Rollpersonsutmaning januari 2024

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,948
Location
Värnhem, Malmö
En riktig klassiker idag: Runequest, andra utgåvan. Jag väljer att skapa en mänsklig rollperson, enklast så. Detta innebär att jag först slår 3T6 i ordning för mina grundegenskaper: Strength 14, Constitution 13, Size 14, Intelligence 10, Power 13, Dexterity 13, Charisma 13. Rejält tursamt! Dessa grundegenskaper ger mig också inneboende bonusar på färdigheter och liknande: Attack Bonus +5%, Parry Bonus +5%, Defense +5%, Hit Points 14, Damage Bonus +1D4, Perception Bonus 0%, Stealth Bonus 0%, Manipulation Bonus +5%, Knowledge Bonus 0%.

Jag slumpar därefter fram min bakgrund med 1T100. 90, Poor Noble. Jag får 390 Lunars varje år, men detta skärs av när jag fyller 21. Jag börjar också med kläder, kniv, elddon, ringpansarhauberk, öppen hjälm, ett grundläggande vapen (boken föreslår bredsvärd) och antingen avståndsvapen eller tvåhandsvapen, ”depending on DEX”. Det är oklart vad detta betyder, men jag plockar en kompositbåge. Därmed är faktiskt rollpersonskapitlet slut! Men betyder detta att rollpersonen är färdig? Nja – det här spelet är ju skrivet på den tiden då informationspresentationen i regelböcker inte var prioriterad. Det finns flera sätt att få ytterligare träning, så att jag börjar med något mer än baschans i mina färdigheter. Ett sätt är att betala för det (vilket oftast innebär att man börjar skuldsatt), ett annat är att se om jag har någon tidigare erfarenhet, vilket är pedagogiskt placerat i Appendix H. Här klargörs också att spelvärdena ovan gäller när min rollperson är 16 år gammal. Om vi använder dessa regler flyttar vi upp min rollperson till 21 års ålder.

Till att börja med växer jag fortfarande. Detta innebär att jag slår 1T100 för STR, CON, DEX, POW och CHA för att se om någon av dessa ökar. Resultatet blir CON +2, vilket gör att jag nu har 16 Hit Points. Under dessa fem år får jag också mitt årliga stipendium, vilket innebär att jag har 1950 Lunars. Som adelsman är dock mina möjligheter att hitta träning begränsade till att bli legosoldat. Jag slår 39 – ett medeltungt infanteriregemente. Min börd innebär dock att jag får kavalleriträning istället, eftersom jag tillhör regementets beridna befäl. Jag får, med mina färdighetsbonusar, Riding 85%, Spot Traps 50%, Camouflage 30%, Hide in Cover 30%, Spot Hidden 30% och Tracking 30%. Jag plockar ut besvärjelser värde 2500 Lunars utöver den jag får gratis: Bladesharp 2, Healing 1, Speedart, Xenohealing 2. Jag tränas också i kompaniets vapen: kastspjut 35%, tvåhandsspjut 35%, kortsvärd 55%. Jag väljer därmed att byta ut vapnen jag fick mot kastspjut och kortsvärd. Jag får också plundringsbyte värt 960 Lunars och fyra erfarenhetsslag för försvarsfärdighet (dock inga som lyckas). Därmed är min rollperson klar. Jag är Maldok, en stolt krigare från en något bedagad adelsfamilj i Sartar. Efter att ha spenderat min ungdom som lägre befäl i ett legosoldatskompani har jag beslutat att självständigt söka rikedom och ära.

Maldok
STR 14, CON 15, SIZ 14, INT 10, POW 13, DEX 13, CHA 13, HP 16, DB +1D4, 21 years
Skills: Camouflage 30%, Hide in Cover 30%, Javelin 35%, Riding 85%, Shortsword 55%, Spot Hidden 30%, Spot Traps 50%, Tracking 30%, Two-handed Spear 35%
Spells: Bladesharp 2, Healing 1, Speedart, Xenohealing 2
Equipment: Clothes, fire-making tools, javelin, knife, ringmail hauberk, shortsword, open helmet, 960L
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,964
Dag 29: Pirater!
Ut med plankan, det har blivit dags för Pirater. Jag kommer skapa en rollperson enligt den enklare modellen som anges i regelboken, dvs jag följer lathunden och använder de mallar som finns.

