Som jag utlovade har jag redigerat posten efter era kommentarer. Mina inledande reflektioner var att det kännetecknande draget för rollspel var rollen.
Jag gjorde gällande att berättandet bara var ett gränssnitt. Det kunde lika gärna vara rollspel till exempel i text, på ett bräde eller en dator. Så långt allt väl, förmodar jag.
Många datorspel kallas rollspel, till synes bara för att figuren i spelet blir bättre, sämre eller samlar på sig prylar. Detta skulle inte vara tillräckligt som jag såg saken, och här börjar det första problemet: för många duger det, och därför kan termen användas.
Som jag såg det var det centrala i rollspel att beslut fattas utifrån hur en rollperson skulle ha agerat, snarare än hur man själv skulle ha gjort eller vad som gav flest fördelar. Det var en bedrägligt tilltalande tanke: i ett rollspel spelar man en roll.
Det har i tråden klargjorts att det inte är meningsfullt att definiera termer, så mitt sökande är över.
Jag gjorde gällande att berättandet bara var ett gränssnitt. Det kunde lika gärna vara rollspel till exempel i text, på ett bräde eller en dator. Så långt allt väl, förmodar jag.
Många datorspel kallas rollspel, till synes bara för att figuren i spelet blir bättre, sämre eller samlar på sig prylar. Detta skulle inte vara tillräckligt som jag såg saken, och här börjar det första problemet: för många duger det, och därför kan termen användas.
Som jag såg det var det centrala i rollspel att beslut fattas utifrån hur en rollperson skulle ha agerat, snarare än hur man själv skulle ha gjort eller vad som gav flest fördelar. Det var en bedrägligt tilltalande tanke: i ett rollspel spelar man en roll.
Det har i tråden klargjorts att det inte är meningsfullt att definiera termer, så mitt sökande är över.