Nekromanti Rollspel är inte en hobby

Rising

Vila i frid
Eh? Problemlösning i vanlig amatörteater?! Du tänker kanske på improvisationsteater?
Vad tänkte du på när du skrev "Scenariot fokuserar på action och problemlösning, inte amatörteater"? Nu har jag nämligen ingen aning om vad du menade.

Menade du "det här scenariot handlar inte om en amatörteatergrupp där spelarna gestaltar olika amatörteaterskådespelare"?

Eller menade du "i det här scenariot får man inte manus att skådespela utifrån, a la amatörteater?"

Nu har jag nämligen ingen som helst aning om vad du egentligen menade.

Jag trodde du gjorde en omskrivning av ROLLspel och rollSPEL. Där "action och problemlösning" var rollSPEL och amatörteater var ROLLspel.

Men nu fattar jag ingenting. Så kanske räcker inte vanliga ord så bra som du trodde?

Necross

Swashbuckler
Men nu fattar jag ingenting. Så kanske räcker inte vanliga ord så bra som du trodde?
Beror ju på vem man pratar med. Nu är det tydligen chefsteoretikern, som dessutom verkar anstränga sig för att "inte förstår", för att få rätt i sak.

amatörteater = teater med amatörer som skådespelare. Jag menade amatörteater = att vi taffligt (likt amatörer) försöker gestalta roller (personligheter).

Krille

Super Moderator
Re: AHA!

"Narrativism"? "Story Nu"? Vad pratar du om?
Han pratar om det här:

Typ alla som spelar D&D vet om detta, så de ställer aldrig de frågorna. Annars kan de ju spela ett annat spel.
Traffaut vände helt enkelt på din grej. Kan D&D ha saker som alla vet och ingen ställer frågor om så kan väl andra spel få ha saker som alla vet och ingen ställer frågor om också? Eller tvärtom, om inte andra spel ska få ha saker som alla vet och ingen ställer frågor om så ska fanimej inte D&D ha det heller!

Rising

Vila i frid
Jag menade amatörteater = att vi taffligt (likt amatörer) försöker gestalta roller (personligheter).
...och detta är väsenskilt från improvisationsteater på vilket sätt? Du sparkade ju bakut alldeles nyss, så vad menade du egentligen?

Jag anstränger mig inte för att missförstå, för jag har aldrig hört någon prata om "amatörteater" och "improvisationsteater" som två vitt skilda sätt att spela rollspel på.

Jag trodde helt klart att du menade att man hade fokus på rollgestaltning, men att spelarna också givetvis kunde ta egna beslut i handlingen och anpassa sig efter omständigheterna, vilket är vad man brukar mena med "improvisationsteater" när man använder ordet i rollspelssammanhang. Så den distinktion du gör har jag aldrig hört tidigare, och jag har därför givetvis ingen aning om vad du pratar om.

Ordet "problemlösning" är inte begränsat till att handla om gåtlösning eller strategiska utmaningar. Det används även om exakt de utmaningar som rollgestaltningsfokuserade spelare är intresserade av; såsom att lösa dispyter, hantera personliga problem, överbrygga kulturbarriärer, överkomma intimitetsproblem, och liknande.

Vilket är vad jag sagt från första början. Men senast invände du och sade att detta skulle handla om "improvisationsteater" och inte "amatörteater". Vad är skillnaden i rollspelssammanhang? Jag har aldrig hört de två orden användas som två oförenliga spelsätt.

Necross

Swashbuckler
amatörteater = teater där utövarna inte är proffs

improvisationsteater = teater utan manus (särskilt replikmanus)

Jag kan inte vara mer tydlig än så. Vill du missförstå mig ytterligare? (Jag tycker det är märkligt av dig att anta att alla som läser och skriver på det här forumet är insatta i din personliga terminologi. Förutsätt istället att man inte är det!)

Necross

Swashbuckler

Du tycker inte det är lite skillnad på hp/kp som funnits i rollspel i över 30 år (och fungerar utmärkt för sina syften), och de där termerna som inte en käft känner till? (eller behöver känna till, IMHO)

Dimfrost

Special Circumstances
Så när du skriver om "amatörteater" i rollspelssammanhang så avser du rollspel med replikmanus? Det påminner inte om något rollspel jag känner till direkt.

/Dimfrost

Rising

Vila i frid
Precis som Dimfrost så förstår jag inte vad de där orden skulle innebära i rollspelssammanhang.

Om improvisationsteater är teater utan manus, är amatörteater då teater med manus? Vilka rollspelsscenarier fungerar på det viset?

Jag tycker det är märkligt av dig att anta att alla som läser och skriver på det här forumet är insatta i din personliga terminologi.
Ditto. Just nu förstår jag nämligen ingenting av vad du skriver. Vilka rollspelsscenarier har replikmanus?

Förutsätt nu att jag inte vet vad du pratar om, och att det du skriver inte är uppenbart. Förklara för mig vad dessa två typer av teater innebär i rollspelssammanhang. Skriv inte bara "amen det fattar ju vem som helst" eller "det är ju uppenbart" eller något i den stilen, utan ge mig något handbegripligt som har konkret betydelse i rollspelssammanhang. Visa för mig hur du menar att amatörteater-rollspel spelas, och varför denna spelstil inte har något av ordet problemlösning i sig.

Rising

Vila i frid

Du tycker inte det är lite skillnad på hp/kp som funnits i rollspel i över 30 år
Det spelar ju ingen roll för en nybörjare hur länge någonting har funnits tidigare, för dem är ju ändå allt nytt. Både det som funnits i trettio år tidigare och det som är nya idéer inom rollspelsmakande (fast många av dessa idéer finns redan i dramaturgin, så de är mer än två tusen år gamla).

Necross

Swashbuckler
Först: Improvisationsteater kan vara amatörteater.

Sedan: Jag anser att rollspel är något mer/annat än vad amatörteater är (impro eller inte). Jag menar att teater är = utagerande av en roll (personlighet) (med eller utan manus), medan rollspel har många andra dimensioner (taktik, samberättande och spänning på andra sätt, etc.) DÄRFÖR menade jag att teater är något annat, nåt som jag inte vill syssla med. Eller jag vill iaf betona att teaterbiten bara är en liten del av hobbyn ('Amatör-' lade jag till för att det är ju det som det blir, när man inte är proffs)

Jag tror inte jag kan uttrycka mig tydligare, jag är ledsen.

Necross

Swashbuckler
Nej, jag menade teater (amatörteater, då vi ju sällan är proffs) som en scenisk konstart där de uppträdande med tal och rörelser ger intryck av att vara andra personer inbegripna i något händelseförlopp, och särskilt då man med inlevelse gestaltar roller (med motiv, manér och personlighet).

Necross

Swashbuckler

Jag tror iaf att det är lättare att för en nyburgare att förstå vad hp är (ett abstrakt mått på hälsa, utan vidare förklaring) än den bazillion pretto-termer som verkar florera i indie-rollspelsmakarvärlden. Men det är bara min åsikt. Ha gärna din, fast den är fel.

Rising

Vila i frid

Jag tror iaf att det är lättare att för en nyburgare att förstå vad hp är (ett abstrakt mått på hälsa, utan vidare förklaring)
Tja, jag tror det är lika enkelt att förstå "man spelar för att vinna", för det är något som alla som har spelat någon form av brädspel eller ägnat sig åt någon form av sport kan relatera till.

För så enkla är de dåliga förklaringarna.

Skall man däremot förklara vad HP egentligen är; såsom varför en sänkning av HP inte skall tolkas som en "skada", varför en gammal ärrad rollperson har fler HP än en ung, stark och hälsosam (vilket är vad D&Ds regelförfattare anser är viktigt nog att beskriva för deras läsare, oavsett om du tycker att det behövs eller inte) eller sånt som hjälper en som spelledare; såsom att förstå vad det är för skillnad på HP, KP och Damage Levels; eller hur man som spelledare bäst anpassar sitt spelledande till märkliga HP-förhållanden (såsom små äventyrargrupper utan clerics, där ingen av spelarna vill ha så mycket healing potions (för att ta ett konkret exempel från en diskussion på D&D-forumet)) - då blir förklaringarna längre och råddigare för att nybörjarna skall kunna hänga med.

"Man spelar för att vinna" är en utomordentlig beskrivning av problemlösningsspelstilen. Är det en mordgåta så spelar man för att lösa gåtan, är det en massa strider så spelar man för att besegra sina motståndare. Enkelt och självklart.

Men vill man rådda i det mer utförligt så måste man - precis som med HP - a till längre och råddigare beskrivningar.

Nå, nu verkar det som att du vill avsluta denna diskussion med ett "smaken är som baken" och det tycker jag låter rimligt. Då kan vi dra slutsatsen att hela den här tråden inte handlar om vare sig elitism, snobbism eller krångliga termer, utan bara om att vissa spelare inte gillar vissa termer.

Det låter rimligt, som sagt. Gillar du dem inte så är det inte mer med det.

Rising

Vila i frid
Sedan: Jag anser att rollspel är något mer/annat än vad amatörteater är
Det håller jag med om, men det är inte vad vi diskuterar.

Du sade att amatörteater skulle vara skilt från problemlösning. Men att skådespela hur ens karaktärer löser personliga problem, överbryggar kulturella klyftor och hanterar dispyter - allt det inräknas i ordet "problemlösning".

Ordet problemlösning innebär nämligen inte bara "taktik och späning på andra sätt", utan används också om sånt som improvisationsteaterskådespelare (amatörer eller ej) kan finna väldigt stort intresse av att leva ut.

---

Den term som jag har skapat står däremot i stark kontrast mot allt detta teatrande. Min term handlar nämligen inte om skådespelare som "lever ut" hur ens karaktär löser problem, utan om att spelaren själv försöker komma på framgångsrika planer och taktiska beslut, samt lösa gåtor, m.m. Precis sånt som du verkar prata om just nu.

Så då är vi alltså tillbaka just där vi startade, där jag pekade på att tydligen har min term vunnit tillräckligt mycket traction för att du skall använda den, ändå.

Vilket syns ännu tydligare när du skriver "medan rollspel har många andra dimensioner (taktik, samberättande"... ...ty även samberättande är en av mina termer. Så dessa termer verkar du ju använda med lätthet.

Necross

Swashbuckler
"Du sade att amatörteater skulle vara skilt från problemlösning"

Ja, jag associerar inte amatörteater med problemlösning ALLS, och det tror jag inte många andra gör heller. Vad i hela friden menar du - löser skådisarna sina egna problem, utagerar de samhällsproblem för vår skull? Jag hänger inte med.

Mina spelare konfronteras med problem som de försöker lösa. Har inte ofta något med deras rollgestaltning att göra.

Eksem

Champion
Dnalor har uppenbarligen rätt

Den här tråden är ett nästan övertydligt bevis på att det behövs en språklig apparat, och att den som finns inte duger.

Rising

Vila i frid
Ja, jag associerar inte amatörteater med problemlösning ALLS, och det tror jag inte många andra gör heller. Vad i hela friden menar du - löser skådisarna sina egna problem, utagerar de samhällsproblem för vår skull? Jag hänger inte med
Spelarna gestaltar hur deras rollpersoner löser sina problem. Har redan skrivit vilka problem jag avser åtskilliga gånger, så du behöver bara läsa vad jag har skrivit tidigare för att se vad jag menar, och jag har även visat hur denna syn på problem stämmer överrens med vad en stor andel av allmänheten anser, exempelvis via en googlesökning.

Necross

Swashbuckler
Nu fattar jag inte vad du menar alls igen. Jag pratade om teater i förra inlägget, apropå det du skrev om "Men att skådespela hur ens karaktärer löser personliga problem, överbryggar kulturella klyftor och hanterar dispyter".

Om det här är nån slags practical joke för att styrka trådstartarens och dina åsikter om att mer terminologi bör pådyvlas alla rollspelare - då erkänner jag mig lurad. Haha. Annars - eftersom du vägrar svara på mina frågor (de med ett '?' efter) så antar jag att den här diskussionen är slut.

Necross

Swashbuckler
Re: Dnalor har uppenbarligen rätt

Den här tråden är ett nästan övertydligt bevis på att det behövs en språklig apparat, och att den som finns inte duger.
LOL, bara för att Rising låtsas inte förstå vad man pratar om när man inte använder hans egenpåhittade terminologi eller?