Koncept: Man ska fundera kring koncept och lite annat, jag rådfrågar SL Biobonker och han säger att jag ska göra en normal RP - alternativen är vardagsnära vilket är lite grisodlare eller Matinéhjälte som är Errol Flynn och Johnny Depps kärleksbarn, där ser jag framför mig hur man slänger sig i storseglet eller ljuskronan beroende på situation osv. Men vi kör en mellanmjölkig normal-RP. Jag kommer välja att inte göra en så actioncentrerad RP.

Mall: Vi kör på korrupt tjänsteman. Mallarna är fiffiga för de kommer med 3 alternativa uppsättningar, jag väljer Lagvrängaren:
Styrka 12/3, Tålighet 14/4, Rörlighet 12/3, Utseende 9/3, Ego 13/4, Uppmärksamhet 17/5, Karisma 5/2, Bildning 15/4

Administration 12, Dansa 3, Etikett 9, Fingerfärdighet 8, Förhandla 11, Hasardspel 8, Juridik 10, Kamp: Lätta klingor 13, Konfliktvana 8,
Kontaktnät 12, Läsa och skriva: Modersmålets alfabet 12, Rida 8, Skaldekonst 9, Symbolkunskap 8, Tala språk: Franska 12,
Tala språk: Engelska 12, Värdera 9, Världsvana 10

Faderns sociala stånd
: Adel
Faderns yrke: Jordlös adel
Fördel: Tillgångar (60 dubloner) 5BP
Nackdel: Dåligt rykte - jag är ju korrupt så det låter rimligt 3BP
Reflexförsvar: 8
Chockresistans: 8
Fysisk skadekapacitet: 26
Mental skadekapacitet: 18
Blandat: Man, högerhänt, född 1619 (36 år)
Matinépoäng: 4 för normal
Karriär: Här är jag inte helt säker på att jag fattar regelboken men vi gör ett försök. Pierre-Loic de Montrichard har en viss talang för skaldekonst hans lättja gör att han dock ofta väljer den breda vägen parat med något dåligt temperament ledde till att han blev något av en fixare för adelsmän och borgare i Loire, pappa ingrep och Pierre-Loic fick plats vid hovet, där gled han runt som gentleman men tröttnade snabbt och det där humöret gjorde att han hamnade i ett par dueller, pappa blev arg och skickade Pierre-Loic till släkt i Wien, väl där svindlade hovdamer och borgare på stora summor pengar. Pappa ingrep för sista gången och säkerställde att Pierre-Loic fick tjänsten som hamnkapten i Fort-de-France på Martinique. Kanske försökte han göra rätt för sig, i alla fall i ett par veckor, men avansen från mutorna blev för lockande. Pierre-Loic har i hemlighet lämnat Fort-de-France för att undvika en skandal.
Epertiser: Det är ju en rätt hal ål det här så jag tänker mig: Korruption, Manipulation och Retorisk förmåga
Besparingar: 91 dubloner (borde jag lägga till mina 60 från fördelen också?)
Inkomst: 45 dubloner per år - Pierre-Loic är alltså ganska förmögen om han har 2-3 årslöner i cash

Utseende: Oj vad lågt jag slår, Pierre-Loic är 150cm och väger 52 kilo, jag ser honom inte som den stereotypa feta girigbuken så det blir väl rätt bra. Han är välklädd med en stilig peruk, samt en reseperuk.

Då är jag redo!
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,513
Location
Köping
Flying Circus
I nästa spel spelar man ett gäng flygaräss i ett pastoralt post-apokalyptiskt kvasityskland. Folk bort i småstäder, däremellan ligger läskiga skogar med fevarelser och därför sker all transport med propellerplan och zeppelinare.

Det är PbtA-närliggande så jag ska fylla i en playbook igen, och tärningen säger att jag göra en Häxa. Häxan ska ha ett namn - Ursula Bernauer - och en ålder. Åldern är i intervallen Jungfru (upp till 19), Moder (20-29) och Hagga (30+). En klassisk häxreferens förstås, men lite lustigt utan sammanhang. Många playbooks maxar på 30 år, så det är rätt gammalt för en pilot. 25 iallafall.

En hemstad ska jag ha, det finns ingen befolkningsstatistik eller så, jag väljer Südholz. Jag ska tillhöra ett folkslag också, jag väljer Wildleute som är närmare naturen än majoritetsbefolkningen, eventuellt med djurdrag och sånt.

