Nekromanti rollspel för klass 9

Ram

Skev
Vad menar du med rollspel egentligen? Är det att gå in i en roll eller är det i första hand "äventyrandet" som du tänker på?

Man skulle till exempel kunna ge dom en lapp med ledtrådar med en kasse korrekta med svåra svenska ord som kräver att det slås lite i uppslagsböcker för att reda ut vad lappen egentligen säger och var nästa ledtråd finns.

En annan variant är fångarna på fortets; Återigen lite svåra ord som efter "översättning" till mer lättbegriplig svenska ger ledtrådar till ett gemensamt ord.

Edit: Sedan kan man krydda det hela med lite förberedda roller med lite bakgrunder som hjälper till i undersökningarna eller gåtleken.

Vad gäller mer "vanligt" rollspelande... Skall det vara med spelledare och hela paketet? På rak arm kommer jag inte på några riktigt bra idéer, åtminstone inte vad gäller undervisning i svenska...

hakanlo

Hero
krank said:
Skacky said:
Ja, det är ju det som är problemet. När jag var på en föreläsning om rollspel i skolan sade föreläsaren att fyra klocktimmar (!) är ett absolut minimum. Ifall utfallet inte blir lyckat har man ju förlorat mycket dyrbar undervisningstid...
Ärsch. Det går att konstruera rollspel som kan spelas på betydligt kortare tid än så. Jag skriver på ett som heter Null State och som är tänkt att kunna läsas och spelas av nybörjare. Det har en förberedelsetid på kanske en halvtimme (plus tiden det tar för minst en person att läsa spelet, då) och sedan kan det med god behållning spelas på 60 minuter. Kanske även kortare.
Det jag har läst på detta forum om Null State gör att det låter som en grymt bra match för detta syfte. Om jag nu inte är helt ute och cyklar gäller det:
1. Utgå från en dagstidning. Ta en tidning på det språk vilket det ska undervisas i!
2. Begränsad tid. Snabba scenarion, mindre än fyra klocktimmar alla gånger!
3. Enkelt system.

Det är ju det du själv framhåller, men det låter verkligen passande för detta syfte, så jag var tvungen att haka på!

Tillägg: Så är det väl så att du (Krank) också jobbar inom skolan. Det borde väl bara öka matchningsgraden?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hakanlo said:
Det jag har läst på detta forum om Null State gör att det låter som en grymt bra match för detta syfte. Om jag nu inte är helt ute och cyklar gäller det:
1. Utgå från en dagstidning. Ta en tidning på det språk vilket det ska undervisas i!
2. Begränsad tid. Snabba scenarion, mindre än fyra klocktimmar alla gånger!
3. Enkelt system.

Det är ju det du själv framhåller, men det låter verkligen passande för detta syfte, så jag var tvungen att haka på!

Tillägg: Så är det väl så att du (Krank) också jobbar inom skolan. Det borde väl bara öka matchningsgraden?

Ungefär så. Att NS skulle kunna användas i skolan var väl aldrig en baktanke eller så, men det tror jag nog.

Största svårigheten ligger nog i spelledandet. Jag tror att det fortfarande kommer att gå ganska knackigt att spelleda de första 3-4 gångerna eller så, framför allt i och med det höga tempot som ofta uppstår.

Möller

Hubert Hortlax
Skacky said:
Är det klokt att låta eleverna designa rollspelsmiljöerna själva?
Ja, varför inte. Det vore faktiskt ashäftigt, och förhoppningsvis uppskattat, att eleverna gör egna rollspel(s-scenarion). Tidsödnande, men mer kommunikativt än exempelvis novellskrivande.

Dela in eleverna i grupper om fyra. Varje grupp skapar ett rollspelsscenario. Splittra sedan grupperna och bilda nya. Varje grupp ska då ha 4 olika scenarion, som medförfattarna turas om att spelleda för resten av gruppen. Okej, det är kanske önsketänkande. Men det vore coolt.

Skacky said:
Jag har tänkt mycket på historiska rollspel, men mitt dilemma är att eleverna nog skulle uppfatta temat historia som en begräsning.
Jag skulle nog inte rekommendera rollspel i historisk miljö, om inte ämnet är just Historia.

Sociolekter och retorik är dock en grej som ingår i Svenska. Kanske ska små grupper, återigen lämpligen om 4 elever, ska representera en grupp: föregagare, föräldrar, gothar eller whatever. Gruppen ska diskutera fram sin argumentation för sin sak i en viss fråga, kanske ett väggbygge, och sedan debattera med de andra grupperna.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
För det första, jag ber om ursäkt för att jag trodde att du var en robot.

