Each of them with different beards
Okej, jag kan förstå gåsreferensen rubriken till Waliums svar, men min då? Handlar det om trolltrummor?
Njä..
En annan låt lite om identitet.
Så vad är jag ute efter?
Okej, det första scenariot är väl aningens ordinärt ändå, och inte så groteskt behov av halsbrytande nyskapande regler. Nu vill du ju spela det här, men.. Ja, det är ingen stor spoiler. Det handlar ungefär om skattjakt i Staden där man möter en massa människor och rollpersonerna får reflektera över sina ideal.
I Staden har vi ju också det här som kallas Tillstånd, värden som påverkar handlingar, så det bästa är nog att knyta ihop dessa. Det introducerar ju Tillstånd för spelarna och allt. Tillstånd kan vara allt inom sinne (ideal, känslor) och positioner. (fördel i en speciell situation, skada/sjukdom/annan påverkan)
Då klarar man sig med rätt enkla regler egentligen, får jag erkänna. Dom finns ju redan där: Du får ett Tillstånd som du sedan kan slå för, osv osv.. Men det kanske ändå går att använda lite intressantare struktur för att erhålla och förändra Tillstånden? Kanske en mindmap, som sagt, som visar hur viktiga olika Tillstånd är, och deras relationer? Som att din rollperson är Snål på grund av att han är Överlevare, på grund av ett Barndomsminne. När barndomsminnet visar sig vara falskt, eller om han kan se det på ett nytt sätt så kan hela den kedjan rasa, eller så kopplas den om på något sätt.. Sådant. Spelarna får fundera på Tillståndens
relation på olika sätt.
-Kan jag inte använda det här för att övervinna det här? -Oj, är det DÄRFÖR jag tänker så? Osv. Insikt i sin rollperson och sånt. Den nystas upp, så att säga. Man kan sätta upp dem som ett diagram över hur rollpersonen ser på sig själv, och vad han/hon tycker är viktigt (Allt som påverkar ens världsbild och sinne kan läggas in, kanske viktiga personer också?) och allteftersom spelarna lär sig mer om sina rollpersoner kan de få tillgång till fler pusselbitar, och till sist vet deras rollpersoner verkligen vilka det är, vad de tycker är viktigt, eller hur de ska förändra sig till det bättre. Typ.
Ja, det är fortfarande ett "äventyr", en skattjakt, men det är samtidigt en resa i rollpersonerna själv, oooooooooh djuuuuuuuupt..
Äh, det kan nog bli nog så charmigt.
Det andra scenariot vill jag inte hypa så mycket, och det kan vi alltid återkomma till, det är Staden-scenariot som är aktuellt nu.
Det andra scenariot kommer iallafall också kombinera "äventyr" med social interaktion och grävande för rollpersonerna i bakgrunden och hur allt hör samman. Där kommer rollpersonernas förmågor starkt kopplas till deras personlighet, de kommer upptäcka mer om sin omgivning och sig själva och sånt allteftersom, och de kommer säkerligen ha problem med sig själva och varandra.
Tänk Evangelion.