Sen kommer den “arketypiska häxan” och jag ska klura på vad som resonerar med Ursula.
  • Kvinna - sure, ingen stor grej.
  • Klyftig, modig, tålmodig. Vårdande av de värdiga. Föraktfull mot världen - det där är ju bra målsättningar, men tror inte jag lever upp till mer än “modig”.
  • Otyngd av samhällets förväntningar, men feminin. Händiga och grova händer - sure.
  • Enkla kläder som döljer din kropp och allt du bär på - nja, opraktiskt i ett flygplan va?
Sen kommer historia, som tre frågor med några val.
  • X lärde mig flyga… en mentor, eftersom flygning är magi.
  • Jag lämnade hemmet för att jag var… för nyfiken.
  • Jag flyger så jag kan… se världen.
Sen kommer fler frågor.
  • Hur blev jag avfärdad av industrins och männens värld? Jag förväntades vara en duktig liten husfru från vildfolket, och det skavde.
  • Vem hjälpte mig när jag började lära mig magi, och vilka misstag gjorde jag? Sidonia lärde upp mig. Jag… kan ha råkat tända eld på lite grejer.
  • Vem står jag i skuld till? Vad gör jag om hen kommer för att driva in skulden? Jag råkade tända eld på lite grejer för Otto von Südholz, en stor herre från staden. Kommer han så får jag fly.
  • Vad måste ändras innan jag kan återvända hem? Jag måste kunna göra von Südholz och stadsfolket nöjda.
Tillit är en resurs man har. Jag får välja mellan två kriterier för att lita på min besättning (medspelare) - jag litar på alla i besättningen utom männen.

Jag har tre tillgångar - en elegant lysande klinga, en fjäder från en av Luftens varelser, och ett barn som är för litet att ta hand om sig själv.

Jag har tre bagage - namnet på min förlorade far, en familiaris (katten Bockwurst) och en omagisk kvast.

Jag har ett plan - en Living Grove (magiskt formad trästomme med mekaniska delar). Det är begagnat så jag måste slå på en tabell - det är Utbränt, -1 Reliability för motorn.

Jag är bekant med två synder som jag använder för att släppa loss mellan uppdrag - våld och hallucinogener.

Sist ska jag ha stats. Jag får välja bland fyra statlinjer och lägga till ett +1. Alla har +2 Wild som är en egen stat för häxor. Jag väljer rader “Wide-eyed” (det finns magi i allt) och får Hard -1, Keen -2, Calm +2, Daring +4, Wild +2.

Jag får draget Bonded (investera i saker och gör magiska Fokus av dem) och tre till. Jag väljer:
  • As the Crow Flies - jag kan ge ett föremål (t.ex. en kvast) flygförmåga.
  • Faerie Speak - använd “normala” sociala drag istället för de sämre specialdragen för att förhandla med féfolket.
  • Out of Mind - passera osedd med motorn avstängd eller ansiktet täckt. Night Witches-referens!
Alles Klar!

(Ni får lita på att det finns formulär för flygplanen också, för det blev för stort för att ladda upp även om jag "skriver ut" bara den sidan som pdf.)
 

Attachments

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,290
Location
Borås, Sverige
Dag 30: Elfquest 2e

Spelet bygger på serien Elfquest (Alverfolket på svenska) av Wendy och Richard Pini. Det använder BRP-systemet och gavs ut av Chaosium. Wendy Pini brukade tydligen även cosplaya som Red Sonja på olika konvent när hon var yngre.


Name: Dawnsong
Soul name: Chal

Species: Elf
Tribe: The Wolfriders
Age: 49

Rolled Characteristic:
  • STR: 9
  • CON: 16
  • SIZ: 4
  • INT: 11
  • POW: 17
  • DEX: 18
  • APP: 13
Magic points: 17
Hit points: 10 (Legs: 4, Abdomen: 4, Chest: 5, Arms: 3, Head: 4)

Derived Characteristics:
Experience bonus: 5
Movement Rate: 4
DEX strike rank modifier: 2
SIZ strike rank modifier: 3
Base strike rank: 5 (Sword: 8)

Skills:
Climb: 66
Communication: 64
Dodge: 78
Jump: 54
Lore (Animal): 52
Lore (Elf): 33
Lore (Healing) : 22
Lore (Human): 22
Lore (Language): 22
Lore (Mechanical): 5
Lore (Mineral): 5
Lore (Plant): 52
Lore (Troll): 11
Manipulation: 57
Perception: 76
Ride (Wolf): 72
Stealth: 70
Swim: 27
Throw: 27

Attack with one melee weapon (shortsword): 54
Attack with one missile weapon (bow): 84
Attack with any other weapon: 27

Magic Powers:
Sending: 92
Magic feeling: 17
Wolf bonding: 85

Apperance: 3'6”, 43 lbs, Normal smärt kroppsbyggnad, grå ögon som sluttar uppåt, rak näsa, fulla läppar. Skulderbladslångt rödlätt hår som hänger fritt med lockar. Klädd i tighta ljusbruna skinnbyxor med en gul halter top. Knähöga stövlar.

