Okej, nu har jag läst alla inlägg först innan jag svarar på huvudposten. Vad som framkommit från inläggen är att det är spelet Västmark det rör sig om, och att du kommer ta 2 år (jösses, jag som tycker jag tar i när jag förbereder en kampanj över 1-2 månaders tid) på dig att skriva den, och att det ska vara en pilgrimsresa.
Du frågade hur dina spelare skulle veta vad de vill spela för rollpersoner om två år. Har du tänkt på vilken typ av kampanj du skulle vilja köra själv om 2 år?
Hur som helst, så här lägger jag upp rollpersonsskapande:
1. Först berättar jag grundpremissen för mina spelare, spel, värld, vilken typ av äventyr och miljöer det kommer att röra sig om. När jag är i det här stadiet då har jag redan dragit upp de stora grunddragen.
2. De får sen fundera på vilken typ av rollperson de vill köra och prata med mig så vi bägge är med på vad som skulle funka.
3. När vi är överens gör de rollpersonen regelmässigt sätt.
4. De får därefter skriva en bakgrund. Den bakgrunden läser jag sen genom och föreslår ändringar och tillägg till. De läser, ändrar lägger till. Så håller vi på med tills bägge trivs med resultatet. På det sättet så blir spelaren mer delaktig, du kan peta in det du vill ha där också, du kan få nya idéer av spelaren, och du kan lägga till världsspecifika detaljer. Jag är en såndär spelledare vars ord är lag i mina spel så mitt ord är det slutliga ordet när det gäller bakgrunden. Men jag vill tro att jag gör det för kampanjens bästa när jag nekar spelaren nåt.
Så, sen med allt det i bagaget kan jag skriva kampanjen i mer detalj, och arbeta in bakgrunden.