bra idé. Om spelledaren utvecklar hela kampanjidén inklusive rollpersoner ger garantier om en mer helgjuten kampanj, men samtidigt finns ju som någon sagt problemet att spelare inte gillar vad de tilldelas. Det löser man bäst genom att utveckla kampanjen tillsammans med spelarna, främst bakgrunderna. Huvudsaken i slutändan måste ju vara att spelarna vill spela vad de får.

Att ha ordentliga bakgrunder till sina karaktärer är IMHO motsatsen till att rälsa, eftersom man då kan utnyttja principen att kampanjen består av ett antal aktörer med olika mål och bakgrunder. Karaktärerna är några av dessa, och det resulterar i en väldigt dynamisk kampanj, rakt motsatt till rälsning tycker jag. Men det kanske hänger på hur man definierar rälsning.

/RD

Quadrante

Grisbonde
Jag skulle inte gilla det. ..., och i värsta fall kanske till och med mitt avhopp.

... så du skulle inte vilja spela .. för att du inte får bestämma själv?

eh?

Du skulle inte kunna se det som en utmaning?

Krille

Super Moderator
"... så du skulle inte vilja spela .. för att du inte får bestämma själv?"

Hmmm... den där tyckte jag var snudd på låg.

Det handlar inte om ego, om det är det du tror. Det handlar om att jag inte är en superduperkaraktärsskådis. Jag är en helt normal rollspelare som gillar att spela rollspel. Jag är inte ute efter utmaningar i rollgestaltandet. Jag är ute efter att ha skoj. Skoj har jag när jag identifierar mig med rollen, och jag identifierar mig sällan med roller som andra sticker i näven på mig. Så enkelt är det.

Quadrante

Grisbonde
Hmmm... den där tyckte jag var snudd på låg.

Jo, nästan.
Din beskrivning(ditt svar) köper jag, det är sant att man ska känna för rollen och att en påklistrad roll kan hämma ens "närvaro i spelet" (eller hur man nu ska uttrycka det). däremot så tycker jag det är synd att du inte söker utmaning i rollgestaltandet, men glöm det.. Det är min åsikt, inte din.

ps.en liten ursäkt från mig är på sin plats.ds

Krille

Super Moderator
"däremot så tycker jag det är synd att du inte söker utmaning i rollgestaltandet, men glöm det.. Det är min åsikt, inte din."

Jag söker mina utmaningar på andra håll. För närvarande ligger de mest på att utforska ståryn. Det är det allt för få som gör, men rollgestaltare går det ju tretton på dussinet av.

Ulfgeir

Swashbuckler
Jag tror ju att en bra ide kan vara att spelledaren börjar med att ge de allmänna förutstättningarna för kampanjen. Dvs vilken miljö och speltyp han har tänkt sig. Är det hovintriger eller är det grottröj i outforskade vildmarker som avses?

Sedan bör spelledaren och spelaren gemensamt göra bakgrunden till spelarens karaktär.Dvs de för en dialog om vad som format rollpersonen och hur rollpersonen ser på världen.

/Ulfgeir