Nekromanti Rollspel för många (6-10)

Björn den gode

Swashbuckler
På Gårdagruppens senaste träff så var vi plötsligt sju stycken, det var naturligtvis jättekul att vi blivit så många men ett problem uppstod när vi började kolla på spelhögarna. Vi drog snabbt slutsatsen att Archipelago, Fiasco och Monteseguer 1244 alla antagligen skulle bli alldeles för sega att spela på sju personer, liknande anledningar gjorde att alla spel i snabb takt föll bort. Längst kvar var nog att spela Dream Asqew med två personer som inte tog några spelarroller utan enbart situationer, vilket kanske hade fungerat men som vi kände gav en skev introduktion till spelet då det var flera som aldrig spelat det förut.

Till slut delade vi helt enkelt upp oss i två grupper där en spelade Montesgeur och en Dream Asqew, det fungerade bra, men var samtidigt en lite tråkig lösning rent socialt.

Så nu tänkte jag ta forumet till hjälp, vi letar alltså efter spel som:

a) Går att spela på 6-10 personer
b) Är föreberedelselösa i den meningen att ingen ska behöva ha förberett något innan spelkvällen börjar
c) Är bra, som ni kanske såg på exemplen ovan så har vi mest valt mellan olika dirty hippie games (det är väl en etablerad term nu va? :), men det är verkligen inget krav att det är i den genren eller stilen, vi är sugna på att pröva det mesta.

Går det inte att hitta några sådana spel så är andra lösningar också intressanta, vad har ni för erfarenheter av väldigt stora spelgrupper, min magkänsla säger mig att det är något som fungerar bäst med typ OSR-spel, men de faller lite på att det väl då krävs ganska mycket föreberedelser av en spelledare?

Eller är det helt enkelt en bättre idé att fortsätta dela upp gruppen när vi blir många, vi har oftast rum så att det inte är något problem rent lokalmässigt...

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Utpost och The Dauthers of Verona funkar bra med många spelare, men då kanske hellre sju än tio.

Annars skulle jag säga att OSR är det som håller ihop bäst av det jag testat på många spelare. Spelandet rör sig lite långsammare frammåt så teoretiskt sett behöver spelledaren göra mindre prep per spelad timme än om gruppen bara varit på fyra-fem, men ja: det bör vara förberett. Förgjorda rollpersoner är bra att ha om inte folk gjort egna i förväg.

God45

#PrayersForBahakan
Jag har haft väldigt stora grupper, upp till 12 personer, när jag kört just OSR D&D på låg nivå. Vad man gör då är att man bara kör en dungeon och så har man stora jäkla monster som har special attacker där man säger "Alla rullar en Dex save" till alla på en gång. Det är förvånansvärt snabbt, alla är delaktiga och spelarna har helt eget ansvar för sina karaktärer. Och eftersom det tar 3 minuter skapa en karaktär även för en ny spelare så kan alla göra sina egna karaktärer så man måste inte ens förbereda pre-gens.

Man behöver fortfarande en förberedd dungeon så lite jobb är där i att antingen läsa igenom en eller hitta på en. Men det är det enda.

Zappelina

Swordsman
Alltså, nu skrev jag ju nyligen om Dread, och när jag tänker på saken så borde det ju vara bra att spela många. Eftersom hotet är jenga-tornet och det egentligen kan destabiliseras av vem som helst borde antalet spelare spela mindre roll. Risken är väl att ingen vågar göra något om inte frågorna som utgör rollformuläret är tillräckligt tillspetsade.

Läser Utpost nu. Är förvånad att jag inte gjort det förut. Riktigt kul mekanik! (Men jag har svårt att se hur det går ihop med Fiasco. Kanske måste man spela det en gång för att se beröringspunkterna?)

solvebring

Superhero
Imho är det typ nästan alltid en dålig idé med totalt sju+ pers. För mig är sex personer inklusive eventuell spelledare max, och då går ändå det mesta tämligen segt. ... I tonåren kunde vi ibland vara upptill hela elva *piiip* pers, och det var allt annat än bra. Sju pers var inte så mycket bättre. Under folkhögskoletiden kunde vi också vara rätt många. ... Man hann liksom inte göra så mycket. Den enskildes speltid blir rätt knapp. Kort sagt tycker jag att många spelare är dåligt för att det segar ner och blir rörigare och helt enkelt en totalt sett sämre spelsession. Imho. ... Själv föredrar jag totalt tre till fem deltagare, med totalt fyra som ett sort of golden number.

Med andra ord har jag inget bra ormgropsspel att tipsa om, tvärtom vill jag understryka er lösning att dela på er.* Det tycker jag är en mycket bättre idé om man nu vill fokusera på spelandet och inte det sociala samkvämet. Då tycker nog jag, att om jag är så där många mer eller mindre ofta när man träffas, att man försöker träffas en heldag, så att man kan spela flera spel och mixa de uppdelade grupperna.

*Men tja, å andra sidan kanske det är en engångsföreteelse ... Zombie Cinema (checka Nordnordosts feed om du är någon som vill veta lots more about it!) tar sju spelare! Man kan säkert lägga till pluttar och köra med tio pers också. Kör man spelet på ett mer storydrivet, holding-the-zombies-back-vis (lyssna på NNO's actual play) så går det nog alldeles utmärkt.

