Nekromanti Rollspel (D&D) med interaktivt bord (MS Surface)

Ulfgeir

Swashbuckler
Nya props för spelande

En presentation av en D&D-applikation via Microsofts Surface-tjosan.. länk. Lär ju vara alldeles för dyr för en praktisk användning, men häftigt är det.

/Ulfgeir

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Nya props för spelande

När jag pluggade (för fem år sen eller så) fick vi se en sådan lösning fast med en projektor och en webcam. Dvs det var ingen touch-screen utan input sköttes med "control objects".

Projektorer och webcams är ju inga dyra saker, inte bortom lekbudgeten för en vanlig Svenson som prioriterar lite i alla fall. Och pekskärmar rasar i pris.

Vill du verkligen ha det där kan du nog fixa det med en materialkostnad på 20-30000. Under 10000 om du kör lite sneak. Det krångliga är mjukvaran.

Big Marco

Läskig

Ulfgeir said:
En presentation av en D&D-applikation via Microsofts Surface-tjosan.. länk. Lär ju vara alldeles för dyr för en praktisk användning, men häftigt är det.
Så... Jävla... COOOOL!

*börjar räkna i plånboken*

G

Guest

Guest

Riktigt najs. Fan att man måste spara till bröllop... eller... kanske... Fan!

Bjorn

Hero

Lite trist att kartan bara verkar vara runt 18 x 24 rutor eller nått sådant. Så fort man kör en "utomhusencounter" är man ju mer eller mindre garanterad att någon kutar utanför det.

Ärligt talat kändes det som mer pill än det kanske är värt. Är mer inne på att försöka hitta en vaxduk med ungefär entumsrutor att klä in hela bordet i.

/Bjorn

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Lite tufft är det.

Men de kan gott skippa effekten av att tärningarna trillar ner ovanifrån. När det tar mer än 1 sekund att slå en tärning blir jag rastlös.

Jarl

Hero
Ja, att använda Surface vore apcoolt, men deras implementation verkar rätt, tja, kass. Tar det dubbelt så lång tid som att göra det med battlemap och minisar så vetefan...

Wilmer

Hero
Re: Rollspel (D&D) med interaktivt bord (MS Surfac

Ja. Det skulle vara smidigare och ballare om man slog tärningarna på skärmen och den automatiskt läste av dem och summerade, ännu bättre om man markerat målet så visar den direkt skadan och eventuella omslag och så håller den reda på saker som Avengerns två D20or.

!Paxen

Swashbuckler
Är det möjligt att ändra på regler så skulle det vara väldigt intressant. Och om man kunde göra om det helt och hållet. Skulle t.ex vara roligt att spela Mutant och få se saker i "verkligheten"

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Den odödlige kejsaren said:
Här är en tråd på ett forum där några jeppar diskuterar den.
Då passar jag på att testa funktionen att slå ihop två trådar till en.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
RipperDoc said:
Inte för att jag spelar med bräden och figurer, men det är nästan så man blir sugen.
För mig är det tvärt om. Det skulle inte tillföra något positivt för mig, då kan jag lika gärna spela ett mmorpg.
:gremsleep:

//EvilSpook

krank

Går ondskans ärenden
Jarl said:
Ja, att använda Surface vore apcoolt, men deras implementation verkar rätt, tja, kass. Tar det dubbelt så lång tid som att göra det med battlemap och minisar så vetefan...
Medhåll.

D&D spelas bäst med någon form av brädspelsrepresentation, men deras verkar... ogenomtänkt. Idén är dock skitball, och med ett bättre interface och så tror jag D&D4e och även andra... brädspelsliknande grejer skulle funka utmärkt.

Skulle kunna tänka mig att använda Surface även när jag spelar immersionistiskt. Tänk er ett skrivbord med virtuella handouts och ledtrådar och kartor och grejer... Jag är ju en sucker för elektroniska hjälpmedel när de funkar.

Wyldstorm

Swordsman
Oooh... i want one.
Inte för att jag skulle använda den i spelet utan en helvettes massa jobb, men det vore coolt att försöka.

Tänka sig enklare saker som (BRA) game-in-game funktioner..
Simulerat låsdyrkande a'la oblivion & dylikt..
Eller ännu enklare, interaktivt rollformulär på bra sätt för första gången..

Jag är glad att jag nog inte har pengar att hysta på't, just nu, ety det skulle haverera min fritid.

ripperdoc

Myrmidon
Re: Rollspel (D&D) med interaktivt bord (MS Surfac

Ja, tänk om den laddar in handouts i form av PDF och att de sedan ligger i en hög på det virtuella bordet, så att man kan scrolla runt, vända blad och annat. Ungefär som riktiga papper :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
Lite häftigt var det, får jag ju erkänna..
Kanske inte nått jag kommer att skaffa, men ändå.