Nekromanti Rollspel för nybörjare - har du ett tips månne?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Markehed said:
ser jag inte som jobbigt eller komplicerat
Fast det är väl inte du som är målgruppen här, eller hur? Hur du ser på saken känns mindre viktigt. Det finns tydligen de som tycker att sådant är krångligt, och då är det krångligt. För dem.

Personlig anekdot: De gånger jag introducerat folk till hobbyn så har det här med regelsystem varit det svåraste att få in. Även de enklaste regelsystem för rollspel brukar vara mer avancerade än de brädspel de flesta är vana vid (monopol och Risk är väl de mest avancerade där...) och att då ta in regelsystem samtidigt som man lär sig utforska, vara kreativ etc är riktigt svårt.

Jag tror regelsystem ter sig självklart för en del av oss eftersom det var så vi började - när vi var, ursäkta fördomen, unga nördiga grabbar.

Jag har haft enorma problem att förklara bara konceptet spelbalans (prioritera vad man är bra på), eller vad det betyder att ha olika mycket, eller varför vissa saker är färdigheter och andra saker inte är det... och jag vågar påstå att det inte har något att göra med min förmåga att förklara - det var helt tydligt att i de här personernas värld ingick liksom inte den sortens begrepp.

På killars leksaker finns relativt ofta siffror på saker. På gamla transformersleksaker fanns ofta staplar som visade hur bra de var på styrka, eller visdom, etc. Statistik är vanligt i sport, i "killspel" till TV och dator, etc. Killar blir fostrade från mycket tidigt att på detta sätt tänka i "stats". Därför är sådant inte heller särdeles förvånande mycket enklare för oss än för åtminstone en del tjejer.

Arfert

Facit
För att ägna mig åt lite self promotion, kanske mitt enkla rollspel Parallel Worlds kan vara nåt? Finns att ladda ner på den här sidan. Där finns även två kampanjer av Anders Blixt, Röd Sand och Knivblänk i Prag. Det första är oldschool-SF och den anda är "kafka-punk" eller "euro-noir".

Parallel Worlds passar för spel där man spelar en relativt vanlig människa; agentspel, deckare, historiska äventyr, lowlevel-fantasy och liknade.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
w176 said:
... som man ska kombinerat så mattematiskt effektivt som möjligt
Det här är något baggage du har med dig in i sammanhanget från andra spel, och har på intet sätt något att göra med vad Lady Blackbird går ut på.

Jag förstår hur du menar och fick själv den känslan när vi spelade De ansiktslösa (där möjligheten att fylla på pölar var begränsade och det fanns en handling att följa), men Lady Blackbird ställer inga krav på prestationer.

w176

Förlorad dotter
Njao. När jag spelade Lady Blackbird med wilper var grundmekaniken fortfarande.

"Säg vad du vill göra på ett sätt som motiverar så många poäng som möjligt från dina listor."

Och eftersom du inte kan plocka egenskaper som du vill blir det utnyttja systemet spel.

Dessutom går det skitdåligt om någon gillar att uppskatta de böcker och filmer de läser med en impressionistisk agenda och för över det till rollspel.

Markehed

Warrior
krank said:
Markehed said:
ser jag inte som jobbigt eller komplicerat
Fast det är väl inte du som är målgruppen här, eller hur? Hur du ser på saken känns mindre viktigt. Det finns tydligen de som tycker att sådant är krångligt, och då är det krångligt. För dem.

Personlig anekdot: De gånger jag introducerat folk till hobbyn så har det här med regelsystem varit det svåraste att få in. Även de enklaste regelsystem för rollspel brukar vara mer avancerade än de brädspel de flesta är vana vid (monopol och Risk är väl de mest avancerade där...) och att då ta in regelsystem samtidigt som man lär sig utforska, vara kreativ etc är riktigt svårt.

Jag tror regelsystem ter sig självklart för en del av oss eftersom det var så vi började - när vi var, ursäkta fördomen, unga nördiga grabbar.

Jag har haft enorma problem att förklara bara konceptet spelbalans (prioritera vad man är bra på), eller vad det betyder att ha olika mycket, eller varför vissa saker är färdigheter och andra saker inte är det... och jag vågar påstå att det inte har något att göra med min förmåga att förklara - det var helt tydligt att i de här personernas värld ingick liksom inte den sortens begrepp.

På killars leksaker finns relativt ofta siffror på saker. På gamla transformersleksaker fanns ofta staplar som visade hur bra de var på styrka, eller visdom, etc. Statistik är vanligt i sport, i "killspel" till TV och dator, etc. Killar blir fostrade från mycket tidigt att på detta sätt tänka i "stats". Därför är sådant inte heller särdeles förvånande mycket enklare för oss än för åtminstone en del tjejer.
Då blir det friform med andra ord. Eller möjligtvis Polaris och My life with Master med extremt nedbantade system. Finns säkert fler.

