Nekromanti Rollspel en snårskog?

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Inte vet jag hurudana 386:or du har undesrökt, men jag har inte sett någon med USB, PS2 och DVI!

Kosmetika. PS2 finns det nog 386:or med, i alla fall 486:or. Att du sedan har trådlösa rullmöss är 100 procent kosmetika. Det gör inte att funktionen är annorlunda. Ergonomin likaså.

Du använder fortfarande datorerna på exakt samma sätt. Du skriver på tangentbordet, tittar på skärmen och använder inte Words häftiga extrafunktioner med musen på samma sätt som tidigare. Det är bara kosmetika som förändrats med nya versioner av det ena och det tredje - inte användarens del av det hela.

Typ.

Rollspelen däremot är i mina ögon helt olika nu jämfört med då. Då var de verkligen spel, nu är de regelböcker.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Rollspel inte spel!

"Och varför har inget rollspelsbolag gjort något sådant?
Jo, för att det krävs helt annan kunskap än den som rollspelsfolk besitter för att skapa ett spel som drakborgen."


Jag tror inte att det är så stor skillnad, faktiskt. Visst, det finns rollspelsskapare som först och främst är världsmakare och som kanske inte skulle kunna ro iland ett brädspelsprojekt, medan andra är väldigt spelmässiga. Krille är ett bra exempel på det sistnämnda, och det skulle faktiskt inte förvåna mig det minsta om han har en kasse förträffliga hemmagjorda brädspel liggandes i någon byrå.

Jamenar; sannolikhet, balansering, tydlighet och avväganden; det är ju verktyg som både rollspelsmakare och brädspelsmakare har stor användning utav i sina värv.

Personligen tror jag att det är för sent för bordsrollspelen. Jamenar; idag har vi ju en lika stor fantasy- och äventyrskoncentration som på åttiotalet; med Sagan om Ringen, Final Fantasy och Harry Potter som fyller tomrummet efter Ensamma Vargen och Talisman, men ändå så påverkas inte rollspelshobbyn.

Om det hade kommit ett Harry Potter-rollspel för barn i en fin box med skramlande detaljer så hade det säkert betytt något, men nu tror jag faktiskt att det är för sent att utnyttja läget.

Nå, en idé jag har haft är annars att man ska sälja rollspel på CD för barn; med ett litet datorspel som man kan spela själv, och när man klarat det så finns det också på skivan medföljande regler som man kan skriva ut så att man kan få spelleda med ens kompisar som spelare. CD-skivor är ju "spel" och kan säljas i leksaksbutiker. Dessutom är de hyffsat billiga att ta fram.

/Rising
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Re: Rollspel inte spel!

CD-skivor är ju "spel" och kan säljas i leksaksbutiker. Dessutom är de hyffsat billiga att ta fram.

Jäkligt intressant tanke. Och en innovation som kanske är nödvändig för att nå en bredare publik. Datorn är trots allt ett väldigt effektivt och idag vida spritt instrument.

Men samtidigt kräver det antagligen ett tänkande som den gamla skolans rollspelsskribenter kanske saknar. Att förnya hobbyn från de regerande bokformaten till ett digitalt dito utan att vare sig göra den digitala versionen ansträngande (för mycket sidor/för mycket text, etc) eller för den delen tumma på ursprunget. Alltså att det inte blir dataspel av det istället.

Intressant, hur som helst.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Re: Saker som säljer...

Det är just de modebetonade leksakerna som snabbt blir omoderna; andra saker finns alltid kvar. Varför skulle inte ett rollspel kunna vara en av dem?

Mycket bra poäng.

Spel och leksaker följer nog samma trender som så mycket annat. Det barn ser på film eller TV återspeglar också vad de vill ha för leksaker, nu som då. Då kanske barn såg smurfarna på TV - idag ser man Pokemon, Dragonball Z och allt möjligt annat Japankrafs.

