Vi ger oss idag på andra utgåvan av Vampire: the Masquerade. Här ska jag börja med ett koncept, vilket kan vara allt ifrån något samtida till något uråldrigt – i vilket fall som helst har min rollperson spenderat max femtio år som vaken vampyr. Jag tänker mig att jag var en revolutionär aspirerande upplysningsfilosof som omfamnades på 1780-talet, men inte han vara aktiv som vampyr i mer än tio år innan han gick i dvala (varför?). Som revolutionär hamnar jag såklart i kaxiga klan Brujah. Jag ska även välja nature och demeanor – vem jag är och hur jag framstår. Nature: visionary, demeanor: rebel.
Jag ska därefter välja mina attribut, vilket jag gör genom att prioritera de tre kategorierna fysiska, mentala och sociala attribut. Mental attribut är primära, sociala sekundära och fysiska tertiära. Jag sätter ut Strenght 1, Dexterity 3, Stamina 2, Charisma 4, Manipulation 2, Appearance 2, Perception 2, Intelligence 4 och Wits 4.
Därefter kommer ”abilities”, vilka delas upp i talents, skills och knowledges. Även dessa ska prioriteras i ordning. Jag tänker att talents är primära, knowledges sekundära och skills tertiära. Notera att jag än så länge har satt ut värden helt bakvänt mot vad som rekommenderas för Brujah, eftersom jag är mer av en filosof och agitator än slagskämpe. Mina abilities blir Acting 3, Brawl 1, Dodge 1, Empathy 3, Intimidation 1, Leadership 2, Subterfuge 2, Animal Ken 1, Etiquette 1, Firearms 2, Music 1, Investigation 1, Linguistics 4, Occult 1, Politics 2 och Science 1.
Jag har också discipliner, särskilda vampyrkrafter. Jag har tre poäng att sätta ut på klan Brujahs arketypiska discipliner – Celerity (supersnabbhet), Potence (superstyrka) och Presence (superkarisma). Jag väljer Celerity 1 och Presence 2.
Fem poäng går till att höja bakgrunder, olika sociala fördelar. Jag väljer Allies 2 (jag känner två generellt pålitliga och lojala dödliga), Generation 1 (jag är tolfte snarare än trettonde generationens vampyr), Herd 1 (jag har tre individer som jag med lätthet kan dricka från) och Resources 1 (jag är i vart fall inte utfattig). Sju poäng läggs på mina dygder, vilka börjar på en plupp vardera. Jag tar Compassion 3, Self-Control 3 och Courage 4. Detta ger mig Willpower 4 och Humanity 6.
Nu har jag femton ”freebie points” som jag kan använda för att höja saker. Sju av dessa går åt för att köpa Auspex 1, en disciplin som inte hör till min klan men som ger mig förhöjda sinnen. En går åt till att skaffa Reputation 1, så att jag har lite av ett namn bland stadens vampyrer. Fem höjer Charisma till 5, så att jag kan dra nytta av min Presence. De två sista går åt till att höja Acting till 4, i samma syfte. I slutändan ser jag ut såhär:
Camille Antoine Fortin
Clan: Brujah
Nature: Visionary
Demeanor: Rebel
Strength •, Dexterity •••, Stamina ••
Charisma •••••, Manipulation ••, Appearance ••
Perception ••, Intelligence ••••, Wits ••••
Acting ••••, Brawl •, Dodge •, Empathy •••, Intimidation •, Leadership ••, Subterfuge ••
Animal Ken •, Etiquette •, Firearms ••, Music •
Investigation •, Linguistics ••••, Occult •, Politics ••, Science •
Disciplines: Auspex •, Celerity •, Presence ••
Backgrounds: Allies ••, Generation •, Herd •, Reputation •, Resources •
Virtues: Compassion •••, Self-Control •••, Courage ••••
Humanity ••••• •, Willpower ••••