Vindicator
Veteran
Så gott som alla rollspel jag känner till har grundegenskaper och någon slags färdigheter / specialiseringar, men en sak som jag har funderat på är personlighet... Borde detta också slås fram vid skapandet av rollpersonen, eller ska det vara helt och hållet upp till spelarna att bestämma?
I Neoworld (mitt spel) har jag gjort så att det finns sju grundegenskaper (Fysik, Koordination, Perception, Mekanik, Intelligens, Psyke, Karisma) och sju personlighetsegenskaper (Heder, Lojalitet, Aggressivitet, Humor (baseras delvis på Karisma), Ölsinne, Karma (ondska/godhet) och Rykte).
Är det bra att göra på det här sättet, så att spelarna får en mall att följa för hur deras rollpersoner ska vara, eller ska det vara helt och hållet upp till dem själva att bestämma?
Själv tycker jag i alla fall att det är något positivt om rollpersonernas personligheter fastställs när man skapar rollpersonen, så att spelarna inte uppför sig likadant som de skulle göra i verkligheten.
I Neoworld (mitt spel) har jag gjort så att det finns sju grundegenskaper (Fysik, Koordination, Perception, Mekanik, Intelligens, Psyke, Karisma) och sju personlighetsegenskaper (Heder, Lojalitet, Aggressivitet, Humor (baseras delvis på Karisma), Ölsinne, Karma (ondska/godhet) och Rykte).
Är det bra att göra på det här sättet, så att spelarna får en mall att följa för hur deras rollpersoner ska vara, eller ska det vara helt och hållet upp till dem själva att bestämma?
Själv tycker jag i alla fall att det är något positivt om rollpersonernas personligheter fastställs när man skapar rollpersonen, så att spelarna inte uppför sig likadant som de skulle göra i verkligheten.