Personality traits: Mischevious, Rebellious, Jolly, Helpful

Bakgrund:
Hon är duktig jägare och spanare. Lovemate till Oakleaf.

Utrustning:
Shortsword: (damage: 1d6+1, armour points 10, SR: 2)
Bow: (damage: 1d6+1, Armour points 5, Effective range: 90, maximum range: 129, fire rate: 1/SR)
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,948
Location
Värnhem, Malmö
Rod, Reel and Fist är ett fiskerollspel. Ja, exakt. Alla rollpersoner är på jakt efter en mytologisk fisk som ska lösa den tragedi som har drabbat deras by. Den typiska spelmiljön påminner om 80-talets Japan, men med fantastiska inslag. Bland det första man ska välja är vilken tragedi som drabbat ens hemby och hur ens rollperson är knuten till den. Jag tänker mig en tämligen gotisk bakgrund: min by hemsöks av spöken som får folk att gå in i någon sorts dvala, och den legendariska fisken sägs ha möjligheten att lyfta denna förbannelse. Jag är en tolvårig flicka vars föräldrar har gått in i dvalan, och jag ger mig nu ut för att fånga fisken.

Jag ska börja med att välja en fiskartyp. Jag väljer explorer, vilket ger mig +1 på slag för att hoppa, klättra, simma, hitta vägen, etc. Jag får också en gratis teknik, Fist of the Zoologist. Denna kan tas som antingen en fiskarteknik eller en stridsteknik. Jag väljer fiskarteknik, och får därmed också +1 på slag för att hålla mig kvar när jag är i dragkamp med en fisk som jag tidigare har stött på – jag gynnas alltså av att försöka hitta så många olika fisktyper som möjligt.

Jag ska sedan välja ett av tre temperament. Jag väljer easy-going, vilket gör att jag kan återhämta stress när jag vinner konflikter med hjälp av finess. Jag får också lite utrustning. Utöver den vanliga utrustningen alla rollpersoner får (metspö, fiskelåda och tre matbitar) väljer jag också Artisan Boilies, särskilt välgjort bete som ger mig +2 i första rundan på varje fiskstrid. Slutligen får jag ytterligare en teknik. Jag väljer Marlin Lunge, vilket gör att jag genom mitt dumdristiga beteende kan orsaka stress hos ett djur jag slåss mot i första rundan. Därmed har jag också något som hjälper mig om jag skulle behöva slåss mot djur under mitt utforskande. Rollpersonen är således klar.

Aoi
Type: Explorer
Temperament: Easy-going
Techniques: Fist of the Zoologist (fishing), Marlin Lunge (combat)
Equipment: Artisan boilies, rod, snacks (3), tacklebox
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,964
Dag 30: Kopparhavets Hjältar
Jag bestämmer mig för att göra en vanlig snubbe, alltså en vanlig jävla människa. Landar dock i att det blir en:
Snubba vid namn Mylmina Hrax

20/20 i Gard och hälsa, de ytterligare 10 poängen bestämmer jag att placera 7 på Gard och 3 på Hälsa.
Gard 27
Hälsa 23

Människa
Sätt 2 färdighetstärningar på Språk (12 (wtf))
Sätt 2 färdighetstärningar på Uthållighet. (7)
Sätt 2 färdighetstärningar på Viljestyrka (7)
Sätt 5 färdighetstärningar på Insikt (14)

Förmåga: Vägledning
Språk: Jori, Dalci, Efariska, Gryndur, jag fick ju närmast max i språk så jag börjar med massa extra språk.
Värv: Köpman
Färdigheter: Jag placerar ut värden på färdigheter, lägger massa på språk vilket visar sig vara perfekt eftersom jag senare slår 12 på färdighetstärningar i språk.
+ betyder att jag lagt en fri tärning där, och ja ++ betyder 2 fria tärningar osv, siffran efter är resultatet

Grundfärdigheter:
Smidighet 25
Styrka 25
Uthållighet 42
Utstrålning 65
Viljestyrka 32

