Nekromanti Rollspel, försäljning och den tappade manteln

Mogger

Hipsteranka
Rising said:
Själv har jag typ tusen miljoner olika idéer på hur man skulle kunna göra sådana spel.
Så, när kommer de att realiseras? :gremtongue:

Jag tror f.ö att du har helt rätt, och tycker mig se massor av tendenser som pekar på att bollen redan börjat rulla ordentligt.

Mogger

Hipsteranka
Re: Fram med giljotinen

Nej, det är knappast därför försäljningen gått ner med 50%. Visst är det trist att bli sågad, men så länge det rör sig om omotiverade sågningar är det lätt att skaka av sig det, och när det gäller motiverade sågningar handlar det ändå oftast om personliga preferenser. I fallet rena felaktigheter eller bristfälligt hantverk är det givetvis helt ok för en kund att kritisera en produkt. Allt annat vore ju vansinne. Dessutom finns det tillräckligt med fanboys för att väga upp all sådan kritik. Om inte så är det nog en fingervisning om att spelet kanske inte var så bra.

Men jag ser inte det här som relevant i sammanhanget. Jag vet att JFAB inte trappar ner för att en handfull rollspelare tycker att deras produkter är förlegade. Hur det är med Riotminds vet jag iofs inte, men de har uppvisat så mycket märkliga beteenden så jag skulle inte bli förvånad om de tar kritik lite för personlig. Men återigen, jag tror inte att det påverkar försäljningen i sig. Möjligtvis konstruktörernas motivation, men det är, som jag ser det, en risk man tar medvetet.

P Lex

Warrior

Eksem said:
M:UA, Eon och Trudvang är närmast uråldriga produktlinjer, som dessutom är omoderna i sin nuvarande inkarnation och även hade vissa brister redan till att börja med. Om det är det största vi har på hyllorna så förstår jag att försäljningen dyker.
Samtidigt är det just de spelen som går hem. Jag tror inte att nedgången har så mycket att göra med själva spelsystemen utan snarare hur spelen sköts och supportas.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Jag tror inte att nedgången har så mycket att göra med själva spelsystemen utan snarare hur spelen sköts och supportas.
Med tanke paa den verklighet som alla svenska rollspelskonstruktoerer lever under saa aer det extremt svaart att skoeta och supporta ett spel paa ett gott saett. Saa utifraan detta resonemang aer det koert fraan boerjan.

Tur att jag inte laater mig avskraeckas. :gremwink:

Genesis

Ni dés ni maître
En anledning till att nyrekrytering till hobbyn går så längsamt (men inte en anledning till att den dalat på senare tid) är nog att folk tenderar att samlas i grupper och spela långa kampanjer. När du har din grupp, och när du är igång med din kampanj, så har du inte längre något behov av att rekrytera. Faktum är att man nog kan låta bli att nämna det för folk som skulle kunna vara intresserade, för då kanske de vill vara med, och vi är ju mitt inne i en kampanj, redan ...

Flurtis

Hero

Taskiga saker angående andras livsverk, eller relevanta kommentarer om dykande försäljning? Nej, jag ställer inte upp på din premiss.
Nåja nu såg jag inte din kommentar om den sjunkande försäljningen som något exempel på den kritik jag syftar på.

Du kommer ju aldrig hitta förklaringen till sjunkande försälningssiffror om du undviker förklaringen för att den är "taskig".
Well, det här argumentet har jag hört flertal gånger i den här debatten. Alltså kom igen, ni fattar ju själva vilken typ av kritik jag sågar. Jag säger inte att man inte skå få säga vad man tycker m.m. Likaså är det nyttigt att ventilera produkten för att se fel och brister. Jag efterfrågar bara en lite mer tillbaka lutande inställning där man inte behöver skrika högst ifall man hittar ett fel.

//Mattias

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

flurtis said:
Jag efterfrågar bara en lite mer tillbaka lutande inställning där man inte behöver skrika högst ifall man hittar ett fel.
Det kan jag skriva under på.

Om folk bara var lite mer insiktsfulla och diplomatiska i sin kritik skulle de inse att en hel del av det de vräker ur sig egentligen skulle kunna uttryckas som »det här var inte min kopp te«.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Kritik och regelversioner

Å andra sidan bör man tänka på att för varje gnällig gammal rollspelare som tycker att spelsystemen är förlegade och korrekturen undermålig finns det två fanboys som tycker att allt Riotminds/Järnringen/Neogames rör vid förvandlas till guld, doppat i choklad.

En mer trolig orsak till den vikande försäljningen är att det inte kommit ut några nya stora regelsystem under det senaste året. Den nyaste regeluppdateringen är Drakar och demoner Trudvang, och den är två och ett halvt år gammal. Tyvärr verkar det krävas nya regelversioner för att hålla igång försäljningen. (Och då är det istället fanboysen som gnäller på att det onda rollspelsföretaget stjäl deras pengar. ;))

/tobias

Eksem

Champion

Fast så är det väl sällan med kritken här? Det är ju verkligen snarare av typen "om de ville göra ett sånt HÄR spel, vore det ju mycket smidigare om de löste det så här", och inte "okej, men inte min stil".

Flurtis

Hero
Re: Kritik och regelversioner

Mmm du har väll fullständigt rätt i att Fanboysen står för det mesta av den tråkiga kritiken.

En mer trolig orsak till den vikande försäljningen är att det inte kommit ut några nya stora regelsystem under det senaste året. Den nyaste regeluppdateringen är Drakar och demoner Trudvang, och den är två och ett halvt år gammal. Tyvärr verkar det krävas nya regelversioner för att hålla igång försäljningen. (Och då är det istället fanboysen som gnäller på att det onda rollspelsföretaget stjäl deras pengar. ;))
Håller helt med dig här. Fast tror du inte att motivation kan vara en viktig faktor för att nya regeluppdateringar ska komma ut?

//Mattias

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

flurtis said:
Jag efterfrågar bara en lite mer tillbaka lutande inställning där man inte behöver skrika högst ifall man hittar ett fel.

//Mattias
Jag ställer mig bakom detta, och säger så här:

Om folk lärde sig att uttrycka kritik mot PRODUKTEN utan att i den involvera kritik mot PERSONEN, så skulle det vara en enorm förbättring.

Alltför mycket kritik mot produkter byggs på angrepp på personen som skapat den.

/M

Nightowl

Champion

Gurgeh said:
Å andra sidan bör man tänka på att för varje gnällig gammal rollspelare som tycker att spelsystemen är förlegade och korrekturen undermålig finns det två fanboys som tycker att allt Riotminds/Järnringen/Neogames rör vid förvandlas till guld, doppat i choklad.
Dessutom brukar den allra mest oresonliga och elakaste kritiken komma från fanboys, eftersom de bryr sig mest, och tar det som en personlig förolämpning att man gör ett spel om mechas och Cthulhu.

Å ena sidan är gnällspikar tröttsamt, och de dominerar världen i allmänhet och Internet i synnerhet. Det blir inte bättre av att det allmänt anses som finare, intelligentare och mer världsvant att racka ned på saker än att vara positivt, oavsett motivation, och att det anses mer relevant att komma med klatschiga raljeranden än att motivera sina idéer (som ju dessutom aldrig kan bli särskilt objektiva, för övrigt).

Å andra sidan anser jag att folk som inte tål negativa recensioner är primadonnor som den kommersiella spelbranschen kan vara utan. Jag fattar inte riktigt varför jag skulle vara "tacksam" för att folk gör spel jag inte vill ha?

Erik

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
bromskloss eller sporre?

Fast tror du inte att motivation kan vara en viktig faktor för att nya regeluppdateringar ska komma ut?
Det kan ju svänga åt båda hållen. Man kan bli mindre motiverad på grund av kritiken, eller så kan man bli mer motiverad eftersom man vill visa kritikerna att man minsann kan mycket bättre.

Men min poäng var att de positiva rösterna trots allt är betydligt fler än de negativa. Jag har sett folk på mer spelspecifika forum utnämna en produkt till den bästa rollspelsprodukten i världshistorien bara efter att ha sett omslagsbilden. :gremwink:

/tobias

Ram

Skev

Nightowl said:
Å andra sidan anser jag att folk som inte tål negativa recensioner är primadonnor som den kommersiella spelbranschen kan vara utan. Jag fattar inte riktigt varför jag skulle vara "tacksam" för att folk gör spel jag inte vill ha?
Medhåll, men å tredje sidan så kan man faktiskt låta bli att ventilera sin åsikt om man inte har saklig kritik att förmedla. Om det inte är någonting som jag rimligen bör ha en åsikt om (kass formullering...) så upplever jag det lite som att gå upp till slumpvis person på gatan och säga "du e ful".

