Nekromanti Rollspel - Fulkultur?

Krille

Super Moderator
Re: Kast med liten kastrull

"Får det verkligen inte rum med två sorters spelstilar på de konvent vi har?"

Tydligen inte. Bottenrekordet var BSK förrförra året. Det enda som inte var friform var Gillbringarnas Western-scenario. Jag menar, intresset för "riktigt" rollspel verkar ju finnas där, så var är scenarierna?

Nu vill jag inte säga att det är en medveten konspiration från friformarna att ta över konventen, utan helt enkelt vanlig "konstnärlig bufflighet". Dantes GammKon-förslag och min egen Konventsutmaning är motreaktionen. Kan "dom" buffla så kan vi.

Rising

Vila i frid
Bufflar och bufflar...

"Nu vill jag inte säga att det är en medveten konspiration från friformarna att ta över konventen, utan helt enkelt vanlig "konstnärlig bufflighet". Dantes GammKon-förslag och min egen Konventsutmaning är motreaktionen. Kan "dom" buffla så kan vi."

Men här finns det en avsevärd skillnad. Din konventsutmaning är en konstruktiv lösning. Den bidrar (förhoppningsvis) till att det kommer regel&tärnings-äventyr på de vanliga konventen. Då uppstår en bra blandning av båda sorters rollspel på konventen och de olika stilarna hjälper varandra. Vana friformare kan prova på matinérollspel medan kobolder kan prova på friform om de skulle hitta något som de tycker verkar okej. Jag kan ju inte vara den enda rollspelaren i världen som faktiskt uppskattar båda sorters rollspel, då och då.

Att friformare och kobolder ska ha sina egna konvent där man inte släpper in varandra är en destruktiv lösning. Det gör bara att motsättningarna mellan de tu blir större och det opponerar jag mig mot in till döden.

Kalla mig gärna naiv, men jag tror de olika stilarna kan befrukta varandra och göra båda stilar intressantare än vad de blir var och en för sig. Så funkar det nämligen alltid med alla andra sorters uttrycksätt. Så fort man blir trångsynt och inåtvänd så slutar ens kultur att utvecklas och blir snabbt bedövande enformig. Välkomnar man däremot främmande tankegångar så uppstår den sortens symbioser som rollspelsbranschen verkligen är i behov av.

Ungefär som när Frank Miller blandade satir och action i Batman: Dark Knight Returns, om jag tillåts använda den uttjatade serieliknelsen.

Så man kan buffla på olika sätt. Jag gillade din konventsutmanings-buffel betydligt mer än din krönika-buffel och Dante's GammKon-buffel.

Inåtvända bufflar betackar jag mig för. Inspirerande bufflar välkomnar jag med öppna armar. Enkel ekvation.

/Riz

Muggas

Hero
Inom alla former av "tankeväckande medier som förmedlar budskap" finns det saker som uppfattas som skräp och andra som höjs till skyarna. Gamla stereotypa förutfattade meningar om vad som uppfattas som "fint" och "fult" kommer alltid att finnas kvar. Och för varje företeelse som är djupsinnig och tänkvärd följer tio dåliga. Oftast är det de dåliga som ger prägel på en genre som helhet, vilket gör att nya former av "budskapsförmedling" tar tid att etablera och accepteras av allmänheten som något givande och värt att lägga ner tid på. Tyvärr är det nog så att rollspel som är en relativt ny företeelse i vårt samhälle kommer att uppfattas som skräp av de flesta (åtminstone de oinvigda) ett tag till...