Jag vet inte varför jag tänker Dogs in ze Vineyard + Moby Dick. Har bara på känn att det vore awesome somehow. Den där ärkevalen är ju ändå bara en metafor för...öh...något, låt det vara spirituellt sökande så passar Dogs perfekt.
eller kanske Bliss Stage och Moby Dick?
'Neeej, jag vill inte jaga val, jag är rääääädd'
'Det är bara för att du har problem med din självbild, håll fast vid dina positiva känslor'
'Aaaaah, NEEEJ, den koooommer!'
Äh, jag vet inte. Kanske en dålig idé.
Eon och Moby Dick?
'Okej, harpunen nuddar hans Valspäck [Generellt: H3 K10 S7], ingen effekt, han dundrar mot skeppets mittstäv genom vågorna'
'Öh...vi girar åt vänster'
'Okej, då måste ni först ge order, och sedan kryssa mot vinden...vänta nu här, jag ska slå upp det i Krigsherren och S&H, this might take a while...vad har skeppet i Sjövärdighet?'
'Uhm...medelmåttig?'
'Okej, äh, jag pallar inte, kaskeloten från
helvetet kraschar in i bordläggningen, hela skrovet knäcks itu som torra tändstickor och vågskummet sköljer över er. Börja kryssa i er syrebrist och nedkylning'.
...
eller Breaking the Ice?
'Kalla mig Ishmael'.
'Okej, jag är...öh...fåsenuhär...Queequueeeg?'
'Du är inte en D&D-drake va?'
Problemet med att köra Moby Dick med Shadow of Yesterday vore att valhelvetet lär ha sitt
crowning moment of awesomeness långt innan rollisarna har det, för att sedan transcendera ut ur spelet. Lite antiklimaktiskt där, kanske.
Nej,
nu vet jag. Moby Dick och...Viking!
'Ni befinner er nånstans utanför Islands kust då en vit kulle plötsligt höjer sig över vågorna, bemängd med de vittrande resterna av skrälingarnas harpuner som sitter djupt inbäddade i köttet, säkert sekler gamla'.
'...fä dör, fränder dör, även själv skiljes du hädan...'
...
Annars, om serier räknas, kunde Thorgals skumma franskbelgiska folkvandringstidfantasy vara en rätt kool setting till Viking.
Och -allt- är kompatibelt med Call of Cthulhu, så... hmm...pröva att slå ihop det med typ 'Längtans blåa blomma', 'Det blåser en vind från Östansjö', 'En doft av timjan', 'Kom hjärtans fröjd'; valfri historisk tantroman, helst nåt av Elsi Rydsjö, som säkert är Nyarlathotep-avatar själv givet att hon aldrig dör. Totalt äg.
- Ymir, försiktigt hoppfull