Äventyrsfärdigheter:
Finna dolda ting 25
Fingerfärdighet 25
Gömma sig 25
Handel 60 ++ 5
Hantverk 25
Insikt 45 +++ 6
Jakt 25
Förleda 45 ++ 10
Lagkunskap 55 ++ 10
Legender 29 +4
Läkekonst 25
Lärdom 34 ++ 9
Musik 25
Rida 25
Sjömanskap 15
Spana 25
Spel 42 ++ 7
Språk 83 ++ 9
Status 46 +1
Stigvana 25
Taktik 25
Trolldom 25
Väderkunskap 25
Stridsfärdigheter
Kastvapen 30
Knivar 45 +5
Skytte 60
Sköldar 30
Slagsmål 34 +4
Spjut 30
Svärd 30
Yxor 30

Värvförmåga: Jag väljer Handelshus och tillhör A´Daxios handelshus

Utrustning
Dolk
Armborst
Äventyrarutrustning
Packmula
32 shekel
Kryddor för 50 shekel
Koger och skäktor
Bältesbörs
Bältesväska
Elddon
Glödlåda
Oljelampa med olja
3 pergament
Lerpipa
Tobak
Vattenskinn
Sidenturban

Särdrag
Avtal är heliga
Vetgirig
Kamratlig
Ära och berömmelse åt A´Daxio
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,303
Location
Stockholm
Jag har inte orkat skriva ordentliga fulla inlägg för de flesta av mina rollpersoner, så kör en snabb summering. (Om någon är nyfiken på ett visst system kan jag förstås beskriva det lite närmare.)

DE REGELENKLA
Into the Odd: Den eleganta Eleonora Poe med de märkliga skinnfläckarna, med sin kompanjon Howard.
Lasers and Feelings: Bzapad Minga – "Allt annat är otänkbart, kapten."
Ballar och Blot: Eir Efterblota – "Ja' vet var vi kan få mer mjöd!"
ICRPG: Sköldpaddsmannen Botticelli
AGON: Zenobia Forge-Master, den nöjsamma tigerkvinnan från Kreta.
Big Motherfuckin' Crab Truckers: "I'm motherfuckin' Goyle, the motherfuckin' Lifter Crab, got a motherfuckin' problem with that?"

DE SVENSKA
Vindsjäl: Yorin-Kiwa av de Rotlösa Rumlarna, med sina ryggtäckande tatueringar. – "Hörru, är du våldsam ska du ha stryk!
Troubleshooters: Rowan de Goog, belgisk landskapsmålare till synes, ex-agent för de allierade styrkorna under Kriget.
Eon 4: Beeh, den adasiske råttfångaren från Lagaths kloaker.

DE JAPANSKA
Double Cross: Ketsuya Aotetsu, smittad med Syndrome-viruset Bram Stoker, UGN-subklassifiering "ROYAL BLOOD". – "Jag hatar dig, pappa!" "In i blodbussen, Ketsuya".
Shinobigami: Shinobu of the Bloodline of the Oni. – "Fantomsoldater, besegra dem!"
Tenra Bansho Zero: Tendron-Ouji, taoistmagiker och halv-tengu. – "Gh! Jag kommer behöva använda det..."
Tenra Bansho Zero: Fuji Ryuzouzanjin det Mörka Molnet, Shinobi av Jin-Ryu-skolan. "Vad...!? Min rökattack, den gjorde inget...?!"
Ryuutama: Kujo, den nervöse jägaren som gillar brädspel.

DE ÖVRIGA
Blades In the Dark: Narcus "Bricks" Daava, hjärnan bakom bråkstakarna vid Lason's Marina.
Homebrew World: Barbozar Barbaren, driven av sin Gigantiska Melankoli.
Heart - The City Beneath: Drrrordrrigz do Numa'd the Penitent Drow Cleaver, med den monstruösa aptiten.
Paranoia! Lorie-R-XCV-1 of Internal Security (inte alls en förrädare från "Free Enterprise", de smutsiga anarko-kapitalist-kommunisterna).
Paranoia! Mike-R-EAS-1 of Internal Security (inte alls en förrädare från "Anti-Mutanterna", de smutsiga rasist-kommunisterna).
Paranoia! Hugh-R-BLA-1 of Research & Design (inte alls en förrädare från "Mystics", de smutsiga anarko-kapitalist-kommunisterna).
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,290
Location
Borås, Sverige
Jag har inte orkat skriva ordentliga fulla inlägg för de flesta av mina rollpersoner, så kör en snabb summering. (Om någon är nyfiken på ett visst system kan jag förstås beskriva det lite närmare.)
Hmm, får se hur jag får med det i statistiken... kommer du ihåg vilka du har postat?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,513
Location
Köping
First Contact Team
Grejen med First Contact Team är att möta en på riktigt främmande livsform och försöka kommunicera med den. USP:n är att halva boken läggs på att hjälpa SL designa en rymdvarelse som är främmande på riktigt. Rejält hård SF alltså.

