Nekromanti Rollspel, bokkvalitet och samlarmani

Botulf

Hero
Jag är besatt av rollspelssamlande och har säkert 50 böcker i bokhyllan. Men har börjar försöka sälja av grejer jag inte använder mig av. Om priset är rätt så struntar jag oftast i böckers kvalitet bara de håller för spelande långt framöver.

Johan K

Gammal & dryg
För min del så att just samla på rollspelsböcker är lite av en del i hela delen av mitt rollspelsintrese. Gillar att läsa fluffet i dem, helt enkelt & sedan för att ha koll på vad som finnes på marknaden.
Att en bok håller ett viss standard är ju en del av det hela. Vill ju inte ha en bok som trillar ihop efter man har tittat i den efter 5 ggr..

Man Mountainman

Storsvagåret
Samlarmani och (more to the point) bibliofili är väl knappast förbehållet nördar? Det har nog sin grund i samma habegär och statusjakt som plågar människosläktet i stort. Är du befriad från denna åkomma kan du bara skatta dig lycklig. Själv kämpar jag ständigt för att göra mig kvitt den (just rollspel var det iofs länge sedan jag köpte).

Arfert

Facit
du blandar ihop statusjakt och samlande, som är en helt annan sak, präglat av katalogisering och liknade.. det senare behöver ju inte alls ge staus (vad får man för status i samhället i stort av att samla STAR WARS-gubbar, eller smurfar?), utom hos de likasinnade nördpolarna.

Man kan vara nörd utan att samla, men man kan inte samla utan att vara nörd.. hur mycket man än försöker dölja det.

Man Mountainman

Storsvagåret
du blandar ihop statusjakt och samlande, som är en helt annan sak, präglat av katalogisering och liknade.. det senare behöver ju inte alls ge staus (vad får man för status i samhället i stort av att samla STAR WARS-gubbar, eller smurfar?), utom hos de likasinnade nördpolarna.
Jag tror nog snarare att statusbehovet ibland helt enkelt yttrar sig i aktiviteter som är olämpliga för ändamålet, på grund av dumhet, inskränkthet eller dåligt omdöme.

kefka

Hero
Samlande och habegär behöver inte vara dàligt i sig. Om folk blir glada av att samla saker är det väl bra? Sedan kan allting givetvis gà till överdrift.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
Man kan vara nörd utan att samla, men man kan inte samla utan att vara nörd.. hur mycket man än försöker dölja det.
Man kan inte samla på icke-mainstreamgrejer utan att vara nörd... Folk som till exempel samlar på och håller på med veteranbilar (eller amerikanare), eller som samlar på sportparafernalia, ses sällan som nördar på ritkigt samma sätt.

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag tycker habegär är dåligt i sig, jo. Det torde inte heller vara en särskild iögonfallande ståndpunkt, med tanke på hur många som genom tiderna hyst den. Är du av motsatt uppfattning må väl det vara hänt; den diskussionen hör inte hemma här.

Arfert

Facit
jo, de är nördar de med, på sitt sätt.. SPORTNÖRDEN är ju ett klassiskt exempel, en introvert snubbe som håller koll på resultaten i alla jävla ligor, och samlar på sportparafernalia. Och jag har jobbat med en veteranbilssamlare, han och hans bekanta var ytterst nördiga.

De kanske inte ses som nördar av en okunnig allmänhet, men visst fan är de nördar ändå.

kefka

Hero
Sant, inte en ny stàndpunkt, och inget vi behöver diskutera om du inte vill. En liten nyfiken fràga bara (hoppas det är okej), räknar du bara habegär efter materialla saker som dàligt? Eller även begär efter kunskap, trivia etc. Sàdant som ofta kan ge "status" i nördkretsar.