Nekromanti Rollspel i 1600-1800-talsmiljö?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Rollspel som utspelar sig i sent 1600-tal till tidigt 1800-tal nån gång, finns det sådana?

Jag har sedan en längre tid så smått skissat på ett rollspel att använda för att återskapa äventyr som liknar de i filmerna Sleepy Hollow och Vargarnas Pakt. Jag har lite funderingar runt lämpliga regler och en del tankar om häxeri hittils men så mycket längre än så har jag inte kommit.

Finns det några andra där ute i vårt avlånga land som går i liknande tankar? Eller finns det rent utav redan nått trevligt spel som är mer eller mindre färdigt?

Daniel Andersson

Swordsman
7th Sea, andra halvan av sextonhundratalet, i en värld som liknar Europa, men inte är det.
Castle Falkenstein, runt mitten till slutet av artonhundratalet, i ett Europa som det borde ha varit på den tiden.

Båda två är mycket trevliga spel.

Daniel

Vampire: Victorian Ages

Fast, nu har jag aldrig spelat det, men det är väll rätt tid ungefär.
Nu kanske ni inte vill spela vampyrer dock....

DanielSchenström

Swashbuckler
Lace & Steel (australiskt renässansspel) är det enda jag känner till i spelform. Castle Falkenstein har rätt känsla för Sleepy Hollow helt klart. 7th sea är väl i den perioden.

I övrigt blir det nog sourcebooks av olika slag, GURPS översvämmas säkert av dem.

Troberg

Sinister eater
GURPS översvämmas säkert av dem
Jajamensan. Det enda jag kommer på just nu är dock Swashbucklers, men kolla på deras site.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
En garde!

Någon gång i den grå forntiden (tidigare än 1990 tror jag) kom ett spel på svenska som hette "En Garde". Det var rent historiskt utan övernaturliga inslag och utspelade sig på 15- till 1700-talet. Reglerna är väldigt lika det som senare blev "Kult", kanske för att samma personer skrev spelen. Det var ganska bra, men är antagligen svårt att få tag på (och för att jag skrev det kommer säkert ett snällt rollspelsantikvariat berätta att de har ett exemplar).

/tobias

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag skulle använda WFRP

I alla fall för att återskaåa Sleepy Hollow och Vargarnas Pakt. Har helt rätt stämning för det, tycker jag.

Magnus

Johan K

Gammal & dryg
Har inte White Wolf gett ut Viktorian Age... Det, har jag för mig, är väll mycket 1800-tal iaf.
Systemet som White Wolf kör med är åxå hyfsat bra. Elelr så kan man ju alltid använda t:20-systemet.

Storuggla

Champion
"I CoC (Call Of Cthulhu) så kan man spela under tidsepoken 1820, om jag minns rätt.. =) så det är ett spel! =)"

Nix. 1890-talet ingår dock, och det är väl inte allt för klurigt att modifera BRP-systemet så.. okej då.

Storuggla, mrrrrra

Insignia

Swashbuckler
Victorian Age

"Fast, nu har jag aldrig spelat det, men det är väll rätt tid ungefär.
Nu kanske ni inte vill spela vampyrer dock...."

Det utspelar sig mycket riktigt i slutet av 1800-talet (fast det är inte ett komplett spel, utan ett tillägg till Vampire: the Masquerade). Vill man inte spela vampyrer kan man ju alltid modifiera reglerna för att spela människor istället.