Nekromanti Rollspel för mig

Telash

Swordsman
Ville skriva av mig lite här om vad som är rollspel för mig.

Jag var någonstans mellan 3-5 år när jag "spelade" rollspel första gången. Det var sagan om ringen, troligen fattade jag inte mycket. När jag var 7 år köpte jag mitt första rollspel som jag då läste från pärm till pärm. Det var gamla star wars. Nu hatte jag först börjat fatta vad rollspel innebar.

Sedan fortsatte jag med principen "äventyra - banka monster -möta coola slp - samla skatter - banka mer monster" osv i olika rollspel ända tills jag var 18.
Sedan flyttade jag ifrån mina rollspelsvänner och musiken blev mitt liv istället.

Idag, 9 år senare, när jag äntligen har tagit upp hobbyn igen är det som tillverkare. Och jag måste erkänna att det som man älskade då, tilltalar mig inte alls längre.

Nu är det andra saker som hägrar med rollspel, det är moraliska och filisofiska dileman, ett rollspel får gärna vara samhällskritiskt på något sätt, sätta spelarnas värderingar på prov, ge spelaren chansen att sätta sig ner, och faktiskt tänka till lite, inte enbart bli skrämd av lite monster, eller lösa det kluriga pusslet i en grotta.

Nu vet jag inte hur mycket av detta jag faktiskt kommer kunna åstakomma med Kontinuum, eller om det finns särskilt många som delar min åsikt, men nu vet jag i alla fall vad jag strävar efter.

Hoppas det är ok att göra sådana här svammeltrådar i forumet :gremsmile:

Sodivra

Champion
Mikael Johansson said:
Nu vet jag inte hur mycket av detta jag faktiskt kommer kunna åstakomma med Kontinuum, eller om det finns särskilt många som delar min åsikt, men nu vet jag i alla fall vad jag strävar efter.

Hoppas det är ok att göra sådana här svammeltrådar i forumet :gremsmile:
Jag gillade din tråd!

Och det finns absolut många som delar din åsikt, och du kommer inte att ha svårt att hitta dom här. Det här forumet har lite av en prettostämpel. :gremsmile:

Telash

Swordsman
Menar du pretto som "att göra något finare än vad det egentligen är"?

Det är ju så man utvecklar något så då väljer jag att se det som något positivt :gremsmile:

Sodivra

Champion
Mikael Johansson said:
Menar du pretto som "att göra något finare än vad det egentligen är"?

Det är ju så man utvecklar något så då väljer jag att se det som något positivt :gremsmile:
Man får ibland höra utifrån eller från nya användare att det här är ett ställe med mycket teoretiska termer som inte förklaras för utomstående, och att det är lite uppspänt och elitistiskt.

Det kan nog stämma.

Men det är nog också oundvikligt för ett community där det finns ambition att verkligen granska och utveckla rollspel. Jag är glad att rollspel.nu är som det är.

Hur trivs du själv, förresten?

Telash

Swordsman
Jag håller helt med, bättre forum får man leta efter. Jag trivs väldigt bra, just nu är jag i en liten kris på rollspelet dock, behöver få lite feedback, för att se vad folk tycker om mina idéer. Men jag gillar dem iofs själv och det är väl det som räknas i ett indieprojekt.

Även om jag håller med den kritiken på iaf en punkt. Många facktermer vräks ut, samt paraleller dras till andra rollspel som jag inte har en aning om.

Men å andra sidan kan jag ibland vara lika dan själv, är man osäker får man googla efter en förklaring, eller fråga i forumet.

Petter42

Swordsman
Svammeltrådar är ofta dom som blir mest konkreta! Dessutom vet man inte vart dom leder och det är alltid intressant!

Håller med om att sidan kan vara lite elitistisk, men jag gillar det. Dessutom tror jag inte det finns nån här på forumet som har kolla på alla termer och alla referenser till alla rollspel.

/Petter

Sodivra

Champion
Mikael Johansson said:
Jag håller helt med, bättre forum får man leta efter. Jag trivs väldigt bra, just nu är jag i en liten kris på rollspelet dock, behöver få lite feedback, för att se vad folk tycker om mina idéer. Men jag gillar dem iofs själv och det är väl det som räknas i ett indieprojekt.

Även om jag håller med den kritiken på iaf en punkt. Många facktermer vräks ut, samt paraleller dras till andra rollspel som jag inte har en aning om.

Men å andra sidan kan jag ibland vara lika dan själv, är man osäker får man googla efter en förklaring, eller fråga i forumet.
Jag tror att alla speldesigners har iallafall i början en period av tvekan där man undrar om ens idéer är originella och bra nog.

Det har snackats en del om en wiki på sidan, där vi bygger upp en ordlista tillsammans, men det finns ingen teknisk lösning för det än. Jag startade ett sådant projekt själv ( http://rollspelsteori.wikidot.com/system:list-all-pages ) men la ner det i väntan på rollspel.nu:s officiella ordlista.

Du kan skriva !term samberättande eller en annan term i i småpratet till höger för att få en väldigt kort (och inte så bra) förklaring av termerna.

Christoffer

It's all pig.
Arvidos said:
Man får ibland höra utifrån eller från nya användare att det här är ett ställe med mycket teoretiska termer som inte förklaras för utomstående, och att det är lite uppspänt och elitistiskt.
Det är synd, för det är inte alls så jag upplever wrnu. Visst, inte mycket förklaras under en pågående diskussion men skulle någon skriva en tråd och säga "Ey! Det här fikonsnacket, jag förstår inte ett dyft, kan någon förklara vad ### Story Now! faktiskt innebär?" skulle garanterat få flera olika förklaringar, hänvisningar och exempel. Så, det här faller faktiskt tillbaka på den som ser sig själv som utomstående, som inte förstår och som har en vilja att förstå att faktiskt också fråga.

Men, det kanske sitter långt in att fråga? Vad vet jag. Min lösning när jag kom hit var att helt enkelt läsa på. Men det kom också ifrån ett missnöje med faktiskt spel som jag upplevde när jag återupptog rollspelandet. Så min drivkraft var tudelad, dels hitta tillbaka till hobbyn och förståelsen utav saker som skedde på The Forge, denna förståelse blev både ett mål i sig men också ett medel för att nå till det viktiga, tillfredsställande spel. Det har varit en intressant resa som jag faktiskt kan tacka wrnu för.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det är inte att förglömma att det är betydligt mer trevlig och välkomnande atmosfär nuförtiden än det varit vid andra delar av historien. Det är ett gammalt, gammalt rykte som Rollspel.nu fortfarande dras med. Idag blir nybörjare nästan påhoppade av glada människor som vill hjälpa till, som krank brukar säga. Det är bara att fortsätta med det så kommer ryktet också förändras och förnyas. :gremsmile: