Nekromanti Rollspel i fackpressen

Rosen

Myrmidon
Jag fick hem nya numret av Sif-tidningen igår, och hittade fyra sidor om rollspel.

* En relativt lång artikel/intervju med ett gäng i Västerås som bordsrollspelar i (en synbarligt egenhändig) efter katastrofen-miljö. Står inget om system, fast det sägs att de använder tärningar.
* En intervju med en kille som fantasylajvar med Enhörningen.
* En blurb om rollspelsmotstånd; nämner skriverierna om Hörbymordet men inte mediestormen på 90-talet.

Alltihop var positivt skrivet och framställde rollspel som nånting rätt så kul och kanske lite nyttigt. Däremot fattar jag fortfarande inte varför artikeln dyker upp i en medlemstidning från ett fackförbund...

--
Åke

Feuflux

omjonasson.se
Ooooh, *gräva i tidningshög* Ooooh *läsa* :gremsmile:

Rätt kort. Tror inