Fram med giljotinen
För det första så måste det bli en skärpning angående kritiken. Det är alldeles för mycket besserwissande vilket tryter fruktansvärt mycket på motivationen om man lägger ner 100% av sin fritid och en stor del av sin Ekonomi på projektet. Det måste finnas någon form av rimlig kritik, och projekt behöver uppmuntras både ekonomiskt men framförallt motivationsmässigt.
Jag förstår att Järnringen och Riotminds ledsnar när dom ständigt får hackor som:
Dåligt regelsystem
Dålig korrektur
Bla Bla Bla
Rävsvans, Neogames, Marco Beherman etc alla ikoner som varit villiga att lagt ner egna pengar och fritid på sina produkter har jag sett sågade här på forumet för enligt mig helt JÄVLA befängda saker. Saker som enligt mig inte varit något annat en ett stort utlopp för folks egna Besserwissande.
I dags läget tror jag WRNU snarare hämmar inspirationen till att Producera Rollspel mer än va den höjer den, vilket jag tycker är väldigt synd.
Sen när vi lärt oss att vara lite tillbakalutande och kunna glädja oss åt andras verk, istället för att granska dom med ett kritiskt misstänksamt öga, först då kan vi börja titta på andra saker:
Nyrekryteringen. Jag tycker den går framåt, jag ser inte någon större skillnad från när jag var 10 år. Jag läste i någon undersökning där man kartlade 13-15åringars fritid att procent siffran var någonstans mellan 2-5% av dom tillfrågade ungdomarna. Jag tycker det är en väldigt bra siffra med tanke på omständigheterna. Jag är inte så orolig för Nyrekryteringen, jag är mer orolig för dom som faller bort vid senare ålder 16-22. Det gäller att få in dom tillbaka i Hobbyn, själva bortfallet är naturligt. Det ser man ju inom alla hobbysar, däremot har rollspel den fördelen att det är väldigt lätt att ta upp igen. Kostar nästan inget, Spelar ingen roll om man lagt på sig några kilo m.m. Detta är en fördel vi borde dra mera nytta av. Få Hobbysar har den här gyllene fördelen.
Sen så bör man väll kanske titta på rollpselsproduktionen i allmänhet. Jag tror att den svenska rollspelsmarknaden har förändrats väldigt mycket dom senaste åren. Jag tror inte på den gamla modelen med ett helt tjog moduler. Jag skulle gissa på att i dagsläget köper man hellre 3olika spel istället för 1 spel och 1 modul. Så fungerar jag i alla fall.
Att dra in nya spelare i hobbyn. Ja en självklar növändighet. Men hur skall det gå till? Dom flesta vill föreslå förenklade spel, Idérika innovativa regelsystem eller rent av friform. Jag tycker att vi är ute och cyklar om försöker lösa problemet med system, tärningar och termrunk. Lösningen ligger inte i regelhäften och PDF. Våra system och spel som vi har idag duger helt utmärkt att dra in nya spelare i hobbyn, vilket vi här på WRNU är alla levande bevis på. Nej lösningen ligger vid en Öl och en klapp på axeln. Träffa nya folk och få nya vänner. Att umgås!! Det är så man får folk in i hobbyn. Trevligt sällskap och en bred vänskapskrets och framförallt HA KUL det är ingredienserna som behövs för att locka fler spelare till hobbyn.
Att ha Kul! Det är något som jag tycker har missat all sin fokus här på forumet. Dom få gånger som nykomlingar har tittat förbi här på forumet så har tips som system, spelstiler, m.m dykt upp. Väldigt få poängterar att det viktigaste med ALL rollspel är att ha kul!! Att ha kul är något som jag tycker att vi forumiter ofta glömmer bort här på forumet. Ofta är vi så insnöade på Teorier, Spelstilar, regelsystem, Besserwissande och gud vet allt, att vi glömmer varför vi en gång för längesedan blev blixtförälskade för livet i den här underbara hobbyn. Just för att det är så jäkla kul! Alltså i en hobby som för 10 år sedan var ökänd för sin överkvotering av lata slackers så efterfrågar jag idag lite mer tillbakalutande och lite "äh det ordnar sig", lite mer Johan K över det hela
//Flurtis, skriver med delade känslor och till och med korrekturläste den här gången!!!