Nekromanti Rollpersonsskapande (DoD91)

megalomansk

Veteran
Jag tänkte köra igång en ny drakar och demoner kampanj med min spelargrupp ganska snart. Vi bestämde oss för att använda oss av DoD91-reglerna som underlag för rollpersonsskapandet, då jag skapat en ny värld för kampanjen.

Men jag upptäckte att mycket av rollpersonsskapandet inte var så bra som jag en gång tyckte.

Användandet av BP tycker vi är bra, men däremot tycker vi inte om slumpmomentet som tillkommer för startkapital, socialt stånd, särskilda förmågor, etc.

Därför undrar jag om någon därute har någon vettig variant där även dessa bitar köps för BP?

Vidare funderar jag på om inte de sociala stånden borde ha lite mer för och nackdelar, kanske i form av valbara färdigheter, gratis FV i vissa färdigheter etc. Någon som har några idéer om vilka färdigheter som borde vara möjliga i de olika sociala stånden (egendomslös, underklass, medelklass, överklass, adel, vi har tagit bort indelningarna högre/lägre).

Sen tror jag att jag ska slopa färdighetskategorierna (primära, yrkes, sekundära) och dess olika kostnader. Antalet färdigheter kommer inte heller att begränsas. En viss utrensning av färdigheter kommer nog också att göras. Någon som har tips på ett alternativt kostnadssystem?

Vilka färdigheter är onödiga, och har någon mer ingående beskrivningar som gör färdigheterna mer användbara, samt att de ger spelaren mer information om vad RP kan vid olika nivåer?

Rickard

Urverk speldesign
"Men jag upptäckte att mycket av rollpersonsskapandet inte var så bra som jag en gång tyckte."
Nä, man brukar få den chocken.. :gremsmile: Hur länge sedan var det du använde det systemet?

"Användandet av BP tycker vi är bra, men däremot tycker vi inte om slumpmomentet som tillkommer för startkapital, socialt stånd, särskilda förmågor, etc.

Därför undrar jag om någon därute har någon vettig variant där även dessa bitar köps för BP?
"
För det första.. Allting som du skriver ändrar rätt mycket på DoD-systemet.. Säker på att du ens är ute efter det? Jag kan annars föreslå (obs: inte rekommendera, då jag inte läst dem) dessa fantasyspel som går att ladda ner gratis:
Saga

Annars finns alltid <A HREF=http://www.sjgames.com/gurps/lite/>GURPS</A> som är ett generetiskt system... som jag inte heller har läst..

Tyvärr kommer jag inte på något system (förutom i viss mån Västmark) som fyller de krav du vill ha.. Fast just socialt stånd och startkapital är inte så svårt att fixa till.. Ett tips är att du fixar in båda i samma köpgrej.. Jag vet att Zimmerman har gjort om så att man kan köpa särskilda förmågor.. Det är i regel han och jag som är de två stora husregelmakarna på DoD-forumet.. Annars så har Baldyr också gjort en sådan lista men han är inte längre på forumet.. Du kan ju kanske ge honom ett PM om du vill ha dem..

"Sen tror jag att jag ska slopa färdighetskategorierna (primära, yrkes, sekundära) och dess olika kostnader. Antalet färdigheter kommer inte heller att begränsas. En viss utrensning av färdigheter kommer nog också att göras. Någon som har tips på ett alternativt kostnadssystem?"
Ah, men se du.. Här är min avdelning.. :gremsmile:

Jag har kastat bort yrken och kör med 5 levnadsbanor.. De säger lite hur ens uppväxt varit och så får man välja fritt, med smärre restriktioner, ur olika färdighetsgrupper.. Hur mycket poäng man får beror givetvis på vad ni ska spela för karaktärer men lite siffror på hur många BP och EP man får har jag där alla mina regeltabeller för karaktärskapande finns att hittas.. För färdighetsval har jag skrivit ihop en <A HREF=http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/dod/filer/fardighetsgrupper.rtf>lista på färdighetern och en lathund för kostnaderna.. Förkortningarna för grundegenskaperna (GE:na) som används för att markera vilken GE en färdighet tillhör kan vara lite konstiga men det beror på att jag har <A HREF=http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/dod/filer/grundegenskaper.txt>18 grundegenskaper</A>..

