Nekromanti Rollspel analogt/digitalt(?)

Angmar

Veteran
Joined
9 Dec 2001
Messages
88
Location
Stockholm
Har inte varit inne här på fett länge, så det var väl dags att fråga något då :gremsmile:. Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av rollspel som dels utspelar sig på till exempel en hemsida och dels "på papper", det vill säga att man använder sig av boken när man spelar men man kan kommunicera och delvis använda sig av en hemsida för att träffa andra i samma spelvärld? Bara en tanke som har funnits i mitt huvud, har inte tänkt så mycket på det, men i alla fall...
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Har inte bara erfarenhet av det, har även skissat upp ett projekt för att möjliggöra det smidigt! Tyvärr blir det ofta segt, men det tror jag nog man kan komma runt.

Att rollspela på forum och i chattar fungerar bra så länge det är någorlunda slutna grupper. Finns gott om platser där man kan göra det, även om jag självfallet inte kommer på någon på rak arm. :gremwink:
 

Flow

Veteran
Joined
5 May 2003
Messages
47
Location
Gothenburg.
kommer på lite svag hand fram till ett äventyr som spelades med min grupp för 3 månader sedan.

SL, som inovativt tyckte att mud är guds gåva till internetanvändaren, fick för sig att man skulle ha ett session /pbm system.
Man gjorde under spelmötena (ca 8h) korta uppdrag i grupp för att främja sina spelares intressen att hålla ihop.
Sedan hade samtliga spelare dragit på sig fiender, nackdelar, etc, som gjorde att man under väckan spelade soloäventyr med pbm. Var man inte skärpt kunde man stryka med eller åka in på sjukan.. Gruppen fick naturligtvis reda på detta vid nästa spelmöte, om nu något gått fel, och kunde välja att låte perssonen ligga kvar påsjukhuset eller försöka fixa uppdraget ensamma.
Oftast blev det så att gruppen började med informations insammling medans den siste medlemmen/arna frisknade till.
nöjet varade i 4 månader, då gruppen hade varit på 8 spelsessioner och där de två som överlevt hela vägen, gick i pension - pga hälsorisker i arbetet. de hade ju lyckats med ekonomisk oavhängighet från resten av världen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,642
Jag har testat, men tycker inte att det funkar så bra på det sättet. Det blir helt enkelt inte samma sak. Det är förresten samma anledning till att jag mycket hellre spelar datorspel i ett lokalt nät än på internet.

Däremot kan det vara ett suveränt komplement att använda ett lokalt nät, exempelvis när gruppen splittrar sig eller som ett enklare alternativ till att skicka papperslappar.

Däremot är jag lite nyfiken på hur du egentligen tolkar orden analogt och digitalt. De känns inte riktigt applicerbara här. I de flesta avseenden är ett traditionellt pappersrollspel att betrakta som digitalt.
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Låter intressant. Med ett forum och regelbundna e-postutskick till de inblandade kan spelledaren skapa mycket interaktion mellan spelmöten. Det finns ett tips om detta i Drakens Tand #1, för den som är intresserad.
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
har detta gjorts?

Har detta gjorts fullt ut? har funderat på samma sak en tid; om det skulle vara möjligt att koda ett program som fungerar tillräckligt bra för att kunna användas som en spelsession genom internet.

Jag tänker mej den bästa lösningen så här;

Ett chattbaserat program där SL är moderator/admin/gud o. dyl. tingestar. Som vanligt är SLs roll att beskriva världen, slps, föra samtal etc.
Förskrivna beskrivningar finns självklart tillgängliga för SLs och spelarnas enkelhet.
Man har muddliknande kommandon (dock kanske i knappform för användarvänligheten) som spelare kan ta del av beroende på vilken rollperson som spelas och vad denne kan göra, liksom SL har de kommandon som behövs för att styra spelet.
En enkel grafisk karta finns tillgänglig för allas enkelhet, som SL i förväg kan manipulera och bygga områden i beroende på vad som behövs för äventyret. Enligt kartan kan rollpersonerna färdas (likt rum i mud).

Sedan leds spelet av SL, precis som ett vanligt rollspelsmöte, kanske blir det lite mer kontrollerat eftersom spelarna inte kan springa iväg och göra vad de vill så länge inte SL förberett för sekundära handlingsplaner etc.
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Re: har detta gjorts?

Om det har gjort vet jag inte, men det håller på att göras (av mig och mitt företag, vid sidan om allting annat), om än i aningen modifierad form till vad du beskriver. Har du lust så diskuterar jag gärna möjligheterna och de behov som finns av ett sådant program samt inte minst dess innehåll.
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Däremot är jag lite nyfiken på hur du egentligen tolkar orden analogt och digitalt. De känns inte riktigt applicerbara här. I de flesta avseenden är ett traditionellt pappersrollspel att betrakta som digitalt.

Eller åtminstone konstant kvantiserat!!! Kan man göra _detaljerade_ rollspelregler utan att låta allt vara kvantiserat?

Det blir helt enkelt inte samma sak.

Bra mycket information försvinner alltid när man samtalar över text än ansikte mot ansikte, eller telefonvis.
Har dock försökt att få iång kampanjer i Ars Magica med hjälp av internet, men då inte bara alla Sl i gruppen ska vara överens, måste två pers som inte riktigt har koll på vad den andra egentligen vill få sina respektive kampanjer att gå ihop, vilket nästan aldrig fungerade. Mervärdet var dessutom lågt..
 
Top