Jag har funderat på en sak. Det finns ett trevligt litet program som heter MSN messenger, som har hjälpt mig att sänka telefonräkningen med hjälp av röstkonversations-funktionen. Man kan helt enkelt bjuda in andra användare att konversera över nätet med hjälp av en mikrofon, ett par högtalare, samt en bredbandsuppkoppling.
Är det någon som provat att använda detta för rollspelsändamål?
Förutom den uppenbara fördelen att man kan spela trots att man befinner sig långt ifrån varandra, så kan jag komma på flera andra:
*SL kan skicka hemliga meddelanden enkelt och utan att någon vet vad som pågår.
*SL kan slå dolda tärningsslag utan att någon ser.
*Spelarna kommer inte att börja rota i böcker för att hitta de fräckaste vapnen, utan de hittar bara vad SL vill att de skall hitta (till de priser SL vill), eftersom SL har böckerna.
*Känslan förändras i spelet. När man inte kan se SL kan han eller hon naturligtvis inte tydliggöra saker och ting med gester och liknande, men å andra sidan, när SLs röst förändras så är det inte längre samma person. Förstår ni vad jag menar?
-------------------------------
Så, är det någon som provat detta? Fungerar det? Även om ni inte provat, vad tror ni?
Är det någon som provat att använda detta för rollspelsändamål?
Förutom den uppenbara fördelen att man kan spela trots att man befinner sig långt ifrån varandra, så kan jag komma på flera andra:
*SL kan skicka hemliga meddelanden enkelt och utan att någon vet vad som pågår.
*SL kan slå dolda tärningsslag utan att någon ser.
*Spelarna kommer inte att börja rota i böcker för att hitta de fräckaste vapnen, utan de hittar bara vad SL vill att de skall hitta (till de priser SL vill), eftersom SL har böckerna.
*Känslan förändras i spelet. När man inte kan se SL kan han eller hon naturligtvis inte tydliggöra saker och ting med gester och liknande, men å andra sidan, när SLs röst förändras så är det inte längre samma person. Förstår ni vad jag menar?
-------------------------------
Så, är det någon som provat detta? Fungerar det? Även om ni inte provat, vad tror ni?