Nekromanti Rollspel för töntar?

Basenanji

Postd20modernist
Verkligheten...

Nä, nu måste jag få tala om Hur Det Är.

Vi som gillar rollspel har en sak gemensamt- vi gillar att fantisera oss bort från verkligheten. Det är vårt stora problem.

För om man är tjej/kille som sneglar lite i hemlighet på den där kufige men ändå coola Krille-killen/snygga goth-tjejen i svart t-shirt/skinnrock, har man inte en chans eftersom han/hon hellre vill drömma sig bort till ett land som har på tok för många konsonanter och bebos av nån sorts monster som kallas för *årscher*...

Alltså, vi väljer ju bort umgänge medan Bengan och co. efter träningen söker upp sällskap. De går på disco. De raggar. De visar upp sig. Vi...visar upp våra tärningar. För redan invigda.

Tråkigt men sant. Så mitt tips till alla kärlekskranka rollspelare blir att åtminstone en gång gå på disco och visa upp sig. Kom ihåg att fler än man anar tycker att det är minst lika rock'n'roll att våga stå för att man gillar rollspel som något annat (hockey tex).

Apropos nördigheten:

Ibland blir jag tokig på rollspelare som saknar självdistans och mitt på tunnelbanan högt utbrister hur självklart det är att '...man inte kan förgifta drakar...' tex. Ungefär som att det borde vara common knowledge. Nördighetsstämpeln skulle vara lättare att tvätta bort om vi kunde uttrycka oss mer diplomatiskt tror jag.

Kommer ni ihåg den där ljudteknikern från "Glenn Killing i manegen" ?
Precis så upplever nog många icke-rollspelare oss rollspelare när vi glömmer bort att ha lite självdistans till hobbyn...
"..liksom det e bara å ta en tjenshört istället för en plejtarmår- då får du ju högre DEXbonus va?! Så får ru sjustare AC, helt enkelt..."
Usch...sånt där tycker jag ska stanna hos oss. På våra skumma forum.

Eller vänta nu- att spela rollspel, kolla på film, datspel och allt det där man ska gilla om man spelar rollspel, är kanske inte en hobby? Det kanske är en sorts subkultur? Tja, isåfall är det kanske fullkomligt normalt att betrakta drakars motståndskraft som något allmängiltigt kunskapsgods. Men då gäller det bara för en liten, liten grupp människor i vårt land och jag tycker att det vore otroligt synd om man bara kan umgås med människor som förstår sig på den här subkulturen och väljer bort alla andra människor ("...för att de inte FATTAR hur coolt det är med rollspel...!" )

Kanske är det så att man försöker vinna cred åt hobbyn genom att använda fikonspråk och uttrycka sig bullrigt. Lite "Rollspelare och STOLT! " vilket i mina ögon, blir lite onödigt provocerande... Roligare är t-shirten med texten: "Jag spelar rollspel!" som min kompis glatt bar när det stormade som mest runt Kult och Allan Rubin. Shit, vad han fick tjejer (och andra killars avund) på den tröjan! :gremgrin:

Jag tycker att vi är coola som gillar rollspel. Det som stör mig är när vi måste bevisa för alla andra att det är så coolt. Kan vi inte bara vara lite sjuckert bakåtlutade, le i mungipan och blasé acceptera att några tycker att vi är nördiga- vi vet ju att det är tvärtom egentligen?

/Basenanji, som skojade lite med er. Jag vet inte alls Hur Det Är. Det vet ingen.

Basenanji

Postd20modernist
Verkligheten...

Nä, nu måste jag få tala om Hur Det Är.

Vi som gillar rollspel har en sak gemensamt- vi gillar att fantisera oss bort från verkligheten. Det är vårt stora problem.

För om man är tjej/kille som sneglar lite i hemlighet på den där kufige men ändå coola Krille-killen/snygga goth-tjejen i svart t-shirt/skinnrock, har man inte en chans eftersom han/hon hellre vill drömma sig bort till ett land som har på tok för många konsonanter och bebos av nån sorts monster som kallas för *årscher*...

Alltså, vi väljer ju bort umgänge medan Bengan och co. efter träningen söker upp sällskap. De går på disco. De raggar. De visar upp sig. Vi...visar upp våra tärningar. För redan invigda.

