Nekromanti ROLLspel? För fan, gör då rollPERSONER!

Sodivra

Champion
Äh.

Jag hoppas att mitt spel som är på sättning hos Krille för tillfället kommer att ge dig en viss tillfredställelse.

Tror du det? Jag snackar alltså om en grovt nischad grej för scenarion som handlar om just identitet. Generiska regler har jag så det räcker.

Och inte för att vara oartig, men om du hypar ett kommande projekt för mycket på forumet (De flesta gånger du nämner Starchallenge så är det bara reklam och inte förslag på hur man ska lösa vad det nu är ämnet gäller) så tror jag bara att forumisterna kommer börja tappa intresset. Jag vet att jag har det.

Lite sent att säga det nu, och lite ohövligt kanske, men men.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Äh.

Jepp, inga generiska regler här. Och du har helt rätt. Mycket reklam har förekommit även om jag nu börjat smyga in en del lösningar för hur jag gjort i en del frågor som dyker upp här.

Iofs kan jag förstå dig och alla andra som känner likadant. Kanske kan det tyckts som "reklam" då jag skrivit om det och som skryt då jag talat om dess omfång. men för mig är det här ju en stor grej. det är ett barndomsprojekt och ett livsverk jag förverkligat. kanske har jag då svämmat över då jag pratat om det här. jag hade mer hoppats på att väcka nyfikenhet men kan förstå som man reagerar från andra hållet också. Tursamt nog har ju en del av mina inlägg bemötts med en härlig feedback som gjort mig apglad. Jag hade aldrig som mål att gå till tryck eller ens få feedback. Jag hittade hit långt efter det jag påbörjat SC.

Trist att du tappat intresset men den anledning du gav är väl så god som någon. Och är ditt tips riktigt så ja; då kunde jag behövt det innan.

Sodivra

Champion

Jepp, inga generiska regler här.
Menar du "inga generiska regler i Starchallenge"? Nu kan man ju definera "generiska regler" på olika sätt, jag brukar egentligen använda termen för att beskriva regler som funkar till alla världar. Nu är väl dina regler förmodligen anpassade för rymdspel, så de är väl inte generiska egentligen..

Men som sagt så funderar jag på väldigt fundamentala mekaniker (shit, vad många fina ord i detta inlägget) för två scenarion som handlar om just identitet snarare än äventyrande, och utforskande av karaktärsdrag under spel, snarare än hjälp att skapa en karaktär innan spelet.
Har du regler som passar det blir jag faktiskt lite överraskad.

Eller nja, det första scenariot kommer ju till sitt yttre vara ett äventyr, så där behövs kanske inte något lika häftigt.

Iofs kan jag förstå dig och alla andra som känner likadant. Kanske kan det tyckts som "reklam" då jag skrivit om det och som skryt då jag talat om dess omfång. men för mig är det här ju en stor grej. det är ett barndomsprojekt och ett livsverk jag förverkligat. kanske har jag då svämmat över då jag pratat om det här.
Äh, du behöver inte förklara dig. Vi har alla varit där.

Trist att du tappat intresset men den anledning du gav är väl så god som någon.
Äh, "börjat" sa jag ju. Jag får väl köpa spelet ändå, nu när jag ändå har sagt det. :gremwink:

Och är ditt tips riktigt så ja; då kunde jag behövt det innan.
Hade förstås varit lite drygt att skriva det utan underlag, men jag borde nog ha sagt det tidigare. På ett artigt sätt.

Sodivra

Champion
Each of them with different beards

Okej, jag kan förstå gåsreferensen rubriken till Waliums svar, men min då? Handlar det om trolltrummor?
Njä.. En annan låt lite om identitet.

Så vad är jag ute efter?

Okej, det första scenariot är väl aningens ordinärt ändå, och inte så groteskt behov av halsbrytande nyskapande regler. Nu vill du ju spela det här, men.. Ja, det är ingen stor spoiler. Det handlar ungefär om skattjakt i Staden där man möter en massa människor och rollpersonerna får reflektera över sina ideal.

