Nekromanti Rollspel dödar 3 brazilianer

Man Mountainman

Storsvagåret
Det förvånande var väl de här raderna:

Many role-playing enthusiasts, however, decry the suspects' version of the story, as these games can go on for months or years at a time, with no winners, losers, or betting of any kind involved.

They believe a simple robbery/homicide was the true motive.
Media låter faktiskt rollspelare få talan! :gremshocked:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Media låter faktiskt rollspelare få talan!
Jag var också förvånad. Intrycket av artikeln var att mördarna ljög för att komma lindrigare undan, inte att rollspel var farliga. Men vänta tills Expressen får tag på den, så ska det nog kunna ändras.

/tobias

Storuggla

Champion
Jo, den artikeln var faktiskt sansad. Samma story, annan nyhetskälla.

Rodrigues' mother, Lucimara Rodigues Ribeiro, told the local newspaper A Tribuna that she had never heard of role-playing games.

"My son never played them at home," she said. "He's a good boy, and never behaved strangely."
Oi! I take offense, madam!

Storuggla, moraltant 2000

Man Mountainman

Storsvagåret
Intrycket av artikeln var att mördarna ljög för att komma lindrigare undan, inte att rollspel var farliga.

Nåja, så långt vill jag väl inte gå. Artikeln hade ju trots allt titeln

Role-Playing Game Responsible For Brazilian Slayings

Man Mountainman

Storsvagåret
Legislators in Espirito Santo state hastily introduced a bill to ban the games, and priests and pastors across Brazil penned sermons denouncing them.
Läskigt... i ett land som Brasilien, så präglat av religion och kristen moral, kan man inte vara så säker på att vanligt sunt förnuft ska sätta stopp för dylika lagstiftningsgalenskaper.

The_Gorger

Hero
Äkthet?

Jag har för mig att det för några månader sedan var en liknande artikel på sveroks forum, och någon då påpekade att de för något år sedan läst att någon i Brazilien dödats av rollspel. Antingen dör många av rollspel i Brazlilen, eller så har vi en klintbergare på halsen.

Storuggla

Champion
Re: Äkthet?

Tja, 2001 tog en brutta i Brasilien ner skylten och det spekulerades att rollspel låg bakom det hela. De hade visst slagit vad om att den om "förlorade" skulle kola. Vad nu de klassade "förlust" som.
Och det skulle då vara två tillfällen på fyra år, varav ett inte ens snuten har anållit någon (2001-mordet). Inte så värst många alltså...

Storuggla, wallenbergare

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Inlägg sexmördar trebarnsmamma

Nåja, så långt vill jag väl inte gå. Artikeln hade ju trots allt titeln

Role-Playing Game Responsible For Brazilian Slayings
Ja, men kom ihåg att rubriksättarna är människor som var för korkade, illitterata och fördomsfulla får att få bli riktiga journalister. Texten i artikeln tyckte jag var relativt balanserad med tanke på omständigheterna och vinklingsmöjligheterna.

/tobias

Cohen

Swordsman
Rösterna, rösterna!

Låter som ett klassiskt fall av "The Devil made me do it!".

Morgoth

Swashbuckler
Inte särskilt förvånande.

Vid det här laget har man ju redan hört allt.

Och det är väl inte så konstigt att folk läser in alla möjliga sorters ritualmordstillfällen i den när vår hobby är så pass isolerad. Let's face it: ingen vet idag vad rollspel är för något. Människor kan associera det till allt möjligt, från kortspel och lajv till ritualmord och halshuggningar. Kanske inte så konstigt när man tänker på hur rollspelarna själva presterar att ge en bild av sin hobby i media. De få reportage man får se och höra om rollspel visar alla samma sak: en extrem brist på distans till sin hobby.

Så, ja! Det är faktiskt rollspelarnas eget fel att det blir så här, tycker jag. Det verkar som tur är som att det håller på att bli lite förändring på den här fronten. Fler och fler satsar energi och resurser på att ge en positiv och lättillgänglig bild av rollspelarkulturen till allmänheten.

Som det ser ut nu har både den brasilianska pressen, och de brasilianska rollspelarna, en ganska bisarr bild av hur rollspel går till. :gremwink:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Detta påminner mig om någon person som på RPG.net berättade att han hade tvingats spela rollspel med en brasiliansk dödsskvadron (ni vet, sådana där som med ordningsmaktens inofficiella välsignelse går ut och avrättar gatubarn). Om inte den sidan hade tagit bort sin sökfunktion hade jag postat länken, nu är allt jag kan göra att uppmana de som är intresserade och mer idoga än jag att leta efter den.

Marcus J

Hero
Tråden heter Creepiest person you've ever gamed with.

Vill bara varna för att ni aldrig mer kommer träffa ny människor att spel rollspel med.

Storuggla

Champion
Jaaa, Dödspatrullen! :D

"Detta påminner mig om någon person som på RPG.net berättade att han hade tvingats spela rollspel med en brasiliansk dödsskvadron"

Den var ju apkul! Det är kanske lite annorlunda att spela rollspel med folk som dödar folk i sin vardag och dessutom släpar med prostituerade tll spelmötet :gremgrin:

Storuggla, que pasa