Rollspel där man spelar barn eller vuxen?

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Hej alla!

I en av de spelgrupper där jag spelleder ibland är vi föräldrar med våra barn. Vi kom på idén att det skulle vara kul att spela just barn i olika åldrar och vuxna i ett rollspel. Kanske till och med att de vuxna spelar barn och vice versa. Vi har inte lagt ned mycket tanke på det än men något i stil med Ture Sventon fast i nutid.

Vi kommer säkert göra ett hack av något rollspel, men jag blev lite fundersam på om det finns något rollspel som på ett bra sätt stöttar en att spela både barn och vuxna. På rak arm kan jag bara komma på rollspel där alla spelar barn eller alla spelar vuxna.

Jag tänker inte på rollspel där någon får nackdelen "barn", utan någon mer intressant mekanik för detta.

Blev väldigt intresserad av hur det går att lösa på ett bra sätt.

Kom gärna med exempel på spel eller bara generella tankar och idéer på hur man kan lösa det.

God45

#PrayersForBahakan
I No soul left behind kampanjen till Better Angels kan man spela både personal och elever på en privat skola som får demoniska superkrafter och använder dem till att bli superskurkar i ett försök att rädda skolan. Det är inte så mycket en regel grej som en kampanj design grej dock.

Brödbane

Kristallkrönikör
Det enda spel jag kan komma på där man kan spela både vuxen och barn är ju Alien. Men det kanske inte riktigt är den typen av spel du söker.

Spontant tänker jag att det är bra med någon form av barn- och vuxenspecifika talanger eller förmågor som man har tillgång att välja bland.

Vill man att barnen ska spela vuxna så kan det ju vara bra med någon talang/förmåga där man får tillgång till kunskap som ens vuxna karaktär har, men spelaren kanske saknar.

Beroende på spel så kan man ju då ha att vuxna som ska spela barn får tillgång till förmågor/talanger där man får fördelar genom att anamma sitt inre barn.

Stareater

Jag googlade runt lite och hittade ett lasers and feelings-hack där man kör med lekfullhet och ansvar. Någon som testat?

Mogger

Hipsteranka
Hej alla!

I en av de spelgrupper där jag spelleder ibland är vi föräldrar med våra barn. Vi kom på idén att det skulle vara kul att spela just barn i olika åldrar och vuxna i ett rollspel. Kanske till och med att de vuxna spelar barn och vice versa. Vi har inte lagt ned mycket tanke på det än men något i stil med Ture Sventon fast i nutid.

Vi kommer säkert göra ett hack av något rollspel, men jag blev lite fundersam på om det finns något rollspel som på ett bra sätt stöttar en att spela både barn och vuxna. På rak arm kan jag bara komma på rollspel där alla spelar barn eller alla spelar vuxna.

Jag tänker inte på rollspel där någon får nackdelen "barn", utan någon mer intressant mekanik för detta.

Kom gärna med exempel på spel eller bara generella tankar och idéer på hur man kan lösa det.
Jag vet inga spel med någon speciell barn-mekanik men i Star Wars d6 finns iaf arketypen barn (eller vad den nu heter) samt tungt prejudikat i form av lille Anakin.

Organ

Out of time, out of mind
I Ur varselklotet är det ju meningen att man ska spela barn och inte vuxna men det systemet där man kompenserar låg ålder med fler turpoäng borde fungera bra för en grupp rollpersoner bestående av både barn och vuxna.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag tänkte instinktivt på Witch Quest som har asymetriska regler för att spela häxor och deras katter. Antingen styra om kursen och skippa vuxna/barn-planen, eller som regelsystem att knycka från.

claes

Swordsman
I Kids on Bikes väljer du ålder: child, teen eller adult. Det finns vissa regelmekaniska aspekter för varje åldersgrupp som att barn läker fortare, tonåringar är bättre fysiskt och vuxna har plus i Brains och Grit, t ex. Det finns även vissa andra aspekter som rädslor och pengar som påverkas av vilken ålder din rollfigur har.

I samma serie finns även Teens in Space och Kids on Brooms. Jag har inte läst dem så vet inte hur bra de är men jag tror att de bygger på samma regelsystem.

Rickard

Urverk speldesign

Är det något speciellt du tänkte på som särskiljer barn och vuxna (i en rollspelsvärld)? För du kan ju spela det i de allra flesta spel, tänker jag mig.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag vet inga spel med någon speciell barn-mekanik men i Star Wars d6 finns iaf arketypen barn (eller vad den nu heter) samt tungt prejudikat i form av lille Anakin.
Dessutom intressant nog med den arketypen skriven 15 år innan det förekom några barn i Star Wars-filmerna.

Stareater

Är det något speciellt du tänkte på som särskiljer barn och vuxna (i en rollspelsvärld)? För du kan ju spela det i de allra flesta spel, tänker jag mig.
Visst det går alltid att bara spela barn eller vuxna. Det finns dock en del attribut som skiljer dem åt som ansvarskänsla, konsekvenstänkande, fysiska skillnad, trovärdighet, erfarenhet etc. Jag upplever att just i den här spelgruppen, med en del rätt unga spelare, kan det vara bra att ha någon form av regler/mekanik att falla tillbaka på för att stötta spelarna i deras roller.

Mogger

Hipsteranka
Visst det går alltid att bara spela barn eller vuxna. Det finns dock en del attribut som skiljer dem åt som ansvarskänsla, konsekvenstänkande, fysiska skillnad, trovärdighet, erfarenhet etc. Jag upplever att just i den här spelgruppen, med en del rätt unga spelare, kan det vara bra att ha någon form av regler/mekanik att falla tillbaka på för att stötta spelarna i deras roller.
Mouseguard har kanske inte barn men väl ung vs gammal på ett sätt jag tycker funkar väldigt bra. Ungmöss är ivriga, spontana, fysiskt pigga m.m. medan gammelmöss är ansvarstagande och eftertänksamma, för att sammanfatta lite sterotypiskt. Här finns även en ingame-hierarki där de gamla bestämmer.

Kan f.ö tänka mig att små möss är söta och roliga att spela. Men det beror kanske på hur stora barnen är.