Jag har spelat Järn och Hjältarnas tid med 11-13-åringar. Min erfarenhet är att Hjältarnas tid fungerar utan handledning, medan Järn bör ha en mer erfaren person närvarande.Bifur;n209019 said:Är det någon som har erfarenhet från dessa spel med personer i den åldern?
Jo, jag nämnde det också faktiskt.Anders & Tove;n209063 said:Ensamma Vargen rollspelet är ett bra introduktionsspel med lätta regler. Vi har kört det med 10-12 åringar som aldrig spelet rollspel förut och det fungerade alldeles utmärkt. Efter första spelkvällen kör de numera själva.
Tassar och Morrhår är också ett bra nybörjarspel, men kanske för en lite yngre publik.
/Anders & Tove
Så är det nog, men vill man att ett gäng 12-åringar ska rådda det själva utan att veta om de gillar det ska man nog försöka hitta något med låg tröskel. I det här fallet kommer inte föräldrarna vägleda dem (och inte jag heller). Gillar de hobbyn är det inga problem att leta upp mer komplicerade grejer sedan. (Även om jag inte uppfattar de diskuterade spelen som övermåttan enkla, snarare verkar de ganska genomsnittliga utifrån tidens trender).Zadrith;n209068 said:Jag tror att de flesta tolvåringar klarar alla normalkomplexa rollspel så det behöver inte vara ett av de enklare systemen. Jag började spela när jag var elva och lärde mig reglerna till Drakar och demoner utan speciellt mycket hjälp. Min erfarenhet är dessutom att det är lättare att lära dagens barn att spela rollspel eftersom de redan har konceptet klart för sig från en massa dataspel. Jag har spelat med alla mina tre barn när de var i den åldern och de blev sura när man gjorde det för enkelt snarare än om man gjorde det mer avancerat.
Man ska inte glömma att "normaltjock" har förändrats. DoD1 var 48 sidor. DoD2 var 80. En normaltjock grundregelbok idag kvalar lätt in på 256 sidor, och grundregler idag på under 100 sidor tillhör undantagen.McAber;n209138 said:Jag har en känsla av att ungar nu för tiden har sämre tålamod och inte gillar att läsa lika mycket som man gjorde "förr". Detta gör det svårare för dem att ta sig igenom en normaltjock regelbok. Det kanske i viss mån kan uppvägas av att de har fler begrepp färdiga från dataspel. Men jag tror inte det räcker hela vägen.
Kan mycket väl stämma men man ska komma ihåg att alla på den tiden inte heller var så pepp på att läsa en massa, men det räckte ju att det var någon av kompisarna som var en läsare så ordnade det sig.McAber;n209138 said:Jag har en känsla av att ungar nu för tiden har sämre tålamod och inte gillar att läsa lika mycket som man gjorde "förr". Detta gör det svårare för dem att ta sig igenom en normaltjock regelbok. Det kanske i viss mån kan uppvägas av att de har fler begrepp färdiga från dataspel. Men jag tror inte det räcker hela vägen.