Nekromanti Rollpersoners karaktärsegenskaper?

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
När jag börjat på ett fantasyspel har jag oftast föreställt mig olika tänkbara rollpersoner som visat upp en mångfacetterad variation på förmågor. Jag har tänkt i banor såsom "en person kan vara ett starkt, dumt troll, en annan kan vara en vig, blid alvjägare och en tredje kan vara en skröplig, vis gammal magiker", osv. På senare tiden har jag funnit mig själv alltmer pula på rollspel där jag är helt ointresserad av förmågorna, och bara tänker på hur olika rollpersonerna resonerar och hur deras personlighet fungerar.

I ett Arne Anka-rollspel vore det exempelvis rätt meningslöst att skilja på vad Krille och Arne har för förmågor, medan deras olika personligheter ger upphov till en hel del spännande situationer. Samma sak med Becky och Enid i "Ghost World" och... hey, jag och de flesta av mina polare är faktiskt ungefär lika duktiga på exakt samma saker.

Skulle man kunna göra ett rollspel där man struntade i förmågor (eller åtminstone lät alla rollpersoner kunna samma saker) och istället fokuserade på deras olika personligheter?

Svaret är förstås "ja", det har det experimenterats med så länge (av bland annat friformare) att det nästan inte längre kan anses vara ett experiment. Men kan man på något vis skriva regler för olika personers personlighet? Kan man sätta upp någon sorts kategorisering för olika personlighetstyper som hjälper spelare att skapa rollpersoner med olika sorters personlighet? Kan man utforma regler för hur olika personer reagerar på händelser eller för hur de väljer att hantera problem? Alltså sådant som handlar om hur väl ens personlighet kan prestera sig förbi utmaningar; inte fysiska förmågor eller olika inlärda färdigheter.

---

Det slår mig dock att jag ogillar alla psykologiska modeller som jag kommit i kontakt med, jättemycket.

En del är fördömande: Machiavelli delade in mänskligheten i tre grupper; de som kunde tänka själva, de som kunde förstå andras tankegångar och slutligen de som verkade oförmögna att tänka överhuvudtaget.

Andra är för enkla: Den gamla grekiska uppdelningen i sangviniker, melankoliker, koleriker och flegmatiker är exempelvis lite för fattig, då den bara skiljer på lättsinne/tungsinne och högt resp. lågt temperament. Dessutom känns den lite för ytlig för uppgiften.

Jungs modell är också simpel; den skiljer på ens sinnen för yttre objekt och det introverta; subjektiva, samt på rationalitet kontra irrationalitet. Med de två axlarna sätter han också två funktioner; tänkande & kännande resp. intuition & sensation, vilket i slutändan ger åtta olika sorters personligheter.

Sedan kom jobbiga Myers-Briggs i början på 1900-talet med deras modell som har fyra axlar; introversion-extraversion, sinnesförnimmelse-intuition, tanke-känsla samt bedömande-varseblivning. Det ger sexton olika personligheter om man inte räknar de olika fall där man hamnar i mitten på endera skalor. Det är lätt att tycka att det blir för mycket och att uppdelningen är för stel: Folk kan ju föredra att vara extraverta i vissa sammanhang för att i andra stunder föredra att sluta sig och söka en introvert stil.

Kanske är det därför som moderna kategoriseringar såsom Human Dynamics går tillbaka till grunderna. Där har man bara tre olika kvaliteter; mental, fysisk (praktisk) och emotionell, och sedan säger man att varje person består av högst en dominant kvalitet och en vid sidan om, men att studier sedan visat att man bara behöver fem olika karaktärstyper eftersom övriga bara existerar i teorin.

Är det någon modell ni gillar särskilt mycket?

---

Jag tycker att det stora problemet med dessa modeller är att de alla arbetar med fixerade mallar och fixerade resultat. Manodepressiva drag som pendlar mellan lätt- och tungsinne fungerar inte alls in i mallen eftersom det hamnar på samma plats såsom folk som är "mittimellan", och det finns ingen möjlighet att sätta ett personlighetsdrag i en kontext; såsom att en person kan vara väldigt starkt förankrad i vad som är (sinnesförnimmelse) när det gäller hennes arbete, medan hon sedan kan gå över till att vara väldigt inriktad på det som kan bli (intuition) när det gäller hennes fritidsverksamheter.

