Nekromanti Rollspel i de Norrländska skogarna

Nero_UBBT

Warrior
Tänk är det... ett konventscenario som utspelar sig i de Norrländska skogarna.
Jag har just plöjt igenom de första kapitlen av Kerstin Ekmans Händelser vid Vatten och tanken slog mig att en ordentlig mordgåta att lösa vid de Norrländska fjälltrakternas skogar måste vara hur spännande och roligt som helst.
Tänk er skoterjakterna, rollpersonerna med färdigheter i hundförning, jakt och dryckesslagsmål. Kunde man som spelledare bara kunna hitta på en tillräckligt ond antagonist så skulle det hela kunna bli en nervpirrande historia.

Eller vad tror ni? Blir det för mycket jägarna över det hela?

Eksem

Champion
Idén är förvisso god, och jag blev t.o.m sugen att spela Western efter att ha läst den välskrivna boken, så jag kan se mig sitta spelandes ett sånt scenario. Men, fy fan vad det låter sugigt. Ärligt alltså. Skoterjakter? Hundförning? Hembräntslagsmål? Fy faaan va sugigt. Och ja, jag tänker direkt på Jägarna, som förvisso inte är en dålig film såvitt jag minns, men som jag inte direkt känner att jag vill flytta över till rollspelsmediet.

Men jag känner ändå igen en god idé när jag ser den, och jag tror helt säkert att du kan flippa det här konceptet till ett helt grymt scenario.

För att vara litet konstruktiv:
Jag skulle nog ha med någon typ av övernaturlighet eller misstanke om övernaturlighet i scenariot. Det tror jag kan bli läskigt och bra.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Kunde man som spelledare bara kunna hitta på en tillräckligt ond antagonist så skulle det hela kunna bli en nervpirrande historia.
Antagonisten måste ju naturligtvis vara en ond stockholmare som kommer för att förtrycka glesbygden, sno deras pengar, förbjuda dem att skjuta varg och lockar alla kvinnor till Fjollträsk så att de stackars norrlänningarna måste köpa ryska prostituerade! :gremwink:

Shaggy

Swordsman
Hundförning, jakt och dryckesslagsmål? Det är skönt med personer som inte har några fördomar. :gremsmile:

Shaggy

Swordsman
Jägarna [ot]

• Kombinera skjutvapen och alkohol.
  • Sikta med ett vapen på en människa.
  • Skott mot oidentifierat mål.
  • Förflyttning med laddat vapen.

Well, tillochmed jag har väll nästan varit i dryckesslagsmål.
Om man räknar en korkad full tonnåring mot en nykter kampsportstränad tonnåring som inte vill slåss som dryckesslagsmål då. Och ja, jag är den andra...
Vi norrläningar är nog en aning underliga tror jag faktiskt. Det här med skoters tillexempel.

Balderk

Swashbuckler
Ja, fast alltså det där skulle ju ha kunnat hänt vart som helst. Låter inte om en händelse som endast skulle kunna hända i norrland direkt.

Men det är ju det som är nöjet med äventyr om norrland. Fördommarna! Se bara jägarna också, där kan man ju få tonvis med inspiration till ett klichéfyllt norrlandsäventyr. Det skulle ju faktiskt vara riktigt roligt att spela det äventyret. Men ett äventyr som inte använde sig av klichéer skulle nop vara roligare.

Faktum är att de flesta i norrland inte kan jaga. De flesta i norrland kan verkligen inte hundförning och jag tror inte heller det flesta i norrland är extra bra på dryckesslagsmål. Men det är klart. Det finns ju dem, särskilt i inlandet, som behärskar de färdigheterna. Men då ska du ut i byarna.

Jävla inlandsnorrlänningar! :gremsmile:

Och kom ihåg: I Norrland kan ingen höra dig skrika!

Man Mountainman

Storsvagåret
Ho-HUM

Jomen visst, rasism har ju varit en integrerad del av rollspelskulturen ända sedan Tolkiens dagar (se bara på Midgårds orcher). Ett äventyr fullt med krassa stereotyper, nedvärderande utsagor och allmän fördomsfullhet skulle säkert gå hem bland de inskränkta sydsvenskarna, när de inte ägnar sig åt att mörda negrer, knacka bög, rösta på sverigedemokraterna och ljuga om regionala orättvisor i fördelningen av de finansiella medierna i stora kvällstidningar. Vilket regelsystem hade du tänkt använda? RaHoWa?

Skämt åsido, det låter roligt nog. Jag har funderat på att skriva ett "norrländskt fantasyspel" till nästa dogmautmaning som blandar alla de gamla stereotyperna med en god dos övernaturlighet. We will see.

Rosen

Myrmidon
Re: Ho-HUM

Ett äventyr fullt med krassa stereotyper, nedvärderande utsagor och allmän fördomsfullhet skulle säkert gå hem bland de inskränkta sydsvenskarna,

Du är en sån där som hatar Pistvakt också, va? (-:

--
Åke

Nightowl

Champion
Re: Ho-HUM

'I Stockholm finns ju bara såna dära Jean-Pierre Barda-rollspelare!'

Jag har funderat på att skriva ett "norrländskt fantasyspel" till nästa dogmautmaning som blandar alla de gamla stereotyperna med en god dos övernaturlighet.
Själv har jag funderat på ett rollspel i den nyskapande genren space buskis, som blandar space opera med svenk buskis, och utspelar sig på koloniplaneten Nya Norrland på 3000-talet - 3000-talet som det såg ut i gammal rymdopera-SF.