.113

Swashbuckler
Ja, nu har jag tyvärr inga tips på spel där man kan enkelt vara så många, håller med andra om att det efter 5 spelare ofta blir segt och svårt att få speltid osv, kan möjligen funka bättre i mer hack'n'slash varianter där inte så mycket rollspelande förekommer.. Men att dela upp gruppen, det går ju antingen försöka sig på mindre historier som snabbare blir avklarade för att lite oftare kunna byta spelledare och spelare i grupperna, för att inte dela upp i "läger" så att säga.

En tanke kan vara att om man är två ledare tillsammans komma på en historia som är övergripande och låta spelarna i olika form spela mindre grupper av personer som upplever detta.. Ett exempel på detta är då vi i en av våra grupper, 5 spelare och en SL, så tänkter våran SL i 40k universumet låta oss spela allt ifrån bönder, till guardsmen och space marines.. Tanken är att ena gången kör vi alltså t.ex. bönder på en planet, som antagligen förr eller senare blir invaderad eller liknande.. Nästa spelkväll kanske en av oss inte kan vara med, då startar han upp en grupp med 4st från en militia grupp i en utpost någonstans som kanske blir helt överkörda och dödade.

Eftersom vi hela tiden får nya figurer så lämnar det verkligen fritt till att göra precis vad karaktären skulle göra.. Fly, gömma sig, offra sig, förråda sina vänner.. Allt blir ok. Vissa av oss spelar ju så ändå... Men för övriga blir det nog en skön känsla att kunna göra sådant som annars tar emot lite.

Sakta men säkert kommer alltså historian byggas upp, man kommer känna igen områden man spelat i tidigare, kanske höra talas om folk och händelser man varit med om osv.. Det känns absolut som ett upplägg som borde fungera i eran grupp också och säkert fungerar det i andra system också :)

Alltså lite mindre grupper med små historier (finns ju inget som hindrar att karaktärerna återkommer senare också), i erat fall 2+ spelledare.. Man kan göra karaktärer i förväg så får spelarna agera som de tycker det passar, med hur mycket eller lite riktlinjer man vill. Är någon spelare borta, då sparar man karaktärerna till nästa gång, byter kanske SL och kör en ny liten grupp..

Lycka till i vilket fall

gustaf s

Warrior
Vi snackade ju lite om Hillfolk eller Svart av Kval Vit av Lust sist. Rent speltekniskt borde det ju inte vara nåt problem. Däremot är jag lite orolig för att vi, särskilt i fallet Hillfolk, kommer spendera hela kvällen med att skapa rollpersoner och relationer. Det kanske inte är ett problem om vi tänker oss spela det återkommande (vilket ju spelet är byggt för), men som en enkvällsgrej känns det ju lite... sådär. Nån som kan bekräfta eller falsifiera?

Zombie Cinema borde ju faktiskt vara ett ganska säkert kor när jag tänker på det. Det är så snabbt och enkelt att det borde gå utmärkt med nästan hur många som helst. Finns väl lite enkla hacks på det också om en tröttnar på zombisarna.

Får kolla Utpost och ...Verona. Ramlade också över Watch the World Die, som inte ska ha någon övre begränsning (kanske ingen lägre heller...). Nån som har erfarenhet av det?

Fö antar jag att det för spelandets del funkar att dela som vi gjorde, men som Björn sa är det socialt tråkigt. I slutänden är det ju dock något av ett lyxproblem vi plötsligt fick på halsen.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Har ni sett de här? Hillfolk one shot playbooks. Hygglig risk att det bara blir rollpersoner/relationer hela passet i alla fall, men chanserna förbättras i alla fall.

Angående Zombie Cinema så funkar det att byta zombies mot vad som helst som är ett brett och ostoppbart hot. Jag har spelat i omgångar med skuggbestar, en invaderande armé, rymdsporer/grönapokalyps, osv. Enda regelhacken nordnordost-gänget kört med är att lägga in en liten introduktionsscen var innan vi kör igång med konflikter och skit, och att vi håller zombiesarna ur bild till den första rollpersonen dukar under.

Annars borde väl den gode Björn kunna rota fram nåt litet kammarlajv åt er?

Anarchclown

Swashbuckler
Icons: Superpowered Roleplaying Assembled edition. Blandar OSRens framslagna karaktärer men aningen fateinspirerad mekanik i övrigt. Karaktärsskapande går att grotta ner sig på hur mycket som helst men kan också ta 10 minuter. D&D 5th edition. Är verkligen inte så mycket mer komplicerat än LotFP tex. Inte särskillt OSR men snabbt och smidigt system som dock om man bortser från reglerna för Background Traits och Inspiration har väldigt lite medberättande i sig. Båda dessa spel har jag spelat på under 4 timmar total speltid med roande resultat.

Spel jag inte rekommenderar, Rolemaster, Rifts, Pathfinder. Alla dessa är på tok för regeltunga även för de som kan systemet.

Tomatalven

Hero
Har lirat Fantasy! osg med totalt 8 pers två gånger. Det funkade rätt bra, men vi kom inte så långt.