Ändå tycker jag inte att hela idén med personlighetskategorier är fel. Jag skulle bara vilja ett system som var friare i sitt upplägg och utformat i mer generella ordalag. Jag skulle vilja ha ett system där man inte kategoriserade hela människor utan bara pratade om de olika roller som vi spelar i olika sammanhang: I rollen som familjefar kan man vara en helt annan person än när man umgås med kompisgänget på krogen eller när man sitter i ett styrelsemöte på kontoret. I ett rollspel skulle man då framförallt prata om rollpersonernas roller i själva gruppen, men kanske också hur de fungerar i andra sammanhang.

Sedan skulle jag tala om vilka positioner man fyller i ens roll; de dominerande parterna i en flock tar på sig flockens övergripande mål och medel, medan resten försöker profilera sig genom att istället vara alternativa och speciella. Det där märks tydligt i familjer där storasyskonen nästan alltid är de som har en bredd på kunskap om det praktiska. Småsyskonen kan aldrig mäta sig med storasyskonet på sådana göromål, så de får specialisera sig på andra talanger istället. Men storasyskonet; som kan spela en väldigt praktisk och logisk roll i familjen, hon kan sedan spela en roll såsom impulsiv våghals om hon är en av de yngre parterna i sitt kompisgäng, om hon alltså inte kan mäta sig med de dominerande parterna i gänget på det som hon är så duktig på i hemmet.

Så; i ett slackergäng skulle kanske den mest verbale och erfarne individen ta en dominerande roll och vara just verbal och dela med sig av sina erfarenheter. En person som är aningens mindre verbal kan istället tvingas profilera sig genom att fylla en alternativ position som hårdför, introvert tuffing. När det sedan skall lösas en uppgift så kan alltså ledaren förlita sig på sin emotionella position, medan det blir naturligare för den andre att förhålla sig praktiskt och pragmatiskt till situationen, trots att han kanske inte alls hade agerat så om han hade mött ett likartat problem hemma i familjen. Jag är exempelvis väldigt betänksam och logisk i mina fritidsaktiviteter, samtidigt som jag är totalt oorganiserad i mitt privatliv och går mer på "känsla" i mitt arbete.

Slutligen hade jag velat ha hela modellen i rörelse. Alltså att man pratar om vilka sätt som man försöker utmana både sig själv, sin roll i gruppen och hela gruppens övergripande mål och medel. Där ser man exempelvis människor som prövar sin sociala kompetens genom att berätta anekdoter inför sin grupp, men som ännu inte alls känner sig tillfreds om de måste lyssna, förstå, kommunicera, samarbeta eller ta liknande uppgifter som kräver samma mått av empati.

Nå, är det någon som går i samma tankebanor? Någon som har hittat en modell som de tycker är spännande? Någon som kommer på något nytt iom det här inlägget? Någon som kanske till och med har några konkreta regelförslag? Någon som tycker att det här aldrig kan regleras med regler utan måste vara fritt för var och en att gestalta från en levande personlighetsbeskrivning?

Någon som tycker att jag förtjänar ett kok stryk tills jag lärt mig skriva korta inlägg?

/Rising
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Någon som tycker att jag förtjänar ett kok stryk tills jag lärt mig skriva korta inlägg?"

Jupp. 8)

Idén som sådan är intressant, och jag skulle mycket väl kunna tänka mig att implementera något liknande i Emmerdale: The Eternal eller motsvarande såpaspel. Men det finns två problem med dina personlighetsmodeller, nämligen:

1) Ingen begriper dem.
2) De används inte i drama (vilket ju rollspel är).

Så, i enlighet med KISS-principen så borde man kanske gå tillbaka till den ultimata och enklaste personlighetsmodellen: adjektiv och substantiv. Varför inte helt enkelt beskriva en hårdför tuffing som just en hårdför tuffing?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Så, i enlighet med KISS-principen så borde man kanske gå tillbaka till den ultimata och enklaste personlighetsmodellen: adjektiv och substantiv."

Mot slutet (via artiklar i Sinkadus) så hade man i DoD Expert en hel del sådana saker för sig. Man hade en stor lista med fält som "finkänslig/burdus", "blyg/oblyg", "misstänksam/naiv" osv, och där man skulle sätta pilar mellan dessa beroende på vad som vägde över.