Givet de tidsmässiga begränsningarna för projektet blir mitt tips norska rollspelsdikter. De är korta rollspel/övningar som skall gå att spela klart på 15 minuter. Även med kaoset i klassrummet skulle ni nog hinna med att spela några sådana på en lektion.

Jag känner inte till några sådana rollspelsdikter på svenska, men på engelska kan du hitta några här: http://norwegianstyle.wordpress.com/category/role-playing-poems/

En personlig favorit är "Afternoon delight" som du hittar i den här forumstråden på Story Games: http://story-games.com/forums/comments.php?DiscussionID=6545&page=1 Det är dock tänkbart att temat i den är olämpligt i sammanhanget.

Föredrar du böcker framför forum finns det en samling av sådana spel i Norwegian Style, som går att köpa på Lulu: http://www.lulu.com/product/paperback/norwegian-style/5427794 Dollarn är billig, frakten från Lulu är vanligen inte det.

Skacky

Veteran
Ram said:
Vad menar du med rollspel egentligen? Är det att gå in i en roll eller är det i första hand "äventyrandet" som du tänker på?
Ja, det är att gå in i en roll. Äventyrandet kan eleverna ägna sig åt i realtid, på fritiden. Elever som går in i roller presterar nämligen så mycket bättre. Blyga elever tar plats, medan de högljudda träder åt sidan.

Ram said:
Vad gäller mer "vanligt" rollspelande... Skall det vara med spelledare och hela paketet? På rak arm kommer jag inte på några riktigt bra idéer, åtminstone inte vad gäller undervisning i svenska...
Ja, det var främst det jag tänkte på. På den föreläsning om rollspel som jag besökte under några fortbildningsdagar delades vi in i grupper, med spelledare mm. Föreläsaren läste upp ett scenario som vi skulle spinna vidare på i grupperna. Det var ett lyckat koncept, men det gäller ju att välja ett tema som både engagerar och berör.

Skacky

Veteran
Tack, wilper, för dina tips. Beställde hem en Norwegian Style till vårt språkbibliotek på skolan. Rollspelsdikter är annars det givna alternativet; ett utmärkt sätt att avrunda en "tråkig" grammatiklektion, alternativt kan de fungera som en avslappnande introduktionsövning till ett muntligt nationellt prov. Det verkar dock inte vara möjligt att hitta svenska rollspelsdikter, åtminstone inte via Google. Tack än en gång!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Skacky said:
På den föreläsning om rollspel som jag besökte under några fortbildningsdagar delades vi in i grupper, med spelledare mm.

Jag är jättenyfiken på det här, själv. Vart anordnas sådan fortbildning?

Max Raven

T12-kultist
Hm, man kan också gå in på saker som samberättande - t ex Once Upon a Time-spelet. Kan vara lite enklare att förklara och spela än ett helt rollspel.

Själv tycker jag dock att för rollspel ska man tillåta att spelarna skapar eller åtminstone väljer en värld själva (den senare kan vara bra vid tidsbrist). Problemet är väl lite att alla rollspel kör sin egen lilla grej, där reglerna kan påminna om varandra men skiljer sig och är ofta regeltunga på vissa moment (strid, oftast, i traditionella rollspel).

Så... Ja. På min tid tyckte jag White Wolfs rollspel var hyfsat lättförstådda (iofs på engelska) - en plupp: en tärning, 7+ lyckad - och lättkörda, men jag vet att de inte är perfekta och för den delen lite föråldrade.

Lycka till med jakten, iaf.

Möller

Hubert Hortlax
Max Raven said:
Hm, man kan också gå in på saker som samberättande - t ex Once Upon a Time-spelet. Kan vara lite enklare att förklara och spela än ett helt rollspel.
Det finns ju också Aye, Dark Overlord om man vill ha korta samberättargrejer. I båda två finns dock problemen att de är på engelska. Man kan spela dem på svenska, men då måste man översätta »on the fly« när man spelar kort.

Annars är ju Berättelser från Staden ett ganska simpelt berättarspel, som dessutom kan hantera lite större grupper. Kan vara svårt att få tag i, eftersom en andra utgåva är påväg och första utgåvan därmed inte längre säljs.

Vi man lära sina elever om dramaturgi kan man rekommendera Evolutionens Barn till sina elever. Rent tidsmässigt kan det vara svårt att få till i klassrummet. Men metoderna det spelet använder för att få till en riktig dramaturgisk kurva är väldigt användbara. Såvitt jag vet är de dessutom unika bland svenska rollspel.