Tråkigt men sant. Så mitt tips till alla kärlekskranka rollspelare blir att åtminstone en gång gå på disco och visa upp sig. Kom ihåg att fler än man anar tycker att det är minst lika rock'n'roll att våga stå för att man gillar rollspel som något annat (hockey tex).

Apropos nördigheten:

Ibland blir jag tokig på rollspelare som saknar självdistans och mitt på tunnelbanan högt utbrister hur självklart det är att '...man inte kan förgifta drakar...' tex. Ungefär som att det borde vara common knowledge. Nördighetsstämpeln skulle vara lättare att tvätta bort om vi kunde uttrycka oss mer diplomatiskt tror jag.

Kommer ni ihåg den där ljudteknikern från "Glenn Killing i manegen" ?
Precis så upplever nog många icke-rollspelare oss rollspelare när vi glömmer bort att ha lite självdistans till hobbyn...
"..liksom det e bara å ta en tjenshört istället för en plejtarmår- då får du ju högre DEXbonus va?! Så får ru sjustare AC, helt enkelt..."
Usch...sånt där tycker jag ska stanna hos oss. På våra skumma forum.

Eller vänta nu- att spela rollspel, kolla på film, datspel och allt det där man ska gilla om man spelar rollspel, är kanske inte en hobby? Det kanske är en sorts subkultur? Tja, isåfall är det kanske fullkomligt normalt att betrakta drakars motståndskraft som något allmängiltigt kunskapsgods. Men då gäller det bara för en liten, liten grupp människor i vårt land och jag tycker att det vore otroligt synd om man bara kan umgås med människor som förstår sig på den här subkulturen och väljer bort alla andra människor ("...för att de inte FATTAR hur coolt det är med rollspel...!" )

Kanske är det så att man försöker vinna cred åt hobbyn genom att använda fikonspråk och uttrycka sig bullrigt. Lite "Rollspelare och STOLT! " vilket i mina ögon, blir lite onödigt provocerande... Roligare är t-shirten med texten: "Jag spelar rollspel!" som min kompis glatt bar när det stormade som mest runt Kult och Allan Rubin. Shit, vad han fick tjejer (och andra killars avund) på den tröjan! :gremgrin:

Jag tycker att vi är coola som gillar rollspel. Det som stör mig är när vi måste bevisa för alla andra att det är så coolt. Kan vi inte bara vara lite sjuckert bakåtlutade, le i mungipan och blasé acceptera att några tycker att vi är nördiga- vi vet ju att det är tvärtom egentligen?

/Basenanji, som skojade lite med er. Jag vet inte alls Hur Det Är. Det vet ingen.

Rickard

Urverk speldesign
Du kanske tyckte det var extra viktigt? ;)

...och sedan kan man faktiskt ta bort inlägg.. Du klickar på "Ändra"-länken til vänster om "Svara"-länken och klickar sedan på "Radera detta inlägg"-knappen.. Det här borde stå i FAQ:en.. Det är många som inte vet..

/Han som annars skulle gjort ett Medhåll [NT]-inlägg om han inte skrivit det här

Madon

Warrior
Eller så gör man som mig, är helt öppen om att man spelar och låter fotbollsproffset, discokillen eller bengtsforsraggaren komma till mig :p..

/Gismya, känner ingen Bengtsforsraggare

Madon

Warrior
Re: Relaterade hobbys

* ... läsa böcker, betydligt mer böcker en genomsnittet och oftare sf, fantasy och skräck än tantporr, Jan Guillou eller Birget Jones

Check, men nog blir det lite Jan och Bridget Jones med.

* ... spelar dataspel

Helcheck

* ... läsa serier

Check

* ... rent allmänt pilla på datorer

Check

* ... springa omkring och leka troll eller riddare i skogen

Måste nog sätta en avaktande sak i den

* ... spela suspekta kortspel

Check

* ... spela suspekta brädspel

Nja.. Kan göra det, men.. Nja

* ... fara till suspekta konvent och lan istället för Hultsfred

Check, Man behöver inte hörselproppar på konvent

* ... sitter online och diskutera rollspel på suspekta forum

Check

* ... lyssna på konstig musik

Inte jag

* ... känner till massa obskyra historiska fakta

Historia *ryser*

* ... är intresserad av historia

*ryser*

* ...samt självklart ofta ha suspekta skägg (Edit:tilllagd)

Sorry, inge skägg :p.. Jag får mer bilden av rollspelare som skägglösa.. eller bara stubb

* ...osv. osv. ectera ectera.

