Nekromanti Rollspel i ett medeltida europa??

SirLumiere

Veteran
Hej är det någon som vet om något rollspel som utspelar sig i ett medeltida europa... med innehållande historia, geografi, heraldik osv. och utan monster och magi i form av eldbollar och liknande...

Krille

Super Moderator
"Hej är det någon som vet om något rollspel som utspelar sig i ett medeltida europa... med innehållande historia, geografi, heraldik osv. och utan monster och magi i form av eldbollar och liknande..."

Du är nog tvungen att i visssa fall stryka dessa "tillägg" själv, men följande är en rätt trevlig lista att utgå ifrån:

Pendragon: Arthur-saga, med allt vad det innebär. Magin är inte eldbollar, och monstren är huvudsakligen upphottade vilddjur (vargar, björnar, vildsvin etc), även om en och annan drake och annat vidunder kan ploppa upp.
Viking: Vikingatid (duh!) utan några som helst övernaturligheter.
Ars Magica: Sagor och intriger i medeltida Europa. Lite väl hårt specat mot magikerna och förmodligen svårt att använda av den anledningen.
GURPS Middle Ages vol 1: Engelsk medeltid enligt GURPS, från saxarna till hundraårskriget. Snuskigt väl genomarbetat, och ungefär allt en rollspelare behöver veta om engelsk medeltid.
GURPS Russia: Ryssland genom historien, från dess grundande till Sovjettiden. Fokuserar dock på den medeltida biten.
RUS: Ungefär samma som ovan men inte till GURPS och mycket sämre. Egentligen en AD&D i medeltida Ryssland. Hittar du den, undvik den.
Lionheart: Columbia Games modul om England kring tredje korståget. En del historiabok och en del uppslagsbok. Välgenomarbetad och bra som referensmaterial för medeltida spelledare.
DoD Ivanhoe: Kan du hitta denna så kan den vara värd att fundera på. Det är en någorlunda schysst introduktion till medeltiden, och har faktiskt de mest detaljerade reglerna för heraldik som jag har hittat i något rollspel.
Furry Outlaws: Robin Hood, fast på det ludna sättet. Rollpersonerna och SLPer är animorfa, men i övrigt hyfsat trovärdigt medeltida.
GURPS Robin Hood, Robin Hood mfl Sherwood-moduler: Det finns en uppsjö av moduler till andra rollspel om just Robin Hood. GURPS har sin, Rolemaster har en, och jag blir inte ett dugg förvånad om det finns en till AD&D också.
Västmark: Mitt eget bidrag till floran.

Medan vi ändå är inne på ämnet:

Authentic Thaumaturgy: En modul om hur magi borde vara i rollspel om magi ska vara autentisk, skriven av en utövande magiker som faktiskt tror att det han sysslar med funkar.

Ghorgareth

Warrior
Fråga

Bara en allmän fråga krille. Hur mycket kunskap besitter du egentligen? Du verkar vara ett allmänt uppslagsverk upplagt på codex server... /images/icons/clever.gif

Krille

Super Moderator
Svar

"Hur mycket kunskap besitter du egentligen? Du verkar vara ett allmänt uppslagsverk upplagt på codex server... "

"I am Krille of Borg. Resistance is futile. You will be assimilated."

Staffan

Myrmidon
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

GURPS Robin Hood, Robin Hood mfl Sherwood-moduler: Det finns en uppsjö av moduler till andra rollspel om just Robin Hood. GURPS har sin, Rolemaster har en, och jag blir inte ett dugg förvånad om det finns en till AD&D också.

<hr></blockquote>

Jag tror faktiskt att D&D är förskonat från renodlade Robin Hood-böcker. WOTC hade Sherwood-tema i en Dragon som släpptes strax efter 3rd ed (274 eller senare), men fullfjädrade supplement finns nog inte. Däremot finns det några andra historiska supplement till 2nd ed: Vikings, Charlemagne's Paladins, Celts, A Mighty Fortress (Elisabethanska England), The Glory of Rome, Age of Heroes (antika/mytiska Grekland, tror jag) och The Crusades. Jag har inte själv läst någon av dessa, så jag ska inte uttala mig om hur stora fantasyinslag de har eller vilken kvalitet de håller. Jag kan dock nämna att de inte fått så bra betyg på http://www.enteract.com/~aardy/rate/ (mellan 4,0 och 5,3 på en tiogradig skala), men internetomröstningar ska man ta med en mindre säck salt.

Sodivra

Champion
Re: Svar

Ett topphemligt AI-projekt producerat av svenska staten som testas i forummiljö.. Huga!