Zenobia är ett rollspel som utspelar sig under Roms kris på 200-talet, då imperiet tillfälligt var splittrat i tre stora riken – där spelet utspelar sig i det östligaste, det palmyrenska riket.
Vi börjar med att välja min rollpersons ursprung. De tre största kulturerna är araméer, perser och romare, men man kan även vara egyptier, arab, armenier, hebré, kartaginier, kappadokier, kaldé eller libyer. Jag bestämmer slumpmässigt och får kappadokier. Mitt förstaspråk är joniska, och min specialförmåga är att jag förflyttar mig 50% snabbare genom berg och kullar.
Nästa steg är mina attribut. Dessa är fem till antalet. Might och Fate slås fram på samma vis – slå 1T6 och slå om ettor. Jag får Might 6 (efter att ha slagit tre ettor i rad!) och Fate 2. Jag har också 2T6+10 Hits – 16. Craft och Learning börjar båda på 1, men kan höjas senare.
Steg tre är att välja tidigare erfarenhet. Möjliga yrken för mig är Bågskytt, Tjuv, Bandit, Beriden bågskytt, Jägare, Spion, Gladiator, Legionär och Gravplundrare. Att smyga runt i kullarna som bågskytt låter kul, så jag väljer det. Jag får 180 denarii, och eftersom jag lyckas slå 2T6 + Might och få över tio får jag även en båge med tolv pilar och en hjälm. Bakgrunden ger mig även förmågan ”Killing Shot”, vilken låter mig spendera Fate för att göra mer skada när jag skjuter folk. Synd att jag har så låg Fate, men min höga Might gör i vart fall att jag har lätt att träffa.
Det fjärde steget är samhällsklass. Jag slår 1T6 och får 3 – bonde. Detta ger mig förmågan ”Carry Burden”, vilket fördubblar min Might när jag räknar ut bärförmåga. Jag får också se om jag höjer Craft och Learning. Jag slår 4T6 för Craft och 3T6 för Learning, där varje sexa ger mig +1. Jag har tur och får +1 i Learning, vilket gör att jag också får ett extra språk. Jag väljer grundläggande arameiska.
Jag får nu ytterligare utrustning: ett kortsvärd, en säck, en bågborr för att göra upp eld, tre facklor, ett vattenskinn, en börs och 1T6×50 denarii (50). Min bärförmåga är Might + 8, eller 14 – men med min förmåga dubblas Might och jag har 20! Jag är definitivt en riktig packåsna från de kappadokiska bergen. Jag köper lite extra utrustning för säkerhets skull.
Härnäst kommer bakgrundsdetaljerna. Jag slår 1T6 för min familjs framgång, och får 6 – vi har inte alltid varit bönder, utan har fallit i status från mer illustra rötter. Jag slår också 2T6 för min relation till min familj, och får 2 – ”taking the family business in a new direction”. Jag tänker mig att min familj länge varit jägare, men att jag är den förste som blir bågskytt i det militära. Sedan slår jag 3T6 för att få fram vad som fick mig att bli en äventyrare. Resultatet blir 11 – ”arrival of a stranger”. En annan rollperson? Eller en uppdragsgivare? I vilket fall som helst är detta nu min rollperson:
Cadmon
Cappadocian Archer
Might 6, Fate 2, Hits 16, Craft 1, Learning 2
Social Class: Peasant
Skills: Mountain Movement, Mighty Shot, Carry Burden
Languages: Ionian (basic, native), Aramaic (basic)
Equipment: Bow, quiver with 12 arrows, helm, shortsword, pack, firebow, torches (3), waterskin, purse, soldier’s mess tin, shield, blanket, trail rations (1 week), 80 denarii