I Staden har vi ju också det här som kallas Tillstånd, värden som påverkar handlingar, så det bästa är nog att knyta ihop dessa. Det introducerar ju Tillstånd för spelarna och allt. Tillstånd kan vara allt inom sinne (ideal, känslor) och positioner. (fördel i en speciell situation, skada/sjukdom/annan påverkan)

Då klarar man sig med rätt enkla regler egentligen, får jag erkänna. Dom finns ju redan där: Du får ett Tillstånd som du sedan kan slå för, osv osv.. Men det kanske ändå går att använda lite intressantare struktur för att erhålla och förändra Tillstånden? Kanske en mindmap, som sagt, som visar hur viktiga olika Tillstånd är, och deras relationer? Som att din rollperson är Snål på grund av att han är Överlevare, på grund av ett Barndomsminne. När barndomsminnet visar sig vara falskt, eller om han kan se det på ett nytt sätt så kan hela den kedjan rasa, eller så kopplas den om på något sätt.. Sådant. Spelarna får fundera på Tillståndens relation på olika sätt.
-Kan jag inte använda det här för att övervinna det här? -Oj, är det DÄRFÖR jag tänker så? Osv. Insikt i sin rollperson och sånt. Den nystas upp, så att säga. Man kan sätta upp dem som ett diagram över hur rollpersonen ser på sig själv, och vad han/hon tycker är viktigt (Allt som påverkar ens världsbild och sinne kan läggas in, kanske viktiga personer också?) och allteftersom spelarna lär sig mer om sina rollpersoner kan de få tillgång till fler pusselbitar, och till sist vet deras rollpersoner verkligen vilka det är, vad de tycker är viktigt, eller hur de ska förändra sig till det bättre. Typ.

Ja, det är fortfarande ett "äventyr", en skattjakt, men det är samtidigt en resa i rollpersonerna själv, oooooooooh djuuuuuuuupt..
Äh, det kan nog bli nog så charmigt.

Det andra scenariot vill jag inte hypa så mycket, och det kan vi alltid återkomma till, det är Staden-scenariot som är aktuellt nu.
Det andra scenariot kommer iallafall också kombinera "äventyr" med social interaktion och grävande för rollpersonerna i bakgrunden och hur allt hör samman. Där kommer rollpersonernas förmågor starkt kopplas till deras personlighet, de kommer upptäcka mer om sin omgivning och sig själva och sånt allteftersom, och de kommer säkerligen ha problem med sig själva och varandra.

Tänk Evangelion.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Tja regler och regler. Jag gick en manusförfattarutbildning på 2 år och lärde mig väldigt mycket om karaktärsbyggande. Det har jag försökt applicera på rollspel. Jag tror att om man från början bygger vad jag kallar en komplex karaktär och sätter sig in i den så behövs inga regler på vägen i spelet. jag tycker det är roligast då man får en massa backstory, ideologier, politiska ståndpunkter, motivationer och mål etc och det finns det vägledning för i SC. Vägledning mer än regler. Men allt det där kommer jag spy ut på hemsidan då den kommer upp så där får man veta mer.

Det du är inne på låter intressant och ligger väl i linje med hur jag tycker det är roligast att spela.

CGH

Warrior
Balansgång

Kanske kan det tyckts som "reklam" då jag skrivit om det och som skryt då jag talat om dess omfång.
Det är lite av en balansgång för hur mycket man ska prata väl om sina projekt. Jag har fått höra att jag inte gör tillräckligt med reklam. Visserligen brukar jag börja mina inlägg med att klaga på mitt spel :gremlaugh:. Men den tiden är över nu, tror jag.

Hur får jag tag på starchallange sen när det blir klart förresten, om jag skulle bli intresserad att köpa det?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Balansgång

Starchallenge hemsida kommer upp snart med preview på vad spelet har att erbjuda. Där kommer du också kunna köpa spelet. Det sätts just nu.

/försöker inte göra reklam. :gremlaugh:

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag vill ta detta, och föra över det till rollpersoner som spelarna gör själva. Jag vill låta rollpersonerna vara personliga och samtidigt aktiva i dramat med sin personlighet - redan från början.

Det är väl lite detta som ads/disads system försöker uppnåt. Intressant dynamik karaktärerna emellan trots att de kan vara skapade med väldigt olika spelarfilosofier.

Själv brukar jag skriva en kort introduktion angående vilken typ av karaktärer och vilka intriger dessa kan ha, när jag inte skriver färdiga sådana. Det är helt enkelt bra att ha referenser.

Men i ärlighetens namn tycker jag faktiskt mer om färdiga karaktärer. Man slipper drabbas av total inkonsekvens och man kan förklara varför de överhuvudtaget är med varandra.

Typ.