Nekromanti Rollspel i en antik värld

Troll

Veteran
Hej!

Var på bio idag och såg då trailern för filmen "Troy" (vilket för övrigt var den bästa upplevelsen under just den biovistelsen - jag såg matrix3 :gremcrazy:). Trailern inspirerade mig naturligtvis att, åtminstone tankemässigt, påbörja ett nytt projekt; som troligtvis aldrig kommer fullföljas. Tja, vem vet förresten.... Hela nästa år kommer att vara fyllt av så kallade "swords and sandals" filmer/upplevelser (Hannibal, Alexander mfl.) så möjligheten finns väl att inspirationen kan få förnyad kraft och faktiskt resultera i något konkret :gremtongue:.

Hur som haver behöver jag lite forumhjälp.

1. Jag antar att det redan finns rollspel som utspelar sig under denna tidsperiod och undrar om det finns någon som har spelat liknande spel och kan ge tips på vad som var bra och/eller dåligt med de spelen.

2. Undrar dessutom om det är någon som vet var man kan få tag i bra inspirationsbilder för gällande tidsperiod.

MVH

Troll

zuntona

Swordsman
Om du har råd är det absolut bästa att du tar dig en tripp till grekland och italien och tar egna kort på gamla ruiner och vägg målningar för att få en känsla av hur saker och ting gick till. Leve antiken.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
1. Jag antar att det redan finns rollspel som utspelar sig under denna tidsperiod och undrar om det finns någon som har spelat liknande spel och kan ge tips på vad som var bra och/eller dåligt med de spelen.
Jag äger följande:

GURPS Imperial Rome Second Edition: Äventyr i Rom under tusen år, men fokus på principatet 50 fKr till 220 e Kr.

GURPS Ancient Greece: Välresearchad modul som dels beskriver hur man äventyrar under heroisk tid (trojanska kriget, Herkules storverk, etc) och dels under hellensk och hellenistisk tid (från Marathon till Alexander).

GURPS Atlantis: Innehåller ett avsnitt om hur man driver en kampanj i Platons Atlantis.

Xena-rollspelet: Bygger på teveserien med samma namn och har därför en rätt så "frisinnad" koppling till historien. Snyggt gjord och kul att spela.

GURPS-modulerna är torrt skrivna och SL måste satsa en del själv på att skapa bra stämning.

Härolden

Warrior
Det finns en gammal ADD-modul på ämnet Rom som man kan skaffa sig sehr billigt också. Har inte jämfört kvalisorten med andra moduler, men den duger tycker jag iaf, och sen kan man ju komplettera med en trave Asterix :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Enkelt svar: GURPS. Jag kan inte på rak arm komma på en enda historisk era som det inte har en världsbok som täcker (bortsätt från eskimåernas 1630-tal). Det är dessutom väldigt välskrivna, välresearchade, inspirerande böcker. Jag rekommenderar världsböckerna oavsett vilket system du tänker använda, de är skrivna för att funka med alla system.