Nekromanti Rollspel för den nya Mansröreslen

Måns;n323590 said:
Jag kikade lite på de där länkarna och sidorna som du nämnde. Visst, det finns en del kamratskap och sökande efter syfte, men det finns också en god dos homofobi, militant anti-feminism, rasism o.dyl. Skulle man ta fasta på dessa delar skulle det kunna bli ett spel som handlar om stenhårda män som anser att det är rätt att våldta svaga kvinnor eftersom de inte kan försvara sig själva och hugga huvudet av underlägsna mörkhyade fiender, också de svaga och underlägsna den starke vite mannen.

Jag säger inte att det är vad du eftersträvar. Jag säger att det dessvärre är en del av den manskultur du pratar om. Den är ganska stor, och rymmer en hel del som jag personligen inte bara uppfattar som direkt skadligt utan även förkastligt.

Så, ska man göra ett spel som tilltalar delar av denna manskultur så vill man kanske vara helt säker på att man inte förväxlas med den mer hatiska sidan av den?
Se mitt senare inlägg angående mer militanta strömningar. Nu är ju det här med homofobi något som tydligen bearbetas under Bards mansläger, så att sådant kan ju ingå i spelet. Jag själv har ju enormt svårt att krama både män och släkt. Jag anar att jag inte är ensam.

entomophobiac

Low Prep High Play
Exempel:

Utgå från att incelrörelsens påstående om att kvinnor aktivt utesluter dem, eller ogillar dem, etc., stämmer. Föreställ dig en värld där män inte längre behövs för att det ska bli barn (eftersom incelrörelsen i praktiken framförallt är sexuell; "involuntary celebacy" trots allt), utan kvinnor själva kan bestämma när och om de blir gravida. Män behövs inte längre, ur en rent krass biologisk synvinkel, och buntas ihop i ghetton. Kvinnor har hellre relationer med andra kvinnor, som förstår dem bättre. Män får inte ha vissa jobb, de får inte vistas i vissa stadsdelar, åka buss, etc. I praktiken, ta Jim Crow-lagarna, Suffragetternas kamp mot orättvisor i England, och abortskiten som händer i USA idag, men vrid på alltihop och gör männen till de alltid utsatta.

Dels blir det här en rätt bra historialektion i varför debatten om jämställdhet och jämlikhet är skitviktig, och dels skapar det en värld där incelrörelsens idéer har ett berättigande. Kämpa från underläge, i uppförsbacke. Putta din Sisyfossten. Det blir en ganska brutal dystopi i praktiken. Men det jag också måste fråga mig--vad uppnår en sån setting egentligen, som du inte kan få ut av något annat redan nu?

Det mesta av det som görs och gjorts har ju trots allt en väldigt maskulin grund, särskilt som våld ("fight or flight") i praktiken är en framförallt maskulin respons på rädsla. Att påstå att spel idag är "feministiska" är ju helt absurt, vill jag mena, oavsett om det står hen i dem eller inte.

ceruleanfive

Bläckfisk
Grisodlar'n;n323591 said:
Rollspelet ska vara tänkt att göra män mer manliga, ge dem självkänsla och inre styrka. Det ska vara tänkt att skapa en förbrödring, en manlig gemenskap. Om man skulle använda den mansrörelse som t ex Alexander Bard är galjonsfigur för så måste man också hantera så kallad "bögnoja".
Min spontana tanke är att det kan vara värt att spana in rollspelet Death's Door, förutsatt att du kan hitta det. Det är ett spel som undersöker faktumet att vi alla ska dö och hur människor hanterar den kunskapen. Bland annat utforskar man ambitioner man har innan livet tar slut och hinder som kommer i vägen för de ambitionerna.

Jag tänker att något liknande skulle kunna fungera i ett spel om manlighet. Man kanske skulle kunna undersöka sunda och osunda förväntningar på män i dagens samhälle – genom att utforska de osäkerheter man bär på och vad som ger upphov till dem.

Man skulle även kunna göra ett helt spel i motsvarande ådra som utforskar hur man kan ha en hälsosam och nära relation till män i sin omgivning, för att på så sätt bygga upp en tryggare sexualitet och reducerad homofobi.

anth

Vetefan
Grisodlar'n;n323578 said:
Men jag blir förvirrad av dessa koder. Ted är ju en film om en snuskig nallebjörn, men vad är TED och TL;DR?
TED står för "Technology Entertainment Design" och är en konferens som "turnerar" mellan olika städer. TED har hållits i de flesta städer, inkl. Stockholm.
På TED hålls många intressanta föredrag som spelas in och läggs upp på Youtube - det var ett sånt föredrag som Genesis syftade på.
Har man inte tittat på TED har man missat en guldgruva och jag kan nästan garantera att alla människor kan hitta TED-videor som intresserar dem.
Nu hade Genesis hittad en TED om mansrörelsen och då TED brukar hålla hög kvalitet ska jag se den på lunchen.
Länkar:
https://sv.wikipedia.org/wiki/TED_(konferens)
https://www.ted.com/#/
https://www.youtube.com/channel/UCAuUUnT6oDeKwE6v1NGQxug
https://www.youtube.com/user/TEDxTalks

TL;DR: är en förkortning av "Too long; didn't read:", kort och gott en kort sammanfattning av en lång text.
Flera som skriver långa inlägg här på forumet brukar ha en liten TL;DR: i början - tycker man om kortversionen kanske man orkar läsa den längre texten.
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=tl;dr

Grisodlar'n;n323578 said:
Precis som jag skrev tidigare så skulle rollspelet naturligtvis rikta sig mot män i dessa nya mansrörelser. Att de sedan kan spela arketyper/karaktärer som påminner om de själva IRL kan ju också vara en möjlighet, precis som en antropolog IRL kan spela antropolog i Chock. Men ofta kanske man vill spela något annat än vad man är? En sk incel, också en i mina ögon nedsättande term, kanske vill ha hittat sin inre fallos och spela en av de mytiska 10%:arna som får ha sex med de flesta kvinnorna? Eller han kanske kan spela framgångsrik på annat sätt också, stark och sådär Schwarzenegger-manlig?
Om jag förstått dig rätt:
Vilka rollspel skulle passa till personer som på något sätt associerar sig med någon form av alla sorter som finns av mansrörelsen?

entomophobiac;n323593 said:
Exempel:

Utgå från att incelrörelsens påstående om att kvinnor aktivt utesluter dem, eller ogillar dem, etc., stämmer. Föreställ dig en värld där män inte längre behövs för att det ska bli barn, utan kvinnor själva kan bestämma när och om de blir gravida. Män behövs inte längre, ur en rent krass biologisk synvinkel, och buntas ihop i ghetton. Kvinnor har hellre relationer med andra kvinnor, som förstår dem bättre. Män får inte ha vissa jobb, de får inte vistas i vissa stadsdelar, åka buss, etc. I praktiken, ta Jim Crow-lagarna, Suffragetternas kamp mot orättvisor i England, och abortskiten som händer i USA idag, men vrid på alltihop och gör männen till de alltid utsatta.

Dels blir det här en rätt bra historialektion i varför debatten om jämställdhet och jämlikhet är skitviktig, och dels skapar det en värld där incelrörelsens idéer har ett berättigande. Kämpa från underläge, i uppförsbacke. Putta din Sisyfossten. Det blir en ganska brutal dystopi i praktiken. Men det jag också måste fråga mig--vad uppnår en sån setting egentligen, som du inte kan få ut av något annat redan nu?

Det mesta av det som görs och gjorts har ju trots allt en väldigt maskulin grund, särskilt om våld ("fight or flight") i praktiken är en framförallt maskulin respons på rädsla. Att påstå att spel idag är "feministiska" är ju helt absurt, vill jag mena, oavsett om det står hen i dem eller inte.
Men dagens rollspel är ju t ex mer inkluderande, har vissa värdeord och författarna verkar måna om att ha den "rätta värdegrunden". Det finns en ängslighet där tror jag, speciellt när det gäller grafiska representationer av kvinnor och "rasifierade" (ett uttryck jag har mkt svårt för). Ett rollspel för en mansrörelse bör nog inte skrivas med samma ängslighet.

Fight or flight är för övrigt en allmänmänsklig instinkt vid fara, även om män kanske väljer fight oftare än vad kvinnor gör. Det är också därför män överlag är större, har mer muskelmassa, starkare benstomme, etc, än kvinnor. Precis som tjurar är kraftigare än kor. Könsdimorfism har ju med evolutionen att göra.

ceruleanfive

Bläckfisk
Grisodlar'n;n323600 said:
Men dagens rollspel är ju t ex mer inkluderande, har vissa värdeord och författarna verkar måna om att ha den "rätta värdegrunden". Det finns en ängslighet där tror jag, speciellt när det gäller grafiska representationer av kvinnor och "rasifierade" (ett uttryck jag har mkt svårt för). Ett rollspel för en mansrörelse bör nog inte skrivas med samma ängslighet.
Eftersom du nu går i tankarna om rollspel kring det här ämnet vill jag bara poängtera att det här sannolikt är en ren och skär missuppfattning från din sida. De jag har pratat med och jag själv skriver inkluderande helt självvalt, medvetet och aktivt – för att vi tycker om gemenskap och öppenhet.

Hade jag varit du hade jag helt lagt ned just de där tankegångarna och fokuserat på annat, för jag känner mig ganska säker på att de inte kommer leda dig någonstans när det kommer till att hitta eller skapa det efterfrågade rollspelet.

entomophobiac

Low Prep High Play
Om du med "dagens rollspel" menar exempelvis D&D 5E, som dessutom är den största utgåvan av D&D någonsin, så är representation inte bara en grej utan en medveten strategi som dessutom är bevisat effektiv. Enligt WotCs egna siffror är så mycket som 43% av spelarbasen personer som identifierar sig som kvinnor.

Den här framgången har ju gjort att andra tagit efter. Så det du kallar ängslighet skulle jag kalla för insikt, personligen. Att den insikten medför en generation rollspel som är lite förvirrade kring hur de ska närma sig ämnet är väntat, skulle jag säga. Så under tiden marknaden normaliserar sig kring den faktiska kundkretsen kommer vi ha såna här diskussioner. Men i slutänden kommer vi bara få allt bättre rollspel.

Ur mitt perspektiv har du hakat upp dig mer på den här "ängsligheten" än någon annan på forumet.

Mogger

Hipsteranka
Det har inte slagit dig att den här "ängsligheten" faktiskt är en genuin åsikt? Inte ett politiskt korrekt ställningstagande för att det ska se bra ut, utan en genomtänkt värdering som författaren till fullo hyser? Det är ingen som tvingar oss att skiva inkluderande spel. Det är helt enkelt de spel vi vill skriva.

Och du får helt helt enkelt skriva det spel du vill. Jag känner mig faktiskt inte helt bekväm med att ge dig tips på hur du ska exkludera etniska minoriteter och kvinnor.

Over and out.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
... ängslighet.
Självfallet leder ändringar i tidsanden till att vissa människor fejkar värderingar för att passa in bättre. Men det förefaller mig vara något av en kålsuparteori att alla människor som ser ut att följa tidsandans värderingar skulle fejka det. Den tankefiguren kommer rakt från högerpopulismens mörkaste hörn, där det underförstådda så klart är att ingen (eller få) (män) egentligen är (t ex) feminister på riktigt, utan bara låtsas för att vinna någon slags pk-poäng, få ligga, etc. Eftersom det är omöjligt att läsa folks tankar så tycker det är en rimligare utgångspunkt för en diskussion att folk faktiskt tycker det som de säger än att anklaga de för att vara opportunistiska vindflöjlar.

Sen är det ju rätt kul att DnD 5 så totat har falsifiera högertrollens "go woke, go broke". De har brutit sig ut pojkrummen och breddat spelets appeal något helt otroligt. Andra kommer att följa efter, inte av "ängslighet", utan för att de 1) själva vill spela och göra inkluderande rollspel och/eller 2) det verkar vara jävligt korkat att göra spel som aktivt stöter bort en övervägande majoritet av mänskligheten (för CIS-män är faktiskt mindre än halva mänskligheten) när man utan större ansträngning och kostnad kan göra ett som inkluderar hela.

entomophobiac;n323604 said:
Om du med "dagens rollspel" menar exempelvis D&D 5E, som dessutom är den största utgåvan av D&D någonsin, så är representation inte bara en grej utan en medveten strategi som dessutom är bevisat effektiv. Enligt WotCs egna siffror är så mycket som 43% av spelarbasen personer som identifierar sig som kvinnor.

Den här framgången har ju gjort att andra tagit efter. Så det du kallar ängslighet skulle jag kalla för insikt, personligen. Att den insikten medför en generation rollspel som är lite förvirrade kring hur de ska närma sig ämnet är väntat, skulle jag säga. Så under tiden marknaden normaliserar sig kring den faktiska kundkretsen kommer vi ha såna här diskussioner. Men i slutänden kommer vi bara få allt bättre rollspel.

Ur mitt perspektiv har du hakat upp dig mer på den här "ängsligheten" än någon annan på forumet.
Just försäljningssiffror, en väldig spelarbas och marknadsandelar är väl inte något som jag funderar över direkt.

I övrigt kanske det stämmer det där med att ängsligheten är något som enbart jag har hakat upp mig på, mer än någon annan? Men jag ser inget problem med det. Jag är en unik individ, ingen klon.

Genesis

Ni dés ni maître
Tagit lite ur sin kontext:
Grisodlar'n;n323587 said:
Jag vet inte om du menar val av ord som hen, etc?
Jag har personligen anammat "hen" mer för att det är praktiskt än av någon ideologisk anledning. Det är ett bra ord som fyller en funktion och det är så omständigt att skriva "han eller hon" eller att hålla på att skriva om sina fraser bara för att undvika pronomenet. "Hen" är ett superpraktiskt ord, oavsett vad man tycker om feminism.