Mmm..

Slutsats, den genomsnittlige rollspelaren (som faktiskt är nog intresserad av det att de sitter på forum eller liknande) har nog faktist ett antal fler nördpoäng än andra..

Men jag tror även att den genomsnittlige rollspelaren har lättare på många ställen i skolan pågrund av de nördpoängen.

/Gismya, misstänker att föregående talare gillar ordet suspekt

King Kromm

Hero
Nu är du orättvis, när jag läser din post får jag en känsla av att jag är en oerhört onormal rollspelare.

Du påstår att jag borde vara råful, skippa festande, syssla med aktiviteter som ingen förstår sig på, och dessutom plugga ihjäl mig. Om jag dessutom hade funnits i USA hade jag antagligen varit "vänsterradikal", dvs normal höger.

Det är så skogstokigt det bara kan bli, visst, jag har knappast varit någon brudmagnet och kommer defenitivt inte att vinna någon skönhetstävling. Inte heller skulle jag våga kalla mig själv för "pluggis". Minns inte hur det gick till med läxor, vilket beror på att jag inte gjorde någon efter sent mellanstadie/ tidigt högstadie. Och undergymnasiet så sov jag, eller om jag hade ork och tog mig till skolan så satt jag med några polare vid några bänkar och tjötade, samt spana in alla brudar (för at betygsätta) och trendare (för att ge roliga kommentarer). Dessutom har jag hört talas om alldeles för många vilda fester för att tro att jag skippade det kapitlet. Sen vill jag minnas att jag röstade på Kristdemokraterna i det förra valet.

Jag kanske skiljer mig ifrån mängden, men jag tror inte det. Inte allt för mycket i alla fall. Förhoppningsvis finns det inte alls för många "kopior" av mig, vore ju tråkigt, men jag vågar nästan påstå att vi är lika många som det finns rollspelare som passar in i din mall.

Men jag kan ha fel.

Rising

Vila i frid
vad jag har förstått så ser folk i allmänhet väldigt mycket ner på rollspelare just pga deras intresse.
Vem har märkt detta i praktiken, egentligen?

När jag var übernörd i högstadiet så var det knappast rollspelsintresset som folk såg ner på, utan det faktum att vi självmant fjärmade oss från alla andra, vi pratade inte om något annat än AMOSprogrammering och Amigaspel, och så var vi töntiga, förstås. Men jag har alltid varit klassens clown och det kommer man långt på, och att vara töntig har alltid varit en säker isbrytare, även om jag inte riktigt fattade det förrän flera år efteråt.

Det här med att folk skulle se ner på nördar tycker jag verkar vara en filmklyscha. När jag berättar att jag är rollspelare nu för tiden så blir folk snarast intresserade och om något så kan de bli lite besvikna när de förstår att jag inte är så exotiskt dweebig som de kanske skulle vilja. De ställer frågor om Sagan om Ringen, Star Wars, Manga, lajvande och undrar om jag kan säga något på klingonska, liksom. De vill ha en riktig "cirkusnörd", och jag kan ju inget om sånt. Skulle jag vilja bli populärare så skulle jag väl snarast träna upp mina nördskillz ytterligare.

Jag är övertygad om att det är en sådan charmig, älskvärd cirkusnörd ZTV är ute efter, de också.

Det har funnits liknande schablonbilder om svarta och homosexuella; glada spillevinknegrer och glamourösa fjollor; underhållande att titta på och exotiska att umgås med. Det finns "farligare" nördar också; som inte lika lätt går att parodiera eller schablonisera.

...och så förstås svensson-nördarna; de som spelar hockey vid sidan om, eller liknande. De kan vara väldigt hängivna rollspelare, men de är inga bra nördar, så de räknas inte. De är som KISS utan smink.

Arfert

Facit
Re: Hear, hear!

ja, en j-vla tur att man inte hamnade i det facket.. risken fanns helt klart ett tag på det tidiga 80-talet i mitt fall ;-) ..

Wictor

Warrior
Jag vet inte om detta var poängen med ditt skämt, men Öl är faktiskt det tyska ordet för olja... Olje Diesel???