Vi behöver inte alla vara konsumentupplysare. :gremsmile:

Nightowl

Champion

Ram said:
Nightowl said:
Medhåll, men å tredje sidan så kan man faktiskt låta bli att ventilera sin åsikt om man inte har saklig kritik att förmedla. Om det inte är någonting som jag rimligen bör ha en åsikt om (kass formullering...) så upplever jag det lite som att gå upp till slumpvis person på gatan och säga "du e ful".

Vi behöver inte alla vara konsumentupplysare. :gremsmile:
Bra liknelse! :grina:

Som jag sa är det ju fanboys som kan vara mest griniga. Om man är intresserad av fantasyspel eller just Drakar och Demoner har man ju faktiskt motivation att kolla senaste Trudvangstjofräset och då tycker jag att man har en rätt att ha en åsikt även om den är bitter för Riotminds. Om man tycker att fantasy suger kan man ju låta bli att gå in på deras forum och säga att de är fula.

Man får skilja på "rollspel jag inte gillar" och "rollspel jag inte ens bryr mig om". För mig hör de flesta svenska rollspel till den senare kategorin, men det beror inte på att de är dåliga och att jag hatar dem, utan på att jag är ointresserad eller (i vissa fall) att jag föredrar en tidigare upplaga. OK då, Götterdämmerung är ett spel som kunde ha blivit något jag skulle tyckt mer om utan att vara ett annat spel, sådär tekniskt sett kunde jag väl säga att "du e ful" till dess designers, men jag har inte satt mig in tillräckligt i spelet eftersom jag har andra alternativ för att kunna ens rättvist svara på om de verkligen är SÅ fula eller det bara är jag som har smutsiga glasögon idag.

Erik

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Re: bromskloss eller sporre?

Gurgeh said:
Men min poäng var att de positiva rösterna trots allt är betydligt fler än de negativa.
Må så vara, men de negativa väger alltid mycket tyngre. Det är mänskligt att läsa negativ kritik och ge den för stora proportioner i jämförelse med det positiva mottagande man fått.

Kritik är nedbrytande, och uppbyggande om man hanterar den rätt. Men det är inte så att två positiva röster annulerar en negativ i spelskaparens sinne.

/M

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
In your face

Å fjärde sidan så är det inte helt ovanligt att kritikern har betalat en summa pengar för att få äga den kritiserade produkten. Det tycker jag berättigar honom eller henne till en åsikt. "Du e ful" är ett fullt motiverat uttalande om man betalat 299 kr för att få titta på någons ansikte och inte är nöjd med sin investering.

/tobias

Nightowl

Champion
Re: In your face

Gurgeh said:
Å fjärde sidan så är det inte helt ovanligt att kritikern har betalat en summa pengar för att få äga den kritiserade produkten. Det tycker jag berättigar honom eller henne till en åsikt. "Du e ful" är ett fullt motiverat uttalande om man betalat 299 kr för att få titta på någons ansikte och inte är nöjd med sin investering.

/tobias
Men jag tror inte det faller under Rams tes, eftersom det inte är en slumpmässigt vald person på gatan som man går upp till och säger att han är ful, utan det är nån sorts performance artist-slash-prostituerad som man betalt 299 spänn för att glana i fejset på. Jag misstänker att Ram mer tänker sig allmänt urkastade "åsikter" på, säg, rollspelsforum, vilka leder till långa flame-trådar, än faktiskta recensioner.

Erik

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Gurgeh said:
Å fjärde sidan så är det inte helt ovanligt att kritikern har betalat en summa pengar för att få äga den kritiserade produkten.
Å femte sidan är det inte ovanligt att folk rackar ner på en produkt de inte äger och som de aldrig tänkt äga. :gremlaugh:

/M

Krille

Super Moderator

Magnus Seter said:
Å femte sidan är det inte ovanligt att folk rackar ner på en produkt de inte äger och som de aldrig tänkt äga.
Å sjätte sidan behöver man inte äga ett spel för att ha spelat det. Det sagt så är det helt åkej att servera Fäbodjäntans falukorv till miffon som rackar ner på produkter som de egentligen inte har någon erfarenhet av.