dagbok
Veteran
Stökig tråd, om än intressant!
Några funderingar som väcks i mig gällande ett "Rollspel för den nya mansrörelsen."
Evokee Snälla, skriv ett mail eller PM till moderatorerna istället för att klottra ner trådarna med halmdockeargument. Ingen har skrivit att grisodlarN vill göra ett nazipeddo-spel.
Några funderingar som väcks i mig gällande ett "Rollspel för den nya mansrörelsen."
- Ska ett sådant spel tilltala kvinnor och ickebinära som vill utforska mansrollen och eventuella förväntningar på denna? Eller är tanken att spelet bara ska tilltala cismän som inte känner att de får leva ut en tillräcklig maskulinitet i "ett feministiskt förtryckande samhälle"?
- Om spelet är tänkt att tilltala kvinnor och ickebinära (aka inte bara cismän): Hur gör man spelet intressant genom att problematisera kring mansrollen? Ska äventyr vara specialskrivna för att utmana mansrollen eller får man bonuseffekter av att RP ger varandra en Alexander Bard-kram? Jag tycker som sagt att det låter väldigt intressant (i alla fall på ett teoretiskt plan) men jag har svårt att se hur det skulle kunna genomföras utan att kännas sunkigt. Med det sagt säger jag inte att det är omöjligt.
- Ska spelvärlden vara patriarkal i vilken muskulösa och håriga män domderar, tar för sig och brölar. Alltså en eskapism från samhället för målgruppen "incels" eller "förtryckta män"? Det är här jag drar öronen åt mig. Det känns som att man förhärligar vidriga strukturer som vi haft, och i många fall har, på jorden. Självklart finns det män som råkar ut för osunda strukturer men att simulera motsatsen känns... hämndlysten och småsint.
- Skulle man istället kunna eftersträva ett komplext samhälle (kanske liknande vårt samhälle) där historiska strukturer skapat komplexa normer och det är dessa vi utforskar ur ett manligt perspektiv? Rollspelarna spelar manliga karaktärer som aktivt utmanas i sin könstillhörighet och sexualitet. Man kan utmanas på många sätt där förväntningarna på en helt utgår från ens kön. Poäng för att vara gentleman? Poäng för att gå emot manlig struktur? Kan en man skrupelfritt byta arbete från det farliga konstruktionsjobbet till florist för att få mer tid med barnen? Eller förväntas det av mannen att han ska tjäna mer och med det riskera livet? Vad får dessa val för konsekvenser? Kanske skulle detta kunna skapa förståelse mellan "extremfeminister" och "extremincels" (kul ord )?
Evokee Snälla, skriv ett mail eller PM till moderatorerna istället för att klottra ner trådarna med halmdockeargument. Ingen har skrivit att grisodlarN vill göra ett nazipeddo-spel.