Problemet med sådana tycker jag är att de blir väldigt splittrade, samt att de blir en ganska ytlig analys över personen. Jag tänkte att det kunde vara mer givande att titta på faktorerna som ligger bakom sättet man beter sig.

Och liksom; människor har alltid goda anledningar till att bete sig som de gör. De definierar sig själva, utmanar sig själva och belönar sig själva. Ser man till detta behov så tror jag att man kan få en djupare och rikare bild av sin rollperson. Att bara veta att min rollperson är "godtrogen" känns ju inte så kul, men om jag vet att min rollperson är det som i en protest mot sina föräldrar som lever ett avskärmat och spontanfientligt medelsvensonliv, då kan jag enklare förstå i vilka fall som min rollperson finner störst tillfredsställelse i sig själv och när hon kanske upplever att hon håller på att ta vatten över huvudet och när hon har tagit så stora risker att hon istället börjar bli osäker. Jag kan också lättare förstå hur hon kommer att reagera när någon utnyttjar hennes godtrogenhet och hur det kan komma att påverka henne och hennes relation med föräldrarna.

Jag tänker på det när jag hör om någon som suttit i fängelse eller levt ett hårt liv. De säger nästan alltid att "det har gjort dem starkare", de har alltså ett stort behov av att belöna sig själva för det jobbiga som de genomgått, medan fjortisar som levt väldigt ofarliga liv hellre utmanar sig själva och låtsas vara mer bakis, mer sargade och mer trasiga än de egentligen är.

Det är också en typisk skillnad mellan rika människor och nyrika människor. Där de senare ofta har ett behov av att skylta med sin rikedom och utmana bilden av sig själva, så har de tidigare snarare ett behov av att hålla de nyrika utanför. De belönar sig själva genom att bygga upp sociala koder som inte vem som helst kan förstå, så att man inte blir "överklass" bara för att man vinner på lotto.

Jag tror på en enkel modell som kanske tar lite tid att lära sig att använda, men som sedan kan innehålla väldigt mycket.

Bara genom att prata om man är ett "storasyskon", "mellanbarn" eller "lillasyskon" i en grupp så har man redan vunnit mycket. Storasyskonet är en naturlig ledare som har en stor bredd på sina kunskaper och som definierar själva gruppen. Mellanbarnet definierar sig som en del av gruppen genom att inordna sig i det; via typiskt flockbeteende alltså, och Lillasyskonet söker definiera sig själv genom att vara ett alternativ i gruppen, genom att vara speciell och avikande.

Bara genom ett ord skulle man alltså kunna säga mycket. Om vi sedan vet vilken relation rollpersonerna har med varandra så räcker det nästan med att man bara beskriver vilken karaktär gruppen har som helhet för att man ska kunna räkna ut vad alla individerna var och en för sig tycker om saker och ting. Här på forumet skulle jag vilja säga att du är ett typiskt "storasyskon" som sedan länge är trygg i dina övertygelser, medan jag är ett typiskt "lillasyskon" som alltid försökt lyfta fram min alternativa, speciella roll i flocken och som hungrigt suktat efter uppmärksamhet från alla mellanbarnen. I några av mina senare inlägg kan man dock se hur jag alltmer slutat belöna mig själv genom att posera som "annorlunda", eftersom jag har börjat bli ett storasyskon och istället utmanar min position i denna nya roll för att se om jag kan mäta mig med de andra storasyskonen på deras egen planhalva, och om jag fortfarande kan återgå till att bli en av de alternativa rösterna om jag så skulle vilja. -Ungefär på samma sätt som barn kan prova att protestera mot sina föräldrar och säga "jag hatar dig!" för att försäkra sig om utifall deras relation tål ett sådant utbrott, alltså om det sedan går att reparera.

Med den här analyseringsmetoden är det som ni märker väldigt enkelt att man framstår som värsta enfaldiga barnrumpan; men det är ju så det är: Människor är så oerhört infantila när man tänker efter...

En sådan modell kanske vore något? Man skriver att man är ett mellanbarn (eller tja, man kanske ska skriva att man är "personklass:B" eller hitta på någon annan term som låter bra) i gruppen, anger vem man tyr sig till mest och redogör sedan för att man utmanar sig själv genom att exempelvis prova att agera "storasyskon" för någon av gruppens nyare medlemmar, och att man definierar sig själv genom att försöka komplettera en av ledarna och erbjuda sina praktiska kunskaper som komplement åt dennes teoretiska verktyg, för att på så vis göra sig nödvändig för gruppen. Hittar man bara på ett någorlunda koncist sätt att skriva allt det där på, så tror jag att man kan få en väldigt bred och uttömmande karaktärsbeskrivning. Lägger man dessutom till siffror och eventuella regler så kan man även slå för saker som för att se hur personen reagerar när ens favoritledare plötsligt skaffar sig en ny hjälpreda som kan komplettera henne och denne på så vis konkurrerar med personen om hennes plats i flocken.

/Riz
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Bästa Rising

Utan att ha läst allt i dina inlägg så kan jag bara säga att jag håller med dig. Jag tog fasta på Sinkadusmodellen då jag skapade version 4 av Starchallenge. Som jag tjatat om så använder jag mig av något jag kallar CIA, Character in action. I manusskolan så finns det ett uttryck som säger Character is evrything... Sant. Och det kan man applicera i rollspel.

Jag har i Starchallenge, utan några fasta regler med tabeller, slag etc, försökt stimulera spelaren till att skapa sig en stark bakgrund som karaktär och vidare hur den färgat honom och ger psykologiska förklaringar till varför denna är som den är. Det är ett jobb som tar lika lång tid som karaktärsskapandet och man kan utesluta det om man vill men jag menar att det här är viktigt.

Jag försöker inte sätta psykologiska modeller utan dramaturgiska modeller. Förhoppningsvis kommer detta förnöja dig i ett spel som bör dyka upp snart.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
*är ute och cyklar* :D

"det finns ingen möjlighet att sätta ett personlighetsdrag i en kontext"

Man kanske kan ha en sorts "baspersonlighet", men precisera hur man beter sig i några viktiga sociala situationer. Spontanfånigt exempel:

Optimist
Hemma: Lat, Slarvig ("Jag kan städa senare.")
Skolan: Entertainer ("Det hände en kul sak i helgen...")
Gänget: Uppmuntrande ("Klart att du hittar ett bättre jobb!")
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Neat, det bakomliggande och det omgivande definerar rollpersonen - Det är ju vad som definerar oss i verkligheten också.

Sedan så saknar jag faktiskt prestanda-attribut lite, men ifall du ska använda rollspelet till Arne Anka och Ghost World (som jag missat att se, tyvärr.. :gremfrown:) så spelar det kanske ingen roll.

Hur det skulle fungera.. puh.. Ingen aning. Formulera fritt och sedan utgå från det? Formulera utefter en mall? ("Säg tre saker som är viktigt för dig") Välja efter en mall? (Storasyskon, chef, pajasen..) Komponera din egen mall? (Outsider-Pajas-Nervös?)
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Precis som du så vill jag veta varför varför mina rollpersoner har de personlighetsdragen de har, och inte bara... ha dem, se dem på papper. Därför skriver jag alltid bakgrundhistorien före personligheten.

Har läst någonstans här på wrnu om ett system som gick ut på att man skrev ett a4 om sin rollpersons bakgrund och sedan valde personlighet och egenskaper utifrån det.

---

Jag tycker överlag att du krånglar till saker, om du ursäktar. Att man beter sig olika med kompisgänget och familjen är ju en självklarhet, tillochmed i rollspel. Att behöva analysera en sådan sak och prata om ett system som ska stödja det är ju... att krångla till saker.

---

Jag håller med dig i din första post om att det inte är så stor skillnad på människor i allmänhet, att 'jag och mina kompisar' kan ungefär lika mycket. Men rollspersonsgrupper är ju sällan som 'jag och mina vänner' är. De kan alltifrån att skjuta pistol till att slunga eldbollar, och då måste vi ändå ha regler för det, och färdigheter.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Re: Rollpersoners karaktärsegenskaper? [lång]

Liksom Krille tar jag den viktigaste frågan först..

"Någon som tycker att jag förtjänar ett kok stryk tills jag lärt mig skriva korta inlägg?"
Ja.....

såvida du inte njuter av sådant.. :gremwink:

"Är det någon modell ni gillar särskilt mycket?"
Trots att jag är intresserad av mänskligt tänkande och beteende så har jag bara läst fåtalet böcker på området.. Jag vill rekommendera boken "Relationsanpassad kommunikation" av Mikael Ohlsson (ISBN: 91-87744-11-2) för dig, som är skriven av år av fältstudier och undersökningar.. Boken är inte så lång och väldigt lättläst.. Den fungerar lite som (var det Hippokrates som kom på dem?) grekiskans fyra indelningar men med andra inriktningar (de kallas i boken för "kommunikationsprofiler") och med ett annat, vad jag fått uppfattningen om, synsätt på dem..

[*letar* Fanken.. Jag har tappat bort mina anteckningar om boken]

Nåja.. Fritt från minnet.. Människan delades in i följande kommunikationsprofiler (jag kortar ner och förenklar):
Vänskapliga Vera: Medlaren som sätter relationen mellan människor före allt annat.
Analytiska Arne: Personen som analyserar och inte gör något förhastat.
Pådrivande Vera: Tävlingsmänniskan som får saker gjorda.
Uttrycksfulle Uffe: Den lättsinniga skämtaren som ska märkas hela tiden.

Könet på namnet har inget att göra med kommunikationsprofilen.. Det finns lika många kvinnor som män i alla profiler.. Den finns bara där för att kunna förkorta ordet och underlätta läsandet genom att bara referera till namnet när man talar om just den profilen.. Vilken profil man har bestäms genom att svara på 10 enkla frågor.. Varför jag nu skriver detta är för att jag blev så träffad av hur bra profilerna stämmer överens med hur jag är.. Dessutom så träffar jag på profilerna överallt i vardagen och kan hantera dem lättare efter att ha läst den boken.. Jag är mer förstående mot hur folk tänker för jag vet vilken profil de har (normalt så har jag väldigt svårt för folk som är pådrivande Pia)..

Saken med dessa profiler är man inte sätter in de i olika kategorier utan att man kan tillhöra flera stycken.. 40-45% tillhör en och ytterligare 40-45% två profiler.. 10-15% har tre profiler och resterande (0-10%) har fyra (Författaren själv hade inte stött på någon som hade alla fyra profiler i sig).. Profilerna uppförde sig olika beroende på vilka situationer de ställdes inför och det är det jag gillade.. 100% om vad som stod av mina två profiler stämde (givetvis) inte, men väl 80-90%..

Oj, vad långt det blev.. Det är olikt mig..

"Någon som har hittat en modell som de tycker är spännande?"
Heh, det jag kanske borde skrivit var nog att det ovan inte var något du var ute efter.. :gremwink: Det du vill ha fram är nog tänkandet om att man har "masker" i olika situationer (är det Jung?).. Saken är den att just det tänkandet är svårt att få fram, även om det stämmer.. Jag själv brukar exempelvis variera min humor efter sällskap.. Med mina datornördsklasskompisar skämtar jag på ett sätt, ett annat med mina rollspelspolare, ett tredje på irc.. Lägg till detta (över det andra) att jag skämtar på ett sätt när jag inte känner personerna väl och på ett annat när jag är "bekväm" i sällskapet (då jag går över till elakare humor).. Hur kan man skildra detta i rollspel, då? Svaret: Ingen aning.. Görs inte detta automatiskt? Själv tycker jag det beror lite på spelarnas deltagande i miljöberättandet.. Får de hitta på saker själva så kan de röra sig mer fritt i områden där rollpersonen borde känna sig som hemma, men så fort man slänger spelarna i en miljö deras rollpersoner inte känner till så agerar de lite annorlunda..

"Någon som kanske till och med har några konkreta regelförslag?"
Du vill ha regler för karaktärsdrag och beteende? De fåniga regler (Sinkadus, Eon och Deadlands) jag sett har inte fungerat bra.. Då dessa har haft regler och utstakningar (med siffror) hur man ska hantera dem så har de setts mer som regler än som något man ska spela efter.. Man tänker inte(?) "Jag ska spela butter hela tiden" utan "Jag har Butter -2, vilket gör att jag får de här konsekvenserna".. Siffrorna snor uppmärksamheten från vad som egentligen det är som man ska sätta fokus på..

Om du vill ha regler för hur man ska spela karaktärsdrag så är jag nog inte rätt person att yttra mig då jag inte är en intrigspelledare eller någon som utvecklar en spelledarpersons personlighet utan är mer för äventyrsspelande där ett svärd säger mer än 1000 ord..

"Någon som kommer på något nytt iom det här inlägget?"
Jag har en gammal tanke, som härstammar lite från mina tankar att göra ett karaktärsskaparsystem utan varken tärningar eller köpsystem, som kanske kanske kan ge lite idéer.. Min idé var att under ett one-shot-scenario skapa rollpersoner på 10 minuter utefter vilka karaktärsdrag som spelarna väljer till sina rollpersoner.. Det skulle gå ut på att jag skriver ner lite karaktärsdrag på papperslappar och sedan ger några egenskaper som beror på just det beteendet.. Dessa skulle jag sedan ge ut till spelarna som, i blindo, får dra några karaktärsdrag.. Lapparna kan se ut som följande "Dominerande: Övertala, Stark, Respek, Rykte" och så får spelarna ett visst antal poäng per lapp att sätta ut på egenskaperna.. Man skulle kunna tänka sig att man spaltar upp 100 sådana här karaktärsdrag och slår med en lämplig tärning vilken/vilka av dem man får.. "Fördelen" är att man kan variera just vad karaktärsdraget står för.. Man kanske är dominerande för att man är stark eller för att man är en ledartyp med välsmort munläder.. En annan fördel man kan tänka sig är att spelledaren kan välja ut ett par karaktärsdrag som denne vill ha med när han/hon skapar ett scenario.. Nackdelen å andra sidan är att det blir begränsat till de karaktärsdrag som spelledaren hittar på..

"Någon som tycker att det här aldrig kan regleras med regler utan måste vara fritt för var och en att gestalta från en levande personlighetsbeskrivning?"
När jag väl skriver en bakgrund så gör jag det först när jag har rollpersonens personlighet och kunskaper klara.. Detta för att väva ihop hur denne fick allt sådant.. Det jag säger är att jag gärna vill ha en bakgrund som förklarar varför min rollperson är som den är.. Jag skulle vilja se ett rollpersonsskaparsystem som Mutant Chronicles, fast som är tvärtom.. Man har sina egenskaper (färdigheter och personlighet) klara och går sedan igenom ett uppväxtskeende med rollpersonen som får olika resultat i händelserna beroende på hur ens personlighet är..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som satte dit citeringarna efter att ha skrivit allting
 

Boll

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
179
Location
Stenungsund.
Jag får faktiskt hålla med Krille här; jag tror att ett av de större problemen med din idé är att inte särsklit många kommer att fatta något av den.

Den ser kul ut som idé, men jag tror att du gör det för invecklat för att folk som inte läst psykologi skall kunna ta till sig.

Jag läser psykologi nu på gymnasiet, och jag fattade inte allt av det du skrev. Tro mig sedan när jag säger att ingen i min rollspelsgrupp (förutom en kille som jag läser psykologi ihop med) skulle fatta någonting om jag försökte förklara hur jag analyserade t.ex "American History X" utifrån ett socialpsykologiskt perspektiv.

Jag tror att du med din idé sätter för mycket vikt på att man skall bestämma sin karaktärs hela personlighet in i minsta detalj, istället för att låta den komma fram naturligt som i de flesta andra rollspel.

---

Däremot ser jag många bra saker med ditt sätt att tänka; till exempel skulle detta sättet att skapa en karaktär låta folk komma in i sin karaktär med, låta dem få en bra överblick över karaktärens hela personlighet, samt låta dem utmana sig själva genom att skapa karaktärer som verkligen har en helt annan personlighet än sig själva.

För de som är hemma på psykologi och som vill se det appliceras mer på rollspel skulle detta nog vara det närmsta orgasm de kan komma utan att läsa Freud, men för oss okunniga inom det området skulle det nog mest verka komplicerat och oförståeligt.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Tjo!

Intressanta funderingar såklart. Jag är rädd att jag inte kan ge dig så mycket hjälp med att färdigställa din modell över människans beteende, men jag är tvungen att fråga: vad är målgruppen? Personer som gärna skulle vilja karaktärsrollspela, men inte kan det? Det känns som att variationerna mellan olika spelares relation till detta med karaktärsgestaltning är för stora för att alla spelare i en grupp skulle kunna få ut något av att det reglerades, och hur väl fungerar det med regler som abra vissa spelare använder?

Jag skulle kunna tänka mig två målgrupper; den första är ett regelsystem som *spelledaren* använder för att göra *spelledarpersonerna* mer levande och intressanta. Det funkar ju bra, eftersom han inte behöver kompromissa med någon; varje speleldare kan själv ta ställning till om de behöver ha sitt karaktärsgestaltande reglerat eller inte. Problemet är förstås att det blir jobbigt om spelledaren ska hålla på och mickla med en massa regler konstant under spelets gång, så reglerna bör lämpligtvis vara ganska diskreta, gärna ickenumeriska och mer som riktlinjer.

Det andra är konventsarrangörer som skriver scenarion där det av någon anledning är ytterst viktigt att spelarna förmår spela sina rollpersoner korrekt. Här har vi problemet med inlärningströskeln; man vill ju inte börja ett konventsscenario med att plugga in en massa regler.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Den ser kul ut som idé, men jag tror att du gör det för invecklat för att folk som inte läst psykologi skall kunna ta till sig"

Vill bara säga att jag själv inte vet någonting om psykologi och att jag befinner mig absolut längst ner i bildningens pyramid på detta område. Vilket säkert har märkts i den här tråden. Jag är en übernolla.

Nå, jag håller med om att det kan bli komplicerat, men det är en grej att hålla en komplicerad diskussion innan man börjar skriva regler, och att i slutändan komma fram till komplicerade regler. Här hade jag nog hoppats att bildade människor skulle hjälpa mig att få insyn i allt det jag inte själv begriper, för att jag sedan skulle kunna försöka skriva lättbegripliga regler med all fakta i bakhuvudet.

Det är som stridsregler: Jag behöver hjälp av experter när jag ska skriva själva reglerna, medan dessa regler i slutändan skall gå att använda av alla; experter eller ej.

Men okej, jag gissar att det kan behövas rätt speciella rollspel innan man ens kan börja få någon användning av att staka upp det här med kategorier och regler. Det är som Kults Mörka Hemligheter: Det går att använda mörka hemligheter i alla rollspel; Kult har ju inga särskilda regler för sina Mörka Hemligheter, utan de finns bara med i regelboken för inspiration och vägledning.

I de flesta rollspel behöver man ingen inspiration eller vägledning när man skapar sin rollpersons personlighet. Men det gäller kanske inte för alla rollspel? Precis som Kults Mörka Hemligheter kanske det finns rollspel där behovet av att förstå ens karaktärs personlighet är så stor att man kan ha hjälp av den här sortens personlighets"regler".

Visst, de måste formuleras på ett enkelt sätt i slutändan, men jag tror det är bra att hålla en så hög nivå som möjligt när man diskuterar dessa regler.

Gärna på en nivå långt över mina begränsade kunskaper.

/Rising
 

Boll

Veteran
Joined
28 Jul 2003
Messages
179
Location
Stenungsund.
"Vill bara säga att jag själv inte vet någonting om psykologi och att jag befinner mig absolut längst ner i bildningens pyramid på detta område. Vilket säkert har märkts i den här tråden. Jag är en übernolla."

Tja, du kan Machiavelli's och Jung's syn på olika personligheter, samt hur deras personlighetsmodeller ser ut, det är mer än vad jag kan, så då skulle jag i såna fall vara en mega-übernolla.

Jag tycker inte att det märks att du "inte kan" något om psykologi, men säger du det, så får jag väl tro dig.


"/...det är en grej att hålla en komplicerad diskussion innan man börjar skriva regler, och att i slutändan komma fram till komplicerade regler."

Ja, naturligtvis, och om du lyckas komma fram till lättbegripliga regler i slutändan, genom att använda olika personlighetsmodeller, så gärna för mig - men använd dem bara inte som de är nu i rollspelet, för då tappar du nog spelare.

Antagligen behövs det - som du säger - speciella rollspel för att ens göra denna idé rättvisa, men du verkar vara ganska så duktig på 'speciella' rollspel. :gremsmile:


Jag trodde att du tänkte ha avancerade psykologiska personlighetsbegrepp med i rollspelet, vilket kanske inte hade varit en så bra idé, men lyckas du få till det så att alla fattar så har du något intressant där.

Skall bli kul att se hur det utvecklar sig.
 
Top