"Vilka färdigheter är onödiga, och har någon mer ingående beskrivningar som gör färdigheterna mer användbara, samt att de ger spelaren mer information om vad RP kan vid olika nivåer?"
Vilka som är onödiga har snackats om på forumet (jag var trådstartare) så sök.. Lustigt, men allt det andra du frågar efter har jag faktiskt <A HREF=http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/dod/filer/fardigheter.rtf>åstadkommit</A>.. Det är 12 sidor färdighetsförklaringar, där jag har kapat ner alla 80-90 färdigheter som fanns i 91:an och alla dess moduler till endast 49 stycken.. Det finns nivåförklaringar och relativt ingående förklaringar, utifrån sådant som jag själv har saknat när jag spellett DoD..

Alla mina samlade regler kan du finna på http://dod.slurk.cjb.net
Tyvärr har jag inte (än) skrivit ihop så att en utomstående läsare kan se de röda trådarna av mina husreglerna och sedan binda ihop dem så att denne kan använda sig av hela regelsystemet.. Jag skulle kunna skriva ihop en tråd om det dock.. Fast det kommer att ta ett tag (3-4 timmar) och kanske halva den tiden för att läsa igenom det.. Dock så är mitt system lite mer strömlinjeformat och generellare än 91:ans system, då jag försökt ta bort alla "lappningsregler" i form av tilläggsregler och undantagsregler som finns i DoD:s regelsystem (alla versioner!).. Du borde alltså inte ha några svårigheter att sätta dig in i mina tankar.. Jag är trots allt en rätt ytlig person.. :gremwink:

Välkommen till forumet, förresten.. Är det något annat du vill veta så är det i regel bara att fråga..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som skulle bli jätteglad om han fick respons över det är något du kanske kommer att använda

Kaigon

Helmgast
Numera när mina spelare gör karaktärer så slås bara två obligatoriska slag, nämligen social klass och rikedom, men 2T6 respektive 5T6 (Observera dock att startkapitalet till störst del är beroende av klass och att de 5T6 bara är en slumpfaktor).
Utöver det så finns det även två slag när det gäller BC i Undrevärlden, vilket är 3T6 eller 1T6-3 och slutligen så slår man även fram sitt rykte, även om just rykte är väldigt justerbart om man kan argumentera för det.

Vidare funderar jag på om inte de sociala stånden borde ha lite mer för och nackdelar, kanske i form av valbara färdigheter, gratis FV i vissa färdigheter etc. Någon som har några idéer om vilka färdigheter som borde vara möjliga i de olika sociala stånden (egendomslös, underklass, medelklass, överklass, adel, vi har tagit bort indelningarna högre/lägre).
De färdigheter som påverkas av klass för mig är Modersmål (långt mer avancerat och strömlinjeformat än grundreglerna), Överklasstil och Undre Världen (som man får gratis vid Underklass eller lägre).

Sen tror jag att jag ska slopa färdighetskategorierna (primära, yrkes, sekundära) och dess olika kostnader. Antalet färdigheter kommer inte heller att begränsas. En viss utrensning av färdigheter kommer nog också att göras. Någon som har tips på ett alternativt kostnadssystem?
Jag har ersatt olika namn på färdigheterna med en färdighetsklass, för primära är den klassen 2 (Klassen utgör en enkel multipel för hur dyr färdigheten är att höja), för magi är den generellt 8 och för övriga färdigheter 4 (mix mellan sekundära och yrkes). Sen har jag även infört ett annat system som jag kallar BGP, Begåvningspoäng, och avgör hur begåvad en person är inom en viss färdighet. Bonusen blir en billigare klass och därmed kostnad. Detta ersätter även alla +CL som man tidigare fick för olika begåvningar.
Mitt kostnadssytem är en X^2 funktion vilket innebär att det är fyra gånger så dyrt att höja till 10 som till 5 (från 0), istället för bara dubbelt så dyrt (2^2=4).

Om någon är intresserad så har jag även ett excel-ark som man "lätt" (åtminstone för invanda) kan använda för att hosta upp gubbar på rad. Jag skulle kunna skriva en liten manual till filen.

Rickard

Urverk speldesign
Dagen efter

Igår var jag lite trött så nu kompletterar jag..

Jag kom på att jag har skrivit in en gubbe på forumet så kolla där hur han blivit..

Jag har laddat upp en länk till gänget som skrivit ett regelverk som de kallar för DoD 4.01 men min dator buggade ur rätt rejält så jag kunde inte öppna text-dokument..

Vad mer? Jag har väl även fixat ett nytt stridssystem med tillhörande hjälteförmågor.. Det kommer att hända lite fler saker på stridssystemet, mest på fronten om vem som får agera under vilket tillfälle (sätt 4)..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som känner sig som värsta promotorn för sitt system :gremfrown: