Det finns numera fyra fristående rollspel utgivna av Fantasy Flight Games och som utspelar sig i Warhammer 40,000-världen: Dark Heresy, Rogue Trader, Deathwatch och Black Crusade. Jag har enbart spelat Dark Heresy.
Till stor del är det grundläggande systemet detsamma i samtliga fyra rollspel. Det som skiljer dem åt och gör dem till fyra distinkta spel är dess fokus.
Dark Heresy fokuserar på att låta rollpersonerna jaga kättare, förrädare, oliktänkande, terrorister och alla andra som inte tycker som man bör under Imperiet. Det är det första spelet som släpptes och varje följande spel har polerat lite ytterligare på regelmekaniken. I allmänhet anses Dark Heresys regler för Psykers vara det sämsta och skillnaden är ganska stor mot efterföljande regler. Karaktärer från Dark Heresy är också de som startar på lägst kraftnivå. För vissa är det en fördel och för andra en nackdel. Personligen tycker jag inte att Dark Heresy har åldrats särskilt väl i jämförelse med de andra rollspelen men tematiskt håller det naturligtvis. Det är också det rollspelet som har störst andel släppta moduler och äventyr.
Rogue Trader fokuserar på att låta rollpersonerna vara något mellanting mellan en spansk Conquistador, en kapten i det Ost-Indiska Compagniet och Jean-Luc Picard alternativt Hans Solo. Kraftnivån är en helt annan och spelarna kommer förfoga över ett rymdskepp med tusentals besättningsmän och kraft att utplåna hela städer från omloppsbana. Jag tror att Rogue Trader är det rollspel som är mest ”otraditionellt” och kräver en grupp och spelledare som förstår och gillar temat. Rogue Trader tillför bland annat regler för skepp, rymdstrid, masstrider och inte minst en regelmekanik kallad Profit Factor som mäter hur mäktiga och rika spelarna är.
Deathwatch fokuserar på att låta rollpersonerna strida för Kejsaren i form av elitens elitkrigare (Space Marines). Det är väldigt hårt fokuserat på just detta tema men en mängd regeltillägg för detta, bland annat för att bekämpa en hel grupp av menlösa fiender på samma gång (Hordes). Det är det rollspel jag har minst koll på av de fyra.
Black Crusade fokuserar på att låta rollpersonerna vara motståndare till Imperiet och kan sägas utgöra en direkt motpol mot Dark Heresy. Spelet släpptes nyligen och har därför den mest polerade regelmekaniken med många små och större ändringar. Det finns dem, bland annat jag, som ser det som ett Dark Heresy 2.0. Jag skulle personligen aldrig använda regelkärnan i något av de övriga tre spelen utan använda Black Crusade rakt av och lägga till de övriga reglerna som de andra spelen behöver.
Konvertering mellan de fyra spelen krävs för det mesta. De spelen som är mest lika varandra är Dark Heresy och Rogue Trader men Rogue Trader använder en annan regelmekanik för Psykers. Överlag innebär en konvertering mestadels mindre förändringar men kan ge en hel del huvudbry för den spelledare och spelargrupp som är noga med spelets interna balans.
En ganska stor skillnad som Black Crusade införde och som det kan vara bra att känna till inför valet av ett regelsystem är att det mer eller mindre tagit bort både nivåer och klasser som används i alla tre övriga spel.
Vilket som är bäst beror till stor del vad du vill göra med det.
Mitt svar är tveklöst Black Crusade men om du vill flyga omkring i rymden och skjuta orker kommer du inte långt.