Nekromanti Rollspel för icke rollspelare

Christoffer

It's all pig.
Så, har möjligen en icke rollspelare på kroken som talat om att han vill prova på, förvisso under alkoholpåverkan men om vi nu skall anta att det håller i sig i nyktert tillstånd, vad ska man introducera honom med? Han har sysslat med teater tidigare och verkar vara intresserad av just karaktärer, berättandet och/eller berättelsen än storslagna strider, svärd och drakar. Vi bollade lite kring en pitch session för PTA och kom fram till en en x-files och the office mix, vilket jag tyckte var en riktigt ypperlig start. Men vet inte om PTA är en bra "start" eller ej...

Men, systemmässigt?
Jag funderar starkt på PTA, men funderar på om man behöver något med lite mer regler som ryggrad att hänga upp allt på. Släng ut lite förslag, men om jag skall ta avstamp vilka tre kandidaterna är just nu så: PTA, Solar System eller Conspiracy of Shadows.

Genesis

Ni dés ni maître
InSpectres ligger precis emellan X-Files och The Office. Det har ett föredömligt enkelt system, också. Dock får man inget stöd för karaktärsdjup.

Jag skulle vilja rekommendera Utpost, men då måste jag skriva upp den senaste versionen. Ge mig ett par dagar, så. :gremsmile:

PTA skulle säkert fungera utmärkt, även om jag inte spelat det. Har du spelat det själv? För det finns många sätt att misslyckas med PTA när man spelar det för första gången.

Oskrivna blad kan ju vara ett alternativ, också. Det är definitivt fokuserat på berättelsen och karaktärerna, och belöningssystemet, om än onödigt för erfarna indiespelare, fungerar som en schysst uppmuntrande grej för folk som behöver veta vad det är tänkt att de skall göra.

Berättelser från Staden skulle jag vilja rekommendera, men jag tror att den nya versionen skulle funka bättre än den som finns nu.

Solar System är jag ju litet emot, på grund av Keys, som jag inte tycker om. Är han dessutom skådespelare så känns det som om han inte behöver uppmuntran att spela sin rollperson. Men vad vet väl jag.

Conspiracy of Shadows, till slut, har ju en del krunch, så om du tror att han uppskattar sådant är det ju klart görbart. Själv är jag alltid för skraj för att börja nybörjare med ett mekaniktungt spel, men senast blev jag tvungen, och det gick utmärkt. Så länge han blir engagerad av ståryn så kommer han att svälja vilket system som helst. Utom kanske D&D.

Så, slutsats: allt funkar.

Mogger

Hipsteranka
Jag skulle köra The Pool. Det är förvånansvärt kompetent och klarar av allt som tyngre spel kan och i många fall bättre.

Christoffer

It's all pig.
Spanat in InSpectres för massa tid sen, och det känns intressant, men samtidigt känns det väldigt "meh" när det kommer till karaktärerna. Vilket nog gör att det faktiskt går bort även fast det nog är ett mycket lämpligt spel att starta med...

PTA har jag faktiskt bara testat en gång när jag inte förstod vad som var bak eller fram på ett sådant spel och än mindre hur ett sådant spel skulle skötas. Idag skulle jag garanterat (hoppas jag) göra ett bättre jobb. Om det sen är ett bra jobb är ju en annan sak. :gremgrin:

Men skall nog sätta mig ner och se om han var intresserad av att spela över huvud taget, eller om det mest var nyfikenhet om vad jag egentligen sysslade med och alkohol som gjorde att det hela började diskuteras. :gremsmile: Så får jag försöka fiska lite efter hur komplexa regler han vill tampas med.

Men tar med mig dina tips, Oskrivna blad skulle faktiskt vara riktigt trevligt att prova på, speciellt som jag börjar bli sugen på att spela också...

Christoffer

It's all pig.
Måns said:
Jag skulle köra The Pool. Det är förvånansvärt kompetent och klarar av allt som tyngre spel kan och i många fall bättre.
The Pool är sådant där spel som jag aldrig idats kolla upp. Men bra att du nämner det, det ger mig en anledning att göra något åt det. Det figurerar överallt i bakgrunden på något sätt...

Tackar!

Johan K

Gammal & dryg
Kan vi tänka oss att använda Staden eller Supergänget som en bra introgrej ?
Eller om du sitter på M:UA-böcker, det är åxå en bra starta upp grej..

Sodivra

Champion
Genesis said:
Berättelser från Staden skulle jag vilja rekommendera, men jag tror att den nya versionen skulle funka bättre än den som finns nu.
Jo, i den händelse att du missat det (Christoffer) så är ju syftet med Berättelser från Staden (framförallt tydligt i nya utgåvan dock) att göra "rollspel för icke-rollspelare". Jag siktar på en speltestversion till GothCon om du är intresserad.

Det är förstås mer en hybrid av rollspel, kortspel och lek, så vill du leda in personen på en rollspelskarriär så får man betrakta det som en början. (Uppvärmning?)

Christoffer

It's all pig.
Arvidos said:
Jo, i den händelse att du missat det (Christoffer) så är ju syftet med Berättelser från Staden (framförallt tydligt i nya utgåvan dock) att göra "rollspel för icke-rollspelare". Jag siktar på en speltestversion till GothCon om du är intresserad.
Ej missat Staden och syftet, dock helt glömt bort spelet och skall ta mig en titt på det! Men om vi skalar bort nybörjarrollspel, fungerar det för ett x-files och the office ihopkok?

Gothcon kommer få stå tillbaka för annat viktigare (första barnet beräknas till precis då, så kommer inte röra mig långt från Umeå där omkring). :gremsmile:

Christoffer

It's all pig.
Tanken att sparka igång med ett tradspel har slagit mig, men jag tror det är att göra honom en björntjänst för det är inte det jag är sugen på att spela senare.

Supergänget har jag kollat lite snabbt på, men jag är lite smått allergisk (egentligen livrädd!!!!) för superhjältar, så jag tror det är en dålig kombination.

Staden har jag som sagt inte läst, men skall nog ta och kolla in just på grund av syftet att introducera nytt folk.

Sodivra

Champion
ChristofferL said:
Arvidos said:
Ej missat Staden och syftet, dock helt glömt bort spelet och skall ta mig en titt på det! Men om vi skalar bort nybörjarrollspel, fungerar det för ett x-files och the office ihopkok?

Gothcon kommer få stå tillbaka för annat viktigare (första barnet beräknas till precis då, så kommer inte röra mig långt från Umeå där omkring). :gremsmile:
Oj. Intressant fråga! Vi har aldrig riktigt testat alternativa miljöer för Staden.

Genesis anmärkte att första utgåvan var ganska generisk, settingmässigt, och egentligen kunde användas i vilken miljö som helst. Andra utgåvan har ett starkare tema i reglerna; mystik, drama och "saga" (narrativa återkopplingar och komplikationer) med en uppmuntran att använda det absurda, och så Stadens karaktär som kommer in i form av de unika korten i kortleken.

Men mystik-mekaniken passar perfekt för konspiration, drama-förutsättningarna kan användas för en gnabbig The Office-liknande miljö (Gissar här, har bara sett några minuter av programmet) och korten kan ritas om för att passa ditt tema. Det skulle kunna bli riktigt bra.

Spelet passar mycket bra till bara två spelare, men är helt otestat för längre kampanjer än en spelkväll.

Oroa dig inte för GothCon, jag skickar gärna ett spelbart dokument (Olayoutat och någorlunda oprövat dock) mot att du gör lite speltest åt mig.