anth said:
Hunk said:
Jag har under över 5 års spelmånglande stött på en mängd gamers som enklast kan beskrivas som "snåla sociala ufon".
Jag skulle gå längre än så.
Majoriteten av spelarna är snåla.
Men det beror nog på att jag själv jobbar i ett företag som säljer över disk och som är hårt konkurrensutsatt från nätförsäljning.
ALLA spelare som säger "SF (eller valfri spelbutik) tar ut överpriser, jag handlar på nätet istället" är enligt min definition snåla. De visar även upp tecken på en så allvarlig ekonomisk inkompetens att jag undrar hur de bär sig åt att få sin egen privatekonomi att gå ihop.
En undring till alla er som inte handlar i butik, utan på nätet:
Vad tycker ni är rimliga påslag på rollspelsprodukter och vilka omkostnader tror ni att en spelbutik har (och som ska täckas av påslaget)?
Wow.
Lika lite som jag förstår tanken bakom att rollspelare tillsammans bör rädda hobbyn, lika lite förstår jag tanken att rollspelare bör stödja fysiska spelbutiker.
För att använda samma slags tillspetsade argumentation som många andra i denna tråd: Fysiska (roll)spel(s)butiker är dinosaurier på samma sätt som cd:n.
Jag är cool. Jag har en iPad 2. Den är skitfet att läsa spel på. Med Goodreader kan jag göra anteckningar direkt i pdf:n.
Jag köper hellre en relativt sett billig pdf än en dyr bok. Boken tar upp plats på en hylla. Boken tar tid att hämta/ få hitskickad. Jag kan inte "förbläddra" (preview) boken i hemmets lugna vrå. Det går inte att referera information i boken lika smidigt som i en pdf.
Det är roligare att göra spontaninköp på drivethru eller rpgnow där utbudet är större än någon fysisk spelbutik kan mäta sig med.
Den service jag hittar på nätet är betydligt bättre än de flesta spelbutiker jag handlat i.
Varför i hela världen skulle jag handla i en fysisk butik?! Varför vara lojal med något som inte fyller någon funktion eller har lojalitet med mig?
De gånger jag köper böcker gör jag naturligtvis det via Amazon eller Bokus.
Död åt spelbutikerna! Riv ned det gamla! Fram för det nya!
Dessutom är spelbutiker såå 90-tal....
Och för att svara på frågan; 0 kr respektive alldeles för mycket.
Jag kan även tillägga att jag gärna fönstershoppar i en fysisk butik, fotograferar intressanta saker och sedan går hem och beställer dem över nätet.
Ja, jag är djävulen och detta inlägg är skrivet på min iPad.