Måns;n323606 said:
Det har inte slagit dig att den här "ängsligheten" faktiskt är en genuin åsikt? Inte ett politiskt korrekt ställningstagande för att det ska se bra ut, utan en genomtänkt värdering som författaren till fullo hyser? Det är ingen som tvingar oss att skiva inkluderande spel. Det är helt enkelt de spel vi vill skriva.

Och du får helt helt enkelt skriva det spel du vill. Jag känner mig faktiskt inte helt bekväm med att ge dig tips på hur du ska exkludera etniska minoriteter och kvinnor.

Over and out.
Nu var det ju i och för sig inte en exkludering av illustrationer på vare sig kvinnor eller färgade som jag menade. Utan att jag tror att vissa speltillverkare är väldigt måna om inkluderande illustrationer för att inte råka ut för någon shitstorm på Twitter senare, där folk har suttit och räknat på fördelningen av illustrationer som gestaltar män, kvinnor, färgade och annat.

Och det står dig helt fritt att känna dig obekväm med ett rollspel för den nya mansrörelsen, precis som jag känner mig lite obekväm när ni har med krutvapen i ert nya rollspel. Just saying.

chrull

Stockholm Kartell
Grisodlar'n;n323470 said:
Det finns ju rollspel som har viss inriktning mot kvinnor, hbtq-rörelsen, feministiska teorier och liknande idag, där t ex ordet "hen" används för att vara mer inkluderande. Men finns det något rollspel idag som skulle kunna tilltala den nya mansrörelsen, typ den där Alexander Bard är en av frontfigurerna för eller ännu mer hardcore-rörelser som jag antar att läsekretsen för A Voice for Men-sajten skulle kunna tillhöra? Om det inte finns något sådan rollspel, hur skulle ett sådant kunna se ut och handla om?
MYFAROG är ju explicit skrivet i uppfostringssyfte med en agenda som passar väl ihop med delar av den nya mansrörelsens agenda.

Genesis;n323615 said:
Tagit lite ur sin kontext:

Jag har personligen anammat "hen" mer för att det är praktiskt än av någon ideologisk anledning. Det är ett bra ord som fyller en funktion och det är så omständigt att skriva "han eller hon" eller att hålla på att skriva om sina fraser bara för att undvika pronomenet. "Hen" är ett superpraktiskt ord, oavsett vad man tycker om feminism.
I min mening är hen ett ickeord, helt värdelöst. Det är bara fråga om virtue signaling. Jag skulle aldrig skriva hen bara för att undvika etablerade, svenska pronomen. Däremot får man väl undvika att upprepa han/hon hela tiden och kanske skriva spelaren/spelledaren/rollpersonen och liknande för att få ett bättre flyt i texten, men det är en helt annan sak.

chrull;n323619 said:
MYFAROG är ju explicit skrivet i uppfostringssyfte med en agenda som passar väl ihop med delar av den nya mansrörelsens agenda.
Fast MYFAROG skulle väl vara ett rasistiskt spel enligt de recensioner jag ögnat igenom?

chrull

Stockholm Kartell
Grisodlar'n;n323623 said:
Fast MYFAROG skulle väl vara ett rasistiskt spel enligt de recensioner jag ögnat igenom?
Det är det också.

McAber;n323629 said:
Så rollspelet ska vara i nutid? Och man ska bejaka den manlighet som finns i den "nya mansrörelsen"?
Ja, det skulle nog kunna vara det mest tänkbara. Det måste ju finnas konflikt och utmaningar också som gör det hela spelbart, annars blir det ju lite trist. Om spelet hade utspelat sig i den Viktorianska eran eller i en medeltidsinspirerad värld skulle konflikterna i spelet se helt annorlunda ut.

ceruleanfive

Bläckfisk
Grisodlar'n;n323622 said:
I min mening är hen ett ickeord, helt värdelöst. Det är bara fråga om virtue signaling. Jag skulle aldrig skriva hen bara för att undvika etablerade, svenska pronomen. Däremot får man väl undvika att upprepa han/hon hela tiden och kanske skriva spelaren/spelledaren/rollpersonen och liknande för att få ett bättre flyt i texten, men det är en helt annan sak.
Ganska OT, men det är din tråd:

Rollperson är ett ”riktigt” och etablerat ord, men hen är ett icke-ord? Det senare finns i Nationalencyklopedin och SAOL, det förra finns inte i något av dem.

Jag rekommenderar att man i rollspel väljer ord som effektivt förmedlar vad man vill få fram – inte efter vad somliga anser vara ”äkta” eller inte.