Men det bästa är kanske att köra på friform och sen kanske introducera lite regler eftersom.

Big Marco

Läskig
Krille said:
Dragon Age RPG.

Det bygger på datorspelet med samma namn, så har de spelat det så har de en fördel i hur settingen ser ut och funkar. Har de inte spelat det så kan du leta upp trailersarna till datorspelet, spela upp dem och säga "så där ser det ut". Sen är det bara att tuta.
Jag vill bara lägga till att jag tyckte själv (kanske för att jag använde det ,-) att det blev riktigt bra att använda DAO-trailers för intro till spelet. När vi började spela så hade bara jag (SL) spelat dataspelet men spelarna fick snabbt känsla, ramverk och stämning via de tiotalet trailers som finns online. Underskatta inte den gemensamma upplevelsen som alla får av detta.

GnomviD

Heresiark
Svenne said:
De tilltänkta spelarna är inte alls inne i serietidningar, sci-fi, fantasy, dator/TVspel eller dylikt.
Det här kan vara ett problem vad gäller FT. Spelet förutsätter en viss bekantskap med sago-troper och älvberättelser. Det är jättegulligt på samma sätt som Mouse Guard, fast värre och utan allt det grimdark som finns i MG. Om spelarna inte diggar sagor kan de ha svårt att greppa känslan och tycka att det känns löjligt.

Svenne said:
Åter till Faery's Tale: hur är reglerna? Från Firefly Games hemsida så verkar det vara klassiskt old school, stämmer det? Och spelteknikerna som reglerna uppmuntrar till är också klassiska?
Nä, det stämmer inte riktigt. FT har hyfsat traddig mekanik och spelar/spelledaruppdelning, men det har nog mycket klurigheter för att man bör hiva det i indie-facket.

Det är hyfsat regellätt. Varje rollperson har tre attribut: Body, Mind och Spirit (ett på 1, ett på 2 och ett på 3). Vill du göra någonting med ett attribut slår du så många tärningar, 4+ är success, du ska få fler S än Ob, etc. So far, so standard.

Klurigheten kommer i och med Essence, vilket är kombinerat KP och plotsocker. Dessa kan man spendera för att lyckas med saker och ting eller aktivera Gifts - speciella förmågor varje älva innehar (Tala med djur, Flyga, Hamnskiftning, Älvstigar, etc.). Du får Essence genom agera som en god älva bör eller genom att införa komplikationer för gruppen. Man kan också spendera Essence för att få beskriva någonting i världen till sin fördel.

Det finns lite mer, men det här är alla relevanta regler. FT har en ganska enkel grundmekanik, men spelarna har rätt schyssta möjligheter till att ta berättandemakt. Det känns mer indie än trad när man spelar det (i avsaknad av en bättre beskrivning).

GnomviD

Heresiark
Re: Faery's Tale - OMG!

DeBracy said:
Spelande av Faery's Tale! Alltså, jag visste ju att du var en trevlig prick men att du är så jäkla cool att du har spellett Faery's Tale hade jag faktiskt inte vågat tro. :gremblush: Fullkomligt awesomecake. Hoppas på en liten spelrapport. :gremlaugh:
Jag har tyvärr bara spelat det den där enda gången, men det gav mersmak. Sommaren har väckt suget, så förhoppningsvis får jag spela det snart igen. :gremsmile:

Snudd på OT, men: Nu var det ett par månader sedan vi spelade, men det viktiga kommer jag ihåg. De var en grupp barndomsvänner, som gav sig iväg för att befria Svartljunga från den onda lindormen Nattfjälls (detta då en av dem hade en profetia läst över sig att hon skulle göra det). Det blev mycket awesome - fajter med korpar (som de sedan tog hand om och blev vän med!), undersökande av trollstugor och smygande i vättegångar. I slutändan mötte de Nattfjäll och lyckades befria Svartljunga, då gruppens sprite brände sina sista Essence för att få nog S och offrade sig (en del av profetian) genom att slänga sig in i Nattfjäls mage, kramandes en flisa från de magiska träd som höll ormen fången.

Det blev awesome, och spelarna spelade verkligen på sagotroper. Mycket komplikationer och samberättande, trots att nästan alla var nybisar.

Nero_UBBT

Warrior
Välj rollspel inte så mycket utifrån rollspel utan utifrån en spelvärld de känner igen. Men spelet får inte vara alltför svårt, lite beroende av förkunskaper såsom regeltunga brädspel (det borde göra det lättare för dem).

Det kan vara så lätt som att spela i Sagan om Ringen eller Star Wars-världarna. Det borde de ha förkunskaper om i alla fall.