Folkhemmet har inte förändrats socialt sedan fyrtio-talet, och sträcker sig nu ut i vänstra galaxarmen, dit beväringar förlagts till rymdbas Per Albin II Gamma för att skydda gränsen - den går nämligen mellan Stariliska Alliansen och Octopodimperiet som befinner sig i krigstillstånd, och Sverige är i god tradition neutralt.

Erik

Nero_UBBT

Warrior
Ja, j-ar, ni sörlänningar alltså!

Bara så att ni vet:
Jag är faktiskt en äkta norrläning förutom att jag aldrig åkt och skoter och inte har något jaktcertifikat.
Jag måste be om ursäkt för mina formuleringar... det blev lite för blandat mellan mina skämt och vad jag menade allvar med. Det där med skoterjakter och hembränning snodde jag direkt ifrån en mordgåta min kompis skrev i högstadiet om en liga i Pajala. Han hade i princip bara med fördomar och i slutscenenerna var en skoterjakt där bovarna hade Polaris och snuten Skee - Doo och eftersom Skee - Doo var hans mördades kollegas favoritmärke så var det en revansch i slutet... Jag skrattar än idag åt det där.

Men skämt åsido. Något väldigt jordnära men ändå mystiskt. Ungefär som i "händelser vid vatten". Jag får det bara så svårt att bli seriös utan att ni ska tycka att jag är fördomsfull.

Avslutningsvis vill jag citera en klasskompis farfar efter att sonsonen frågat honom om hur han såg på politik:
" Ja du, grabben. I Pajala där jag växte upp fanns det två saker att tro på, Den ena det var Laestadius [norrländsk Väckelserörelsepredikant] och den andra... det var Stalin. Och jag är tamejfan inte kristen."

"Faktum är att de flesta i norrland inte kan jaga. De flesta i norrland kan verkligen inte hundförning och jag tror inte heller det flesta i norrland är extra bra på dryckesslagsmål. Men det är klart. Det finns ju dem, särskilt i inlandet, som behärskar de färdigheterna. Men då ska du ut i byarna."
Va kan inte alla i Norrland jaga, föra hund eller slåss i fyllan... det visste jag.

Nero_UBBT

Warrior
Tack!

Tack för din kommentar. Skönt att få en konstruktiv kick i rätt riktning ibland.
Det var inte ärligt talat det där med skoterjakter och hembrännt, det var på skämt men jag kände att det skulle kunna ge en del att spela med Norrlands inland i bakgrunden.
En av anledningarna till att det skulle kunna bidra till ett bättre scenario tro jag är isoleringen (nu tänker ni kanske, haha, fördomar) - men tänk dig att vara rädd för att en mördare stryker i krokarna när du är fast uppe i en fjällstuga. Ett ganska klassikt grepp, tänk på Evil Dead till exempel. Hade dom inte varit fast ute i skogen i den filmen så hade det inte varit så mycket till film.
En annan är att jag som Västerbottning får en viss känsla i magen när jag tänker på öde kalhyggen. Tänk dig att bli jagad över ett sånt av en fiende med älgstudsare...Det är ju som sagt inte så att polisen kommer på femton minuter direkt.
Nåväl, idéerna börjar tryta igen.
tills vidare.

Eksem

Champion
Re: Ja, j-ar, ni sörlänningar alltså!

"Jag måste be om ursäkt för mina formuleringar... det blev lite för blandat mellan mina skämt och vad jag menade allvar med."

Nejdå, det är bara det att jag faktiskt glider runt med dessa fördomar* och därmed trodde att du menade allvar :gremgrin:

"Ungefär som i "händelser vid vatten"."

Minns jag inte helt fel var min mormor uppvuxen och levde större delen av sitt liv i samma trakter som där delar av Händelser Vid Vatten utspelar sig. Men nu har jag inte läst boken själv, så det är inte nödvändigtvis sant, men jag har upplevt den där ödsligheten på nära håll.

*inte helt ogrundade, mina minnen av mina släktingar i kalla Jämtland består i stort sett av skoteråkning och hembränt till brännbollsmatcherna och en massa döda älgar (senare i livet blev jag mycket riktigt vegetarian och misstänksam mot fordon som inte är spårbundna, moonshine har jag dock aldrig haft någon särskild aversion mot :gremwink: )

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Ja, j-ar, ni sörlänningar alltså!

Jag måste be om ursäkt för mina formuleringar

Ursäkten godtagen. Du är ju en broder. :gremgrin:
(okej, så min avatar har gett mig lite svarthetskomplex. So sue me :gremtongue:)

Nightowl

Champion
Norrlänningar är Sveriges negrer...

...vi är välhängda, har rytmen i blodet, är lata och opålitliga men bra på löpning... :gremtongue:

Erik, vet inte om fördomarna matchar riktigt :gremlaugh:

Ceram

Hero
Populärmusik från Vittula

Alla som har läst den boken vet hur det är där uppe vid finska gränsen. Inte kan väl någon säga att den boken inte är helt verklighetsbaserad... eller? Det var vist något om att skära kuken av ett farmorspöke men det ytterst väl realistiskt i dessa kretsar...