Re: Rollspel inte spel!
"Bara ett problem...
...det är ännu dyrare än att sälja rollspelsboxar "
Att göra ett riktigt datorspel är förvisso extremt dyrt, men det var faktiskt inte det jag tänkte mig. Hmm, min idé var faktiskt bara att man skulle göra en datorisering av ett brädspelsaktigt rollspel.
Jag tänkte på Pokemon-rollspelet.
Pokemon-rollspelet är ett leksaksrollspel som kommer i en box och som har en massa kort med pokemondjur på, och ett häfte med äventyrsförslag som barnens förälder föreslås spelleda. Spelet är på ett sätt en hybrid mellan rollspel och brädspelslek; eftersom det går utmärkt att strunta i handling och bara duellera mot varandra.
Nå, jag tänkte på pokemonrollspelet när jag surfade runt på Neopets hemsida.
Neopets är ett onlinespel där man kan spela fattigmansversioner av populära flashspel, och för poängen man vinner i dessa spel kan man sedan göra sin Neopet starkare och bättre, och köpa vapen till den. Sedan kan man duellera mot andra spelare.
Problemet med Neopets är att duellsystemet är så dåligt; jag skulle verkligen vilja skriva ut reglerna till det för att testa det "på riktigt" som ett brädspel.
Då slog det mig:
Nå, tänk att vårt CD-spel har en blandning av små illustrerade solospelsäventyr, små spartanska sidospel och en möjlighet att duellera mot datorstyrda motståndare. Dessa dueller skall ske via enkla (men bra) brädspelsregler som hela tiden är tydliga för spelaren. Det är alltså först och främst ett datoriserat brädspel, och inte ett datorspel, och därför lär man sig snabbt reglerna. Nå, allteftersom man klarar sig igenom spelets utmaningar och utforskar världen så skall man hela tiden få låsa upp gömda partier och hitta ny utrustning som kan hjälpa en på ens väg.
MEN! Det balla är att man inte bara kan använda dessa grejer i datorspelet, utan man kan också skriva ut dem med ens skrivare och använda för att duellera mot ens syskon och klasskompisar, såsom ett brädspel.
När man kommer ännu längre i spelet så kan man plötsligt få låsa upp äventyrsmoment såsom "Den stora handbollstävlingen!" med regler för hur man ska kunna spela en handbollsmatch och en beskrivning av de regerande mästarna: Systrarna Smash. Plötsligt har man då fått en ren brädspelslek att prova med ens kompisar: Nu gäller det ju att samarbeta och försöka slå Systrarna Smash. Plötsligt måste alltså någon vara spelledare för första gången. Hey, förresten, det är inget som hindrar spelarna att lira handboll mot varandra, eller att ta Systrarna Smash och använda dem i en vanlig duell mot varandra. Man kan ju leka och göra vad man vill med reglerna.
Sedan, när man kommer ännu längre in i äventyret så tänkte jag mig att man slutligen ska få kunna låsa upp fiender och hela äventyr, och med dessa så förvandlas spelet alltså slutligen till att bli ett riktigt rollspel; där man själv får agera spelledare åt ens polare och se om de klarar sig förbi alla utmaningar. Antingen får de använda den utrustning som de själva lyckats låsa upp; eller så kan de ju få låna dina utskrifter. Vid det här laget har ju spelet ändå kommit att handla om samarbete och att spela som sin rollperson mer än att vara en prestationsmätning mellan spelarna.
---
Okej, som datorspel betraktat så skulle denna CD kanske vara rätt usel, men som datoriserat brädspel (och såsom rollspelsintroduktion) tror jag att det skulle kunna vara riktigt kul.
Framförallt skulle jag digga hela konceptet med en brädspelslek. Att liksom exempelvis låsa upp reglerna för Go-cart, och sedan tävla mot spelets badguy, på samma sätt som Mario tävlar mot Kung Koopa...
Jag vill verkligen göra ett sån't spel...
/Rising