Först ska spelgruppen få en “briefing” av SL. Exemplet i boken (inte kopplat till något av scenariona) är att en dunge av märkliga träd har börjat växa runt vad som ser ut som en krater på ryska landsbygden. Träden växer ovanligt fort, och har inte kunnat identifieras som någon känd art. Ett försök att analysera trädens DNA visade att de inte hade något.

Steg två är gruppkoncept - att gruppen pratar ihop sig om vad för grupp som ska på det här uppdraget, vilka kunskaper de behöver. Ur rollen är det alltså optning, i rollen motsvaras det av att First Contact Teams styrelse konfererar om vilka ur deras pool av världens mest framstående forskare och övriga specialister de skall skicka.

Om det är Ryssland i nutid (januari 2024) så är ju förhållandet med väst inte det bästa. Det kan behövas lite försvar utöver forskare, och så är det bra om åtminstone delar av gruppen kan ryska. Annars så… botaniker, kanske en biolog? En utgrävningsexpert kan vara bra om det är något skumt med/i kratern.

Steg tre är rollkoncept. FCT skickar minst en botaniker. Jag tänker mig en medelålders man som håller sig i trim med grottklättring - FCT gissar att det kan bli aktuellt att utforska kratern. Dags för en arab, jag har inte slagit på den namntabellen än. Något tveksam till auktoriteter, men social (ett måste när man klättrar och lägger sitt liv i någon annans händer). Han gick med i FCT mest för att få möta andra framstående forskare från hela världen och kommer att bli överraskad när han faktiskt skall få åka på ett uppdrag. Han heter Abu Hashim Khalil Abdul-Majid al-Basra (Khalil al-Basra i väst).

I steg fyra sätter vi ut stats. Vi får 20 poäng, 8 attribut, och de graderas mellan 1-5. Jag vill maxa intelligens, ha hyfsade fysiska färdigheter och dumpa det sociala.
Agility 2, Awareness 2, Charm 1, Endurance 3, Intelligence 5, Speed 1, Strength 4, Willpower 2
Khalil får också 10 hit points.

Steg fem är färdigheter. Jag får 10 poäng, och olika färdigheter kostar olika per nivå, nivå 1-2 ger en specialisering, nivå 3-5 ger två specialiseringar. Atletik kostar 3 poäng per nivå, jag tar en och väljer specialiseringen Klättring. Livsvetenskap kostar två poäng per nivå, jag har råd med tre och specialiserar Khalil i Botanik och Mikrobiologi. Jag sparar den poäng som blir över.

Nästa steg är utrustning. Den mesta utrustningen är “kitt” som stöder en färdighetsspecialisering, men tar mer plats ju mer levlad den är och har lite spretiga priser. Gruppen får (oftast) 10 poäng per medlem, jag lägger mina på:

Klättringskit, nivå 1, kostnad 1, ryms i en stor ficka.
Mikrobiologikit, nivå 2, kostnad 3, tar plats som en väska.
Botanikkit, nivå 3, kostnad 6, fyller en trailer.

Sen kommer steg sju, för- och nackdelar. Nackdelar ger poäng som kan växlas in mot fördelar, grundegenskaper, färdigheter eller utrustning. De flesta känns ärligt talat overkill - dödlig allergi och blödarsjuka finns och kommer inte att spela roll tills de gör det och figuren dör. Dödligt Sjuk och Senil känns som andra änden av skalan. Jag tror mig fatta att man ska kunna spela väldigt gamla eller i övrigt förbisedda människor som är briljanta på serietidningsnivå inom vetenskap, men senil som nackdel känns ändå… Svenil.

Nåväl, jag tar Nattblindhet, som ger 1 poäng, köper 3 färdighetspoäng för den och höjer min Livsvetenskap till 5 där den hör hemma.

Sen ska Khalil ha en hemlig agenda som han kan försöka uppnå på uppdraget. Han vill ha med sig en souvenir hem.

Och då är gubben klar.

Khalil al-Basra
Attributes: AGY 2, AWR 2, CHM 1, END 3, INL 5, SPD 1, STH 4, WIL 2, Hit Points 10

Skills:
Athletics 1, Specialty: Climbing
Life Science 5, Specialties: Botany, Microbiology

Equipment:
Climbing 1 (pitons, small hammer, nylon rope), Microbiology 2 (portable lab with microscope, reagents, meters), Botany 3 (lab with reference literature, computer, microscope and large stock of reagents)

Weakness: Night Blindness (double darkness penalties)

Combat:
Kill (WIL+AGY): 2
Control (AWR+AGY): 2
Ruin (INL+AGY): 3
Exhaust (STH+AGY): 3

Hidden Agenda: Bring a souvenir home.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,290
Location
Borås, Sverige
Dag 31: Girl Genius

Spelet bygger på webbserien Girl Genius av Phil och Kaja Foglio. Den har hållit på sedan november 2002, och mer eller mindre konstant kommit ut med 3 avsnitt per vecka. Systemet är baserat på GURPS 4e. Alla kostnader är inom []



Power level : 200-300 (Larger-than Life)

Namn: Annalie Blumenthal (kallas ofta för Anna)
Template: Spark

Totalt antal poäng: 250

Attributes: 110
ST: 11 [10]
DX: 11 [20]
IQ: 14 [80]
HT: 10 [0]

Derived stats: 0
Basic Speed: 5.25
Basic Move: 5
Basic Lift: 24 lbs

HP: 11
FP: 10

Willpower: 14
Perception: 4

Dodge: 8
Parry: 9
Block:
Size Modifier: 0

Advantages: 118
Appearance: impressive [8]+2 on reaction rolls
Artificer 4 [40]
Eidetic memory [5]
Fashion Sense [5] +1 on reaction rolls
Gadgeteer [0]
Intuitive Mathematician [2]
Machine empathy [15]
Spark 2 [23]
Talent: Smooth Operator 1 [15] +1 även på default use
  • Acting
  • Carousing
  • Detect Lies
  • Diplomacy
  • Fast-Talk
  • Intimidation
  • Leadership
  • Panhandling
  • Politics
  • Public Speaking
  • Savoir-faire
  • Sex appeal
  • Streetwise
Versatile [5]

Disadvantages: -30
Bloodlust [-10]
Curious [-5]
Overconfidence [-5]
Stubborness [-5]
Workaholic [-5]

Skills: (e = Easy, a = Average, h = Hard, vh = Very Hard. ) 52
Acting - IQ/a = 14 [1] Inklusive +1 från Smooth operator
Area knowledge: Berlin - IQ/e = 14 [1]
Bartender - IQ/a = 15 [4]
Carousing - HT/e = 12 [2] Inklusive +1 från Smooth operator
Cryptography - IQ/h = 12 [1]
Current Affairs - IQ/e = 14 [1]
Dancing - DX/a = 10 [1]
Detect Lies - PER/h = 13 [2] Inklusive +1 från Smooth operator
Diplomacy - IQ/h = 13 [1] Inklusive +1 från Smooth operator
Engineer - IQ/h+2 = 16 [4]
Electrician - IQ/a+2 = 16 [2]
Fast-Talk - IQ/a = 14 [1] Inklusive +1 från Smooth operator
Games - IQ/e = 14 [1]
Herb Lore - IQ/vh = 12 [2]
Leadership - IQ/a = 14 [1] Inklusive +1 från Smooth operator
Melee Weapons (knife) - DX/e = 12 [2]
Mathematics - IQ/h = 14 [4]
Naturalist - IQ/h = 12 [1]
Pharmacy - IQ/a = 13 [1]
Physician - IQ/h = 12 [1]
Physiology - IQ/h = 12 [1]
Poisons - IQ/h = 14 [4]
Professional skill: Distiller - IQ/a = 14 [2]
Research - IQ/a = 13 [1]
Savoire-Faire: Criminal - IQ/e = 16 [2] Inklusive +1 från Smooth operator
Search - PER/a = 13 [1]
Sex appeal - HT/a = 11 [2] Inklusive +1 från Smooth operator
Sleight of Hand - DX/h = 10 [2]
Smuggling - IQ/a = 13 [1}
Stealth - DX/a = 10 [1]
Streetwise - IQ/a= 14 [1] Inklusive +1 från Smooth operator

Utrustning:
Large knife (Damage: Sw-2 cut/Thr Impaling, Reach Close max 1 yard, Parry -1, Weight: 1)
$960

Utseende:
170 cm lång, normal kroppsbyggnad. Svart axellångt hår, och bruna ögon. Hon klär sig modemedvetet, och gärna i kläder som framhäver bysten, då hon har märkt att det tenderar att distrahera män och göra dem lättare att hantera.