Rising påminner oss i sitt inlägg om den senaste tidens "fantasy" trend med Harry Potter, Sagan om ringen filmer och annat. Jag tror det kan vara en trend som håller i sig - kanske början på en större trend, precis som det redan antyds kunna bli. (Med efterverkningar som inspelningen av Elric som filmtrilogi.)

Olikt honom vill jag dock mena att det inte är omöjligt att rida på den vågen. Precis som Drakborgen nyligen släppts igen så borde rollspelen kunna återta sin plats med ett Drakar och demoner i var fjärde hem (har jag fel om jag säger att det är De övergivnas armé som gett mig den nuffran?).

Vi behöver en ny grön låda med Elric på och tärningar i. Vi behöver ett nytt nybörjarspel. Och vi behöver det igår.

Eller?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,460
Location
Göteborg, Lindome
Re: Rollspel inte spel!

Se, rollspel är inte leksaker. De är knappt ens spel, ur leksaksbutikernas synvinkel. Därför tar inte dessa butiker in dem. Till stor del har rollspelen sig själva att skylla, och det beror till stor del på tillbehören. Även om själva grundboken kommer i trevligt spelig box så är det sällan tillbehören gör det - de kommer istället i bokform. Klart som fan att det inte är spel!
Jag kommer speciellt ihåg att jag hade just denna diskussion med inköparen på Stor&Liten (vad hette han nu... Christer.. Christian... nå'nting) i slutet av 80-talet. Han menade på att åtminstone Stor&Liten var livrädda för att ge sig in på en produkt som kräver en massa specialistkunskap av personalen. Monopol eller en Barbiedocka säljer liksom sig själv, medan ett komplext rollspelssystem kräver en massa kunnande om vad som passar ihop med vad. Det sista de ville ha i butiken var en produkt som tog en massa av personalens tid. AD&D var otänkbart, inte så mycket för att det var på engelska som att produktlinjen var alldeles för komplicerad. Drakar och Demoner fungerade fortfarande då, men började redan hamna farligt nära en tidskrävande produkt.

Med andra ord, ett rollspel måste vara tillräckligt självständigt och självförklarande som produkt där den står i hyllan, för att kunden själv skall kunna fatta beslut om att köpa den. Man vill inte att personalen skall behöva kunna ett dugg om den.

Sedan skall den naturligtvis passa in bland de övriga spelen, kraftig låda med häftig färgbild, skrammel och allt sån't. Och det är ju dyrt att producera... :gremfrown:

/Mikael
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,460
Location
Göteborg, Lindome
Re: Sälja rollspel

Om jag hade kunnat vrida tillbaka klockan och göra precis vad jag hade velat hade jag sett till att lanseringen av Kult aldrig gjordes på det sätt det gjordes.
Du menar att du hade något att göra med skyltfönstret med den torterade nallebjörnen och de svarta vaxljusen? Jag trodde det var G-sons egen idé.

Däremot vet jag att vi på Titan fick fullkomliga ångestattacker när vi såg det skyltfönstret. Vi fick mardrömmar om föräldrar som samlades med facklor i händerna utanför butikerna... :gremcrazy:

/Mikael
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag säger inte att ett gammalt nybörjarrollspel skulle fungera i dag. Det jag säger är att ett nytt nybörrollspeljarspel med regelmotorn och världen från ett gammalt rollspel skulle fungera idag. Det är ju samma sak med Lego också, fastän dagens Lego-askar inte alls liknar de som fanns då jag lekte med Lego så är det ändå samma grundläggande princip; bitarna sammafogas på samma sätt nu som då Lego kom!
Ja, man skulle kunna ge ut en sån rollspelsbox idag Men precis som LEGO så skulle man få göra om hela boxen om 3 år, och framförallt så måste den vara anpassad till de då rådande modenyckerna bland barn:
"OK, grabbar dags att göra om boxen. Harry Potter är helt ute, bort med alla flygande kvastar. Nu är det STAR WARS som gäller, in med dubbelvapen som Darth Mauls dubbel-ljussabel..."

Man kan tänka sig ett nybörjarrollspel som baserar sig på en mycket förenklad variant av Eon-reglerna, utan en massa specialfall och sådant, kombinerat med en liten del av Mudana, utan en massa "onödiga" detaljer. Ungarna vet ju inte av att det finns ett "riktigt" Eon, precis som att syrran inte vet av att det 5 år före hennes spel tillverkades fanns "riktiga" datorspel som använde nästan samma grafikmotor som nu används i hennes spel!
Gör light-regler av eon, men kom ihåg:
Din syrra har ingen aning om vad det fanns för rollspel för 5 år sedan, men hon tycker om Pettson och Findus - stoppa därför in talande katter.

Du kan inte sälja klassiska rollspel till barn - du måste "gömma" rollspelet i en leksak.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Saker som säljer...

Men man kan fortfarande köpa barbiedockor
Visst, men en barbiedocka ser inte likadan ut idag som den gjorde för 30 år sedan - den "har följt modet".

Samma sak gäller rollspel.
Ska du göra ett rollspel som är direkt riktat mot barn så måste det hela tiden följa med tiden.
Det som är modernt idag är föråldrat imorgon.
Barn har en kraftigt accelererad tidsuppfattning, släpps det en ny film så kan man max sälja leksaker med anknytning till filmen i ett år, för sedan kommer nästa film...
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,460
Location
Göteborg, Lindome
Samma sak gäller också med rollspel, man kan kompensera för de ökade kostnaderna som uppstår då man sätter spelet i en box genom att ta en gammal regelmotor och förenkla den, istället för att behöva utveckla en helt ny motor, som då behöver speltestas mycket mer!
Tyvärr räcker nog inte den kompensationen. En box (med skramlande tillbehör) kostar betydligt mer än en bok att producera... och lagerhålla. Dessutom pratar vi om att slå sig in i en helt ny och mycket konversativ försäljningskanal... leksakshandlare. Det kostar på... rejält.

Jag håller i och för sig med om dina idéér, men inser samtidigt att en sådan produkt förmodligen inte kan bli lönsam i sig. Den måste nog betraktas som långsiktig marknadsföring. Och vem har råd med sådan?

/Mikael
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Saker som säljer...

Vi behöver en ny grön låda med Elric på och tärningar i. Vi behöver ett nytt nybörjarspel. Och vi behöver det igår.
Det är det som är felet.
Rollspelsindustrin reagerar för långsamt.
Börjar man utveckla en ny box idag så är den färdig imorgon, och i morgon är kanske fantasyvågen över...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Börjar man verkligen spela efter att ha sett en färgglad låda i den lokala leksaksaffären? Jag visste inte ens om att leksaksaffärer sålde rollspel förrän jag hade spelat under ett antal år. Det var tack vare rollspelande kompisar och deras äldre syskon som jag började spela. Våra första egna rollspel beställde vi ifrån en omfattande postorderlista som kändes nästan magisk för den innehöll namnen på så många olika rollspel.

Min poäng är att det kanske finns bättre och billigare sätt att få in nytt blod i branschen än att ge ut en dyr rollspelsversion av Bondespelet. Det är de rollspelande klasskamraterna, syskonen, kompisarna som är de bästa marknadsförarna för rollspel och rollspelande. Kanske är Västerås stifts rollspel populära inte bara för att de är enkla utan även för att de förvandlar konfirmationen och kyrkan till något mer än bara trist Bibeltuggande? Hur många liknande möjligheter erbjuds totala rollspelsnoviser att pröva på någonting nytt och spännande? Har man någon som förklarar och förenklar kvittar det egentligen hur pass komplicerade reglerna är.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Rollspel inte spel!

