Ram;n79915 said:
Hm, häftiga lösningar? Do tell me more. :grin:
Alternity har i grunden samma lösning för att lyckas bra som t ex Runequest: slå under en fraktion av ditt värde (under din färdighet: "Ordinary", under halva: "Good", under en fjärdedel: "Amazing"). Det lite spännande var att svårighetsmodifikationer lades till själva tärningsslaget i stället, och använde en accelererande skala: 0, +/-d4, +/-d6, +/-d8, +/-d12, +/-d20). Det gjorde att svårigheterna förvisso ökade/minskade chansen att lyckas, men proportionerligt påverkade de chanserna för exceptionellt lyckade slag mer. att slå 3 eller lägre på en "ren" d20 är förvisso rätt låg chans (3 på 20), men att slå 3 eller lägre på d20+d8 är assvårt.(3 på 160).
Initiativ bygger på samma slag som andra saker - du har ett initiativvärde, och beroende på hur bra du slår i förhållande till det får du börja agera i någon av faserna Amazing, Good, Ordinary, och Marginal (Marginal är när du slår över ditt värde för saker där du egentligen inte kan "misslyckas", utan du gör bara dåligt från dig). Sedan får du agera igen i efterföljande faser så länge du har handlingar kvar - de flesta rollpersoner har två handlingar, och det är rätt svårt att få tre handlingar och samtidigt ha tillräckligt bra initiativ för att få använda alla tre någorlunda ofta (handlingar är baserade på Constitution + Will medan initiativ är baserat på Dexterity + Intelligence, och det är svårt att ha höga värden i alla fyra). Just den biten tyckte jag personligen var lite tråkig.
En annan intressant lösning var att man hade tre olika räknare för skada: Stun, Wound, och Mortal (plus Fatigue som funkade rätt mycket som de andra tre, men som man fick av utmattning snarare än trauma). Beroende på vad man använde för vapen, och hur bra man slog, gjorde man olika mycket skada och ibland av en jobbigare sort. En pistol kunde t ex göra 1d4+1 Wounds på en Ordinary träff, 1d6+1 Wounds på en Good träff, och 1d4+1 Mortal på en Amazing träff. Mortal-skada var RIKTIGT dåliga nyheter: ett enda poäng så är du döende och behöver omedelbar läkarvård, även om du inte nödvändigtvis är utslagen. Blev Stun eller Wound full gick man ner och en del av extraskadan flödade över till nästa räknare.
På det hela taget skulle jag inte hålla upp Alternity som någon sensation, men när det kom ut 1997(?) var det rätt spännande.