Nekromanti Rollspel över Skype

Är det någon som prövat att spela rollspel över Skype?
Funkar det?
Går det via chat, eller är det nödvändigt att alla har mikrofon?
Hur många spelare kan man vara innan det blir rörigt (och min grupp blir lätt rörig även irl)?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag tror inte på att blanda folk som har mikrofon med folk som bara chattar. Hastigheten som de kan spela i kommer att skilja för mycket, de som kan prata får oproportioneligt mycket fokus.

solvebring

Superhero
Ämne: Re: Rollspel över Skype

Funkar det?
Aldrig testat, men om ni lyckas göra upp en bra struktur för turordning att prata och om alla kan hålla det ska det nog fungera.

Båda delar funkar nog väldigt bra, men jag håller med Wilper. Se till att alla använder samma sorts kommunikation i så fall. Antingen pratar alla i mikrofon eller så chattar alla. Annars kommer de som pratar dränka de som skriver. De skrivande kommer inte att hinna med plus att de man gör pratar kommer man rent naturligt att snappa upp först och så vidare...

Hur många spelare kan man vara innan det blir rörigt (och min grupp blir lätt rörig även irl)?
Tja, 4-5 pers borde väl? ... Fast med god struktur, tålamod och respekt för varandra. Det gäller verkligen att ni tar turer på vilka som ska prata. Är det en grupp med röriga personer tror jag att det kommer bli mycket svårt. De kommer antagligen att tala i munnen på varandra och så då. Glömma bort sig helt enkelt. ... Fast om alla anstränger sig och spelledaren ser till att hålla kommando - ungefär som en ordförande på ett möte - och fördela ordet så går det säkert.

KamiFisk

Hero
Mannen i skogen said:
Yes jag har provat ett flertal gånger.

Funkar det?
Definitivt däremot måste alla vara lyhörda och lyssna på varandra.

Det funkar att bland, men inte särskilt bra. Bättre om alla sitter på en och samma sorts media.
Fördelen med chat är ju att den kan användas som Sl lappar.

Jag tycker att 3 är optimalt, men det går säkerligen vara uppåt 5-6 stycken beroende på hur disciplinerade man är.

En sak man skall tänka på när man rollspelar över skype är att använda rösten mycket, se till att förställa den när man pratar som en rollperson osv. Det är mycket som går förlorat när man inte kan använda kroppsspråket.

Okej, tack för tipsen!
Vi får se om det blir något av det. Gruppen är inte alltid så snabb med att boka datum, och nu har alla börjat skolorna, vilket ju stjäl en del värdefull speltid. Men om det funkar med Skype kommer vi nog kunna spela oftare i alla fall.

Rising

Vila i frid
Jag har inga egna intressanta betraktelser, men fyller på ett par saker som redan sagts som jag håller med om:

- Spelarantalet bör vara aningens lägre än i ett bordsrollspel.
- Alla bör ha mikrofon.
- Jobba med rösten och språket. Det tar ett tag innan man lyckats ställa om ordentligt.

Christoffer

It's all pig.
Har spelat endel över Skype och det fungerar utmärkt, jag upplever förvånansvärt lite skillnad mot att spela öga mot öga.

Att rekommendera är att använda någon form av virtuellt spelbord. Vi använder oss utav Vassal med modulen Bucket of Dice som är gjord för att fungera med indiespel, massa tokens, massa tärningar i olika färger och former likväl som olika sorter (T4-T20, Fugetärnigar, massa annat...), spelkort, hemliga och publika anteckningsblock, möjlighet att använda bakgrunder för exempelvis kartor, osv....

Tar man sig lite tid kan man modda om med extensions, få marker som symboliserar karaktärer, som ser ut som guldpengar, ja lite vad som. Håller själv på med en Burning Wheel extension, med BW-tärningar, fina symboler för artha osv osv.

Spelar ni spel där ni vill ha rutnät/hexkartor finns rpgmapper, tror jag den heter...

Ska vi ha ett virtuellt spelbord måste det vara ett som funkar med både mac och windows samtidigt.

w176

Förlorad dotter
solvebring said:
Tja, 4-5 pers borde väl? ... Fast med god struktur, tålamod och respekt för varandra. Det gäller verkligen att ni tar turer på vilka som ska prata. Är det en grupp med röriga personer tror jag att det kommer bli mycket svårt. De kommer antagligen att tala i munnen på varandra och så då. Glömma bort sig helt enkelt. ... Fast om alla anstränger sig och spelledaren ser till att hålla kommando - ungefär som en ordförande på ett möte - och fördela ordet så går det säkert.
Jag hade en förening med många röriga och starka talare. Och plötligt fick en en eftertänksam snubbe som var lugn och långsamt kom till tals.

Plötligt föll den fungerande rörighet vi haft tidigare sönder och alla var tvungen att anpassa sig till att vänta och ta hänsyn.

Alltså, att tvinga röriga spelare spela över skype skulle vara ett sätt få gruppen att lära sig vara mindre rörig också.

solvebring

Superhero
Alltså, att tvinga röriga spelare spela över skype skulle vara ett sätt få gruppen att lära sig vara mindre rörig också.
Sant, men då måste man också vara medveten och beredd på att en del av tiden kommer att gå åt bara på just det, innan folk lär sig.

Poppe said:
Vi använder oss utav Vassal med modulen Bucket of Dice som är gjord för att fungera med indiespel, [...] möjlighet att använda bakgrunder för exempelvis kartor, osv....
Jag har nu skaffat Vassal och Bucket of Dice, men jag hittar inte hur jag lägger in en bakgrundsbild, eller någon bild alls, för den delen.
Hjälp, snälla?

Christoffer

It's all pig.
Om jag minns rätt, gör såhär:

Ladda ner Vassal och Bucket of Dice, installera och sådant där som du redan gjort. Dra sen ner den extentiondelen som finns på sidan för Bucket of Dice på Vassals hemsida. Installera den genom att högerklicka på Bucket of Dice i listan och välj Add extention. Sen kan du editera den genom att högerklicka på Extentiongrejen (förslagsvis döper du om den innan du lägger in den, tex till MERP om det är det ni spelar, eller Burning Middle Earth om ni spelar Burning Wheel i Middle Earth, osv) och så kan du gå in och byta ut de templates som finns för bilder, bakgrunder och tokens där...

Vill man vara avancerad kan du editera Bucket of Dice direkt. Sen är det bara att se till att alla har samma version av BoD och extentiongrejen och tuta och köra.

Säg till om det ändå inte fungerar så kan vi se om vi kan lösa det!