Nå, en idé jag har haft är annars att man ska sälja rollspel på CD för barn; med ett litet datorspel som man kan spela själv, och när man klarat det så finns det också på skivan medföljande regler som man kan skriva ut så att man kan få spelleda med ens kompisar som spelare. CD-skivor är ju "spel" och kan säljas i leksaksbutiker. Dessutom är de hyffsat billiga att ta fram.
Äntligen någon med nya frächa idéer!
Tänk dig ett dataspel med drakar och demoner på svenska.
Bara ett problem...
...det är ännu dyrare än att sälja rollspelsboxar - och vi har redan konstaterat att rollspelsboxar är för dyra.
(ett bra dataspel idag kostar väl ett par miljoner att utveckla?)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Börjar man verkligen spela efter att ha sett en färgglad låda i den lokala leksaksaffären?

Absolut. Fast utan vodka.

Har man någon som förklarar och förenklar kvittar det egentligen hur pass komplicerade reglerna är.

Knappast. En otillgänglig snårskog fortsätter vara en otillgänglig snårskog även om man tar med en machete eller röjsåg. Jag har spelat Eon med folk som dyrkat det och rent av läst materialet själv vid något tillfälle. Men jag fattar fortfarande knappt hälften eftersom jag inte orkar sätta mig in i så mycket på en gång. Är jag korkad? Månne, men det bevisar att inte ens fanatikern förstår sig på spelet - vad är det då man kräver av nybörjaren?

Det finns faktiskt folk som är intresserade av rollspel men som inte har någon rollspelare i umgängeskretsen. Det finns de som undrar vad det är och vill prova, men skräms bort av de enorma regelverken. Det finns också de som redan spelar andra typer av spel och därför är lätta att "lura" in i rollspelsvärlden, men som aldrig riktigt känner för att punga ut 300 för en jättebok som bara har med ordet "spel" i en ihopskrivning med "roll", om ens det.

Jag har träffat alla dessa typer av människor. Men jag har inte kunnat rekommendera annat än att de skulle komma förbi och spela lite någon eftermiddag, för det finns inget spel på marknaden som ger möjligheten att snabbt komma in i hobbyn.

Jag vill inte att man ska ge ut en jätteproduktion a la bondespelet. Så länge den lilla fina lådan skramlar lite så behöver den inte vara större än kortlådan till Svarte Petter. Poängen är att det behövs ett nytt nybörjarspel, för det är ett jättestort svart hål i den nuvarande rollspelsmarknaden.

Och tro det eller ej, på samma sätt som jag tiggde och bad efter mitt exemplar av Hero Quest när jag gick i mellanstadiet, så fanns det säkerligen de glada tioåringar som drog i morfars jacka när de såg Drakar och demoner lådorna i leksaksaffären.

Det finns ingen anledning att tro att detta inte fungerar idag. Skillnaden är kanske att det hela måste vara lite mer färgglatt och ha lite mer ploppar.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,460
Location
Göteborg, Lindome
Re: Rollspel inte spel!

Bara ett problem...
...det är ännu dyrare än att sälja rollspelsboxar - och vi har redan konstaterat att rollspelsboxar är för dyra.
Det behöver inte vara ett problem - det finns gamla spelmotorer att utnyttja. Däremot ser jag ett annat, svårare problem - hur får man ett sådant dataspel att synas i den mängd dataspel som finns?

Eller det kanske är samma problem egentligen. Gör man spelet enkelt (med en gammal gratismotor) drunknar det i det stora utbudet. Gör man det avancerat och nyskapande (dataspelsmässigt) kostar det på tok för mycket att utveckla... hmmmm.

/Mikael
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Det finns ingen anledning att tro att detta inte fungerar idag. Skillnaden är kanske att det hela måste vara lite mer färgglatt och ha lite mer ploppar."

