Klon said:
Då de flesta som jag spelat rollspel med här har flyttat eller av annan anledning inte spelar rollspel längre har jag börjat fundera på att hitta nån grupp att spela med över ex. Skype.
Tänkte höra om någon här har någon erfarenhet av att spela via Skype (eller dyl.)
Kan tänka ig att det kan vara lite mer besvärligt med böcker och sånt möjligen, tärningsslag går ju lätt att man låter SL sköta ...
Men som sagt, nån som provat nån gång?
Jag SLar någon form av kampanj med rollspelet Fantasy! över google hangout då och då (lite torka för tillfället pga spelsessioner IRL, tentor och skit), och tycker det funkar rätt bra. Det krävs nog lite mer koncentration från alla parter för att det ska bli fokuserat tror jag, då man lätt pratar i mun på varandra pga eftersläp och liknande. Google hangout (som vi använder) har gratis videochatt, vilket vi körde med i början men har struntat i den senaste tiden då det mest är distraherande (och för att alla har så jävla dålig uppkoppling
).
Skype har vi testat ett par gånger, och ljudkvalitén är sjukt mycket bättre. Varför vi inte använt Skype mer är nog på grund av vänners lathet, deras tekniska inkompetens samt dåliga uppkopplingar (tror en hel del nerladdning av pr0nografisk natur är anledning till deras ytterst begränsade bandbredd, själv har jag studentnät och kan givetvis vältra mig i förut nämnda, men jag surfar här istället).
Några program vi använder/testat:
*Google Hangout:
+simpelt
+gratis videochatt
+appar (gdocs o dyl)
-ljudkvalité
-bildkvalité
-spökröster (mycket läskigt!)
+bildkvalité
-ej gratis videochatt i grupp
-inga inbyggda funktioner som kan användas till kartor etc.
*Tabletop forge: En trevlig app till google hangout, dock i betastadie om man ej har varit med och sponsrat detta. Betan fungerar till väldigt enkel kartritning och rutnätsstrid, men är ganska buggig.
*
www.rolz.org: En hemsida där man kan skapa ett "rum" och slå en uppsjö tärningar gemensamt.
(...En gång i tiden fanns det Google hangout with extras, som var som gjort för att spela regellätta rollspel över internet. Det hade en trevlig funktion att ha ett dokument uppe i samma fönster som chattfönstret i realtid (precis som ett delat dokument i gdocs, vilket det också var). Då det fortfarande fanns hade vi ett litet bildfönster uppe som alla kunde rita i och som rymde karta och anteckningar (samt en hel del könsorgan, av någon anledning). Varför denna funktionen försvann vet jag inte, har inte kollat om det går att göra något liknande den senaste månaden iofs...)
I övrigt så kan det nog vara bra att använda ett spel med enkla regler, eller regler som alla är väl bekanta med. Sedan får man nog ge det ett par spelomgångar, våra första var minst sagt ofokuserade. Självklart är det ett utmärkt sätt att faktiskt fortsätta SPELA trots att alla flyttar land och rike runt, skaffar barn o.s.v. Så det är bara att köra på!