Bakgrund:
Annalie är född och uppvucen i Berlin, där hon även studerade. Hon hamnade dock i dåligt sällskap under studierna och blev indragen i den undre världen. Som galen vetenskapskvinna så gjorde hennes intellekt att hon snabbt steg i graderna. Officiellt, så driver hon nu en diskret bar där man kan få tillgång till diverse skumma saker mot rätt betalning.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,948
Location
Värnhem, Malmö
Januaris sista rollperson blir till Toon, ett spel som försöker fånga den vilda logiken hos tecknade filmer i ett ganska traditionellt system. Jag börjar med att slumpa min arttillhörighet – en sjöorm. OK. Jag rullar också fram mina fyra attribut med 1T6 vardera: Muscle 6, Zip 5, Smarts 2, Chutzpah 3. Så jag är en vådlig stor och stark men inte särskilt smart sjöorm, vilket känns helt rimligt. Jag slår också fram att jag har tio hit points. Jag ska också ha en naturlig fiende, vilket rimligtvis är sjökaptener, samt en övertygelse och ett mål. Min övertygelse är ”jag är kung över havet”, mitt mål är ”stjäla skatter från skepp”.

Nu ska jag välja vad jag har för utrustning – upp till åtta saker, varav max fyra kan vara ”underliga” saker. Jag ser dock inte min karaktär som någon som har särskilt mycket ägodelar han bär runt, så jag hoppar över denna bit och går direkt till färdigheterna. Färdigheterna börjar på samma nivå som deras kontrollerande attribut, och jag har ytterligare 30 poäng att spendera på dem. Det blir Fight 8, Swim 9, Hide/Spot Hidden 7, See/Hear/Smell 7, Track/Cover Tracks 5, Pass/Detect Shoddy Goods 6 och Sneak 6. Jag väljer också en schtick, en specialfärdighet – Incredible Strength, vilken kostar fem poäng och också börjar på 5, utan möjlighet att höjas från start. Jag har nu en rätt tydlig huvudperson: en högmodig blå sjöorm med en förvissning om sin egen rätt att sänka skepp och samla på sig deras skatter, ständigt i konflikt med en klurig sjökapten. ”Sea serpent” har två s-ljud i sig, och klassiska komediregler kräver därmed att jag läspar kraftigt. Därmed är jag klar med min rollperson, och med hela utmaningen. Th-th-that’s all, folks!

Sidney the Sea Serpent
Natural Enemy: Sea Captains
Beliefs: I’m the king of the ocean!
Goals: Get treasure
Muscle 6: Fight 8
Zip 5: Swim 9
Smarts 2: Hide/Spot Hidden 7, See/Hear/Smell 7, Track/Cover Tracks 5
Chutzpah 3: Pass/Detect Shoddy Goods 6, Sneak 6
Schticks: Incredible Strength 5
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,290
Location
Borås, Sverige
Ingen av dessa tidigare, listan är exklusive de jag redan postat.
Ok, kom på hur jag lägger in dem i statisiken. De japanska spelen vore dock kul att veta mer om.

Och Paranoia-karaktärerna är de från samma version? Vilken (above my security clearance, rapporterar genast till närmaste termineringsstation) ?
 

LegoIvar

Warrior
Joined
10 Jun 2022
Messages
205
Sista dagen skapar jag en Pokéthulhukaraktär
Name: Oscar Kira
Age: 15
Home Village: Sanwich
Aspect: Squarmous
Attributes
Grade Level: 2
Phys Ed: 10
Pokéthulhu Lore: 1
Shoplifting: 6
Sanity: 3
Talking Trash (lucky): 6
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,964
DAG 31!!!! Mausritter
Dra mig baklänges efter en cirkusvagn, runt den 18:e trodde jag fasiken inte att jag skulle fixa med hela januari MEN nu är vi där och jag avslutar med ett snabbt system för det har varit en pissdag på jobbet och jag har inte tiden att läsa in mig på något mer avancerat system.
Man rullar 3d6 och behåller de två högsta resultaten för GE
Strength: 11 (ajjemen fru fortuna fortsätter le mot mig under utmaningen)
Dexterity: 10 (ibid)
Willpower 8
HP T6: 6!
Pips T6: 5
Så innan jag gav mig ut och äventyrade var jag Librarian och jag har följande utrustning: Scrap of obscure book and Quill & ink
Birthsign
Storm vilket innebär att min disposition är Generous / Wrathful
Coat Grey & Brindle
Physical detail Warpaint - gillar´t, gillar´t skarpt

Så då fattas nog bara ett namn: Gwendolin Januaris
 
Top