Tja, jag tycker att man stirrar sig lite blind på just färgglada boxar eller datorsspelshybrider som den enda tänkbara lösningen. Det kvittar hur många som konstaterar att det är snordyrt och att ingen leksakshandlare egentligen vill ta in dem. Just därför kan det vara en poäng i att utforska andra redan existerande alternativ så att säga. En snygg skramlande låda kräver också föräldramedverkan på ett helt annat sätt än ett spelmöte med några rollspelande kompisar. Mina föräldrar har inget emot rollspel i dagsläget men jag betvivlar starkt att de hade pungat ut några pengar på ett nybörjarspel åt mig oavsett hur mycket jag hade tjatat. Och sedan återstår dessutom besväret med att leta upp en lämplig spelgrupp vilket inte alltid är så lätt som man skulle kunna tro.

Okej, regeltunga Eon kanske inte är ett lämpligt rollspel att introducera för lillkusinen. Även om detta på sätt och vis motsägs av det faktum att vårt eget Eon-forum ständigt kryllar av aktivitet och unga entusiastiska nybörjare. Men om det nu är så att ett boxat nybörjarrollspel inte är ekonomiskt genomförbart så skulle man kanske gå igenom floran av redan existerande rollspel och se vilka av dem som har enkla regler och nybörjarpotential? Det kanske är läge att även tänka utanför boxen? :gremwink:

En dröm hade varit om Sverok betalade någon eller några för att ta fram ett nybörjarrollspel som de sedan delade ut gratis till intresserade på konvent och dylikt.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,026
Location
Linköping
Re: Rollspel inte spel!

Nå, en idé jag har haft är annars att man ska sälja rollspel på CD för barn; med ett litet datorspel som man kan spela själv, och när man klarat det så finns det också på skivan medföljande regler som man kan skriva ut så att man kan få spelleda med ens kompisar som spelare. CD-skivor är ju "spel" och kan säljas i leksaksbutiker. Dessutom är de hyffsat billiga att ta fram.

Och så kan föräldrarna glädjas över att ungarna häckar vid datorn och mördar monster för glatta livet och blir mer och mer galna och slutligen så står de på Norrköpings järnvägsstation en lördag klockan 21.30 och planerar att kapa bussar. Ska det vara så? Va? Va? :gremlaugh:

För att för tillfället få tyst på demonen som flaxar runt i min hjärna: Jäkligt intressant idé med datorspel. Fast det känns som om det är rätt stor skillnad mellan singellir på datorn och att spela med en drös polare vid middagsbordet. Men som potentiell inkörsport är idén suverän.

Annars tycker jag fortfarande (om jag nu sagt det tidigare eller ej) att det skulle vara bättre om spelare som "kan" rollspel drar in newbisarna snarare än att hoppas på att newbisarna drar in sig själva.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Rollspel inte spel!

"Bara ett problem...
...det är ännu dyrare än att sälja rollspelsboxar "


Att göra ett riktigt datorspel är förvisso extremt dyrt, men det var faktiskt inte det jag tänkte mig. Hmm, min idé var faktiskt bara att man skulle göra en datorisering av ett brädspelsaktigt rollspel.

Jag tänkte på Pokemon-rollspelet.

Pokemon-rollspelet är ett leksaksrollspel som kommer i en box och som har en massa kort med pokemondjur på, och ett häfte med äventyrsförslag som barnens förälder föreslås spelleda. Spelet är på ett sätt en hybrid mellan rollspel och brädspelslek; eftersom det går utmärkt att strunta i handling och bara duellera mot varandra.

Nå, jag tänkte på pokemonrollspelet när jag surfade runt på Neopets hemsida.

Neopets är ett onlinespel där man kan spela fattigmansversioner av populära flashspel, och för poängen man vinner i dessa spel kan man sedan göra sin Neopet starkare och bättre, och köpa vapen till den. Sedan kan man duellera mot andra spelare.

Problemet med Neopets är att duellsystemet är så dåligt; jag skulle verkligen vilja skriva ut reglerna till det för att testa det "på riktigt" som ett brädspel.

Då slog det mig:

Nå, tänk att vårt CD-spel har en blandning av små illustrerade solospelsäventyr, små spartanska sidospel och en möjlighet att duellera mot datorstyrda motståndare. Dessa dueller skall ske via enkla (men bra) brädspelsregler som hela tiden är tydliga för spelaren. Det är alltså först och främst ett datoriserat brädspel, och inte ett datorspel, och därför lär man sig snabbt reglerna. Nå, allteftersom man klarar sig igenom spelets utmaningar och utforskar världen så skall man hela tiden få låsa upp gömda partier och hitta ny utrustning som kan hjälpa en på ens väg.

MEN! Det balla är att man inte bara kan använda dessa grejer i datorspelet, utan man kan också skriva ut dem med ens skrivare och använda för att duellera mot ens syskon och klasskompisar, såsom ett brädspel.

När man kommer ännu längre i spelet så kan man plötsligt få låsa upp äventyrsmoment såsom "Den stora handbollstävlingen!" med regler för hur man ska kunna spela en handbollsmatch och en beskrivning av de regerande mästarna: Systrarna Smash. Plötsligt har man då fått en ren brädspelslek att prova med ens kompisar: Nu gäller det ju att samarbeta och försöka slå Systrarna Smash. Plötsligt måste alltså någon vara spelledare för första gången. Hey, förresten, det är inget som hindrar spelarna att lira handboll mot varandra, eller att ta Systrarna Smash och använda dem i en vanlig duell mot varandra. Man kan ju leka och göra vad man vill med reglerna.

Sedan, när man kommer ännu längre in i äventyret så tänkte jag mig att man slutligen ska få kunna låsa upp fiender och hela äventyr, och med dessa så förvandlas spelet alltså slutligen till att bli ett riktigt rollspel; där man själv får agera spelledare åt ens polare och se om de klarar sig förbi alla utmaningar. Antingen får de använda den utrustning som de själva lyckats låsa upp; eller så kan de ju få låna dina utskrifter. Vid det här laget har ju spelet ändå kommit att handla om samarbete och att spela som sin rollperson mer än att vara en prestationsmätning mellan spelarna.

---

Okej, som datorspel betraktat så skulle denna CD kanske vara rätt usel, men som datoriserat brädspel (och såsom rollspelsintroduktion) tror jag att det skulle kunna vara riktigt kul.

Framförallt skulle jag digga hela konceptet med en brädspelslek. Att liksom exempelvis låsa upp reglerna för Go-cart, och sedan tävla mot spelets badguy, på samma sätt som Mario tävlar mot Kung Koopa...

Jag vill verkligen göra ett sån't spel...

/Rising
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Re: Sälja rollspel

Nej, som sagt, hade jag kunnat påverka läget då så hade det aldrig hänt. Jag fattar inte kortsiktigheten i agerandet ndg Kult. Det måste ha varit en total marknadsmiss, vilket kändes underligt eftersom Target ofta var rätt duktiga på försäljning/marknadskunnande.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Re: Rollspel - impulsköp.

Börjar man verkligen spela efter att ha sett en färgglad låda i den lokala leksaksaffären?

Jag gjorde det. Jag minns det fortfarande. 1986, kring juletid, Focus Varuhus i Göteborg, tillsammans med min mor, letade vi saker till önskelistan för julen. Plötsligt stod det underliga boxar bland spelen, boxar i ett format som inte liknande Nya Finas, Bondespelet, Assassin, och de övriga brädspelen som jag var så frälst i då som trettonåring. De hette saker som Drakar och Demoner, Mutant och Chock. Chock såg riktigt häftigt ut, lite skrämmande men ändå coolt. Min mor hade läst om rollspel och tyckte att de verkade vara en bra kreativ syssla så hon köpte ett ex av Chock till mig på studs. Om hon bara visste vad det skulle leda till. =)
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,050
Location
Göteborg
Re: Rollspel - impulsköp.

Min mor hade läst om rollspel och tyckte att de verkade vara en bra kreativ syssla så hon köpte ett ex av Chock till mig på studs. Om hon bara visste vad det skulle leda till. =)

Prisa Marcos mor..
 
Top