Fast det är väl inte du som är målgruppen här, eller hur? Hur du ser på saken känns mindre viktigt. Det finns tydligen de som tycker att sådant är krångligt, och då är det krångligt. För dem.Markehed said:ser jag inte som jobbigt eller komplicerat
Personlig anekdot: De gånger jag introducerat folk till hobbyn så har det här med regelsystem varit det svåraste att få in. Även de enklaste regelsystem för rollspel brukar vara mer avancerade än de brädspel de flesta är vana vid (monopol och Risk är väl de mest avancerade där...) och att då ta in regelsystem samtidigt som man lär sig utforska, vara kreativ etc är riktigt svårt.
Jag tror regelsystem ter sig självklart för en del av oss eftersom det var så vi började - när vi var, ursäkta fördomen, unga nördiga grabbar.
Jag har haft enorma problem att förklara bara konceptet spelbalans (prioritera vad man är bra på), eller vad det betyder att ha olika mycket, eller varför vissa saker är färdigheter och andra saker inte är det... och jag vågar påstå att det inte har något att göra med min förmåga att förklara - det var helt tydligt att i de här personernas värld ingick liksom inte den sortens begrepp.
På killars leksaker finns relativt ofta siffror på saker. På gamla transformersleksaker fanns ofta staplar som visade hur bra de var på styrka, eller visdom, etc. Statistik är vanligt i sport, i "killspel" till TV och dator, etc. Killar blir fostrade från mycket tidigt att på detta sätt tänka i "stats". Därför är sådant inte heller särdeles förvånande mycket enklare för oss än för åtminstone en del tjejer.