Rollspel baserat på Genbaronerna från Rutland III

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,598
Location
Ludvika
En liten sidodiskussion som uppstod i den här tråden som jag fann intressant:

OT: Varför är inte det här ett rollspel? Eller är det redan ett rollspel? Det är lite som Conan - grymt sugen att spela genren men inte en färdigskriven setting. Aldrig fastnat för 40k-spelen, Metabarons JDR eller de olika Dune-spelen. Men något med spelargenererad setting och inspiration från alla dem är ju grymt!
.
OT: Jag tror att som rollspel så hade den fått problemet att det här är en setting gjort för att spela maktpolitik på en hög nivå, vilket är lite utanför de normala territoriet för rollspel (om man inte räknar ARG spel). Annars så drar settingen inspiration från Dune (som också är en hel del politik och genetisk weirdness), 40k, Romarriket (crisis of the third century, folkvandringstiden) och de första två omgångarna av Rutland (Rutland och Rutland International. Metamänniskor, den mörka furstens arméer, jordens förstörelse).
Jag tänker att man kanske kunde göra något i stil med byggnadsprojekten i Arken från Mutant, eller skuggspelet från Svavelvinter (Har aldrig läst svavelvinter, så jag går bara på vad jag hört), och antagligen en bunt andra spel med liknande funktioner.

Där man dels har Genbaronerna som sitter och bestämmer galna saker, dels har en liten grupp problemlösare som åker runt och utför uppdrag baserat på vad baronerna bestämer.

@Anarchclown ett par liknande fantasykampanjer där man dels spelade ett styrande råd (Sagoväsen i ena kampanjen, trollkarlar i andra), dels en bunt äventyrare som jobbade för rådet.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
Det var väldigt länge sedan jag tittade på Pendragon, men pendragon har ju också lite av det här fokuset där man visserligen questar ibland (i Arthuriansk stil) men huvudfokuset är på dynasti och politik,
 

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
784
Location
Uppsala
Det finns ju ett Officiellt Dune rollspel. Där man spelar ett Hus och intrigerar mot andra Hus. Kanske något att inspireras av?
Bet att det finns en Quickstart kanske den har något matnyttigt
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,598
Location
Ludvika
Det finns ju ett Officiellt Dune rollspel. Där man spelar ett Hus och intrigerar mot andra Hus. Kanske något att inspireras av?
Bet att det finns en Quickstart kanske den har något matnyttigt
Har du koll på vilken av versionerna det var?
 

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
784
Location
Uppsala
Om jag har förstått spelet rätt, så spelar man på två nivåer, dels får man skapa ett Hus ( med planeter, resurser och sånt) som man spelar mot andra Hus med, och även som äventyrare eller snarare folk knutna till huset man skapat och som skickas på diplomatiska uppdrag. Några av de roller man spelar är typ Bene geserit, swordmaster, Mentalt etc
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,060
Det som egentligen lockar mig är nog mest att det inte är en existerande IP. Att det är samma genre men mer utrymme åt spelgruppen.

Sedan finns det ju massa varianter på vad man faktiskt kan spela - megahus, rymdkapare, rymdmarinkårister, noir agenter
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,598
Location
Ludvika
Jag tänker om man kan hitta rollspel som redan har lite kul mekaniker för konceptet så är det ju något att bygga vidare på. Om man inte kan hitta ett rollspel som kommer så pass öppet redan från start.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,060
Alltså någon mekanik som blandar Svavelvinterd Skuggspel och Bloodlusts gudavapen vore coolt (men inte nödvändigt för vad jag pratar om). Varje RP har koppling/skulder till ett totalitärt mega-hus, och en stor del av spelet handlar om RPns kamp för självständighet eller underkastelse
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,365
Location
Stockholm
En liten sidodiskussion som uppstod i den här tråden som jag fann intressant:




Jag tänker att man kanske kunde göra något i stil med byggnadsprojekten i Arken från Mutant, eller skuggspelet från Svavelvinter (Har aldrig läst svavelvinter, så jag går bara på vad jag hört), och antagligen en bunt andra spel med liknande funktioner.

Där man dels har Genbaronerna som sitter och bestämmer galna saker, dels har en liten grupp problemlösare som åker runt och utför uppdrag baserat på vad baronerna bestämer.

@Anarchclown ett par liknande fantasykampanjer där man dels spelade ett styrande råd (Sagoväsen i ena kampanjen, trollkarlar i andra), dels en bunt äventyrare som jobbade för rådet.
Krälar ut ifrån under en sten. Hmmm? Satt just på forumsölen och pratade om detta konceptet. Jag har dessutom kört en kampanj med liknande tema till efter det där jag började låta vad man byggde börja representeras av personer och events för att ytterligare komplicera saken.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,060
Jag tror att en av de stora skillnaderna mot Svavelvinter är att man kan använda 'skuggspelet' för att beskriva världen.

Och förstås en slumpgenerator för exotiska planeter
 
Top