Nekromanti Rollspel är inget bra namn på vår hobby.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag tror vi diskuterat det här förr, men det kommer och går så många på forumet att det inte är fel att ta upp det igen.

Jag tycker att ordet "rollspel" är lite olyckligt valt för att beskriva vår hobby. Engelskans Roleplaying Game är mycket bättre, eftersom det berör speldelen som skiljer rollspelen från improvisationsteater. Men man kan ju inte säga rollspelsspel, eller hur?

För speldelen måste finnas där, annars är det vi pysslar med inte Roleplaying Games utan just... rollspel.

Friform är rollspel. D&D, Eon, Mutant, Coriolis, DoD och CoC är inte rollspel.

Kanske var riotminds något på spåren när de döpte senaste DoD till "äventyrsspel".

Tankar?

Necross

Swashbuckler
Vitulv said:
Kanske var riotminds något på spåren när de döpte senaste DoD till "äventyrsspel".
Ja, jag köper detta. Helt ok med mig. Många får ju prestationsångest när man ska spela "riktigt" rollspel, sånt där slå-i-dörrar-stå-på-bordet-höj-rösten-spel som mer liknar amatörteater utan publik.

Ymir

Liten kantbaron
Det verkar rimligt att anta, både lingvistiskt och rent konceptuellt, att 'spel'-delen av ordet 'rollspel' täcker den well, spel-del av fenomenet som du eftersträvar att ordet ska täcka.

Så jag kan inte se problemet, öht.

Vill du skilja rollspel från andra rollspelsbegrepp typ mmorpg:er och sånt får du väl använda termen 'bordsrollspel', och det är väl snarare den termen jag tycker är lite...inadekvat, då.

- Ymir, övermätt

Man Mountainman

Storsvagåret
Haha, stark tråd. Det sedvanliga gnället brukar ju vara det motsatta: "Friform är inte rollspel, för det är inget spel"

Jag tycker vi kan kalla rollspel för "rollbaserad hasardaktivitet"

GnomviD

Heresiark
Ymir said:
Det verkar rimligt att anta, både lingvistiskt och rent konceptuellt, att 'spel'-delen av ordet 'rollspel' täcker den well, spel-del av fenomenet som du eftersträvar att ordet ska täcka.
Mja, jag tror att begreppsproblemet som Vitulv vill föra fram är att termen rollspel används för att beskriva regellös improvisationsdrama inom ex. dramaträning, pedagogik och terapi. På engelska kallas det kort och gott roleplaying, medan hobbyformen, som bekant, är roleplaying game.
Iom Vitulvs mening att friform är rollspel så skulle jag tro att hans poäng är att det praktiskt taget är samma sorts improvisationsdrama. M.a.o: han vill ha en begreppsmässig definition mellan improviserat immersionsdrama och hobbyrollspel där man hoppar vilt mellan spel och meta och låter regler bestämma.

Med det sagt så håller jag inte med honom, trots att jag förstår problematiken. Diskussionen hade kanske varit småintressant för trettio år sedan, innan begreppet var väl förankrat, men är idag lika meningsfull som att påpeka att man borde säga datorspel istället för dataspel. Jag håller heller inte med honom om att det nödvändigtvis är ett problem (huruvida spelet handlar om äventyrsspel eller rollspel är ju högst beroende på design och spelstil, och inte något som reglers vara eller icke vara absolut avgör).

Ymir said:
Vill du skilja rollspel från andra rollspelsbegrepp typ mmorpg:er och sånt får du väl använda termen 'bordsrollspel', och det är väl snarare den termen jag tycker är lite...inadekvat, då.
Detta. Jag brukar annars använda mig av "hobbyrollspel" eller "Drakar och Demoner-rollspel" när jag ska förklara för utomstående (huvudsakligen mina lärare, som direkt kopplar termen till pedagogiskt drama), någonting som de flesta förstår.

Genesis

Ni dés ni maître
Själv börjar jag mer och mer använda termer i stil med "berättelsespel" för att folk inte skall tro att jag sitter och lirar Drakar och demoner.

Man vill ju inte verka nördig, liksom.

Vitulv

Haha, och berättelsespel är ju inte så nördigt :gremsmile:

Jag brukar säga att jag gillar nördgrejor, så innefattar det typ alla mina hobbies; äventyrsspel, datorspel, figurmålning etc.

Folk brukar fatta.

GnomviD

Heresiark
Vi kan tyvärr inte alla vara lika häftiga. Vi källarnördar behövs så att ni berättarspels-coolingar verkar bättre i jämförelse. :gremwink:

Vitulv

Åh gud vilket löjligt inlägg.

Satt precis och läste vad jag skrivit, och fan vilket töntigt inlägg. Jag måste varit väldigt uttråkad när jag skrev det.

Fast äventyrsspel är verkligen ett mycket bättre namn. Det låter roligare också! Liksom tjohoo! Äventyr!

Arfert

Facit
Re: Åh gud vilket löjligt inlägg.

Äventyrsspel ÄR ett bättre namn för många spel, och roligare, men inte diekt heltäckande... är Dogs och Polaris äventyrsspel?

Äh, rollspel är inarbetat, lev med det.

Vitulv

Men Dogs och Polaris är töntiga indiespel med samberättande och annan skit som inte hör äventyrsspel till. Dogs och Polaris får samsas med friformen, improvisationsteatern och new-agearna i rollspelsträsket.

Blä.

Arfert

Facit

Vitulv said:
Men Dogs och Polaris är töntiga indiespel med samberättande och annan skit som inte hör äventyrsspel till. Dogs och Polaris får samsas med friformen, improvisationsteatern och new-agearna i rollspelsträsket.

Blä.
Det är ju såklart en korrekt invändning. Vad tänkte jag på? :gremwink:

Sodivra

Champion

Arfert said:
Äventyrsspel ÄR ett bättre namn för många spel, och roligare, men inte diekt heltäckande... är Dogs och Polaris äventyrsspel?

Äh, rollspel är inarbetat, lev med det.
Det ska naturligtvis vara äventyrsspel och berättarspel.

Sodivra

Champion

Arfert said:
Ja, naturligtvis.
Fast å andra sidan: Vad är Vampire isåfall?

Äventyrsspel + Berättarspel kanske inte riktigt räcker till för att ersätta rollspel.

Arfert

Facit

Vampire är i så fall ett äventyrsspel. För det har det alltid varit.

Botulf

Hero

så til syvende og sist blir att en korrekt beskrivning borde vara något i stil med "äventyrsberättarspel"?
Jag tror dock tyvärr termen rollspel dock lär sitta kvar på hobbyn även om äventyrspel låter mer beskrivande för det vi tradspelare spelar. Själv brukar jag säga att jag spelar "bordsrollspel". Fast det blir också förvirrande för vissa som förvånat frågar: "så ni klär ut er runt ett bord?". Vid det här laget har jag oftast helt tappat intresset för konversationen. Blir lite som när någon på en fest frågar:"eeh inte duh hårdrockare? Du lyssnar säkert på Iron Maiden! Inte!? Metallica(trimferande)! Nähä, men vad var det du var nu igen?". Att man vid tillfället har en Archgoat t-shirt på sig förklarar detta ändå lika lite som när man i förra fallet säger : "nej man klär inte ut sig utan man spelar med tärningar och regelböcker". Uttrycken hos den undrande är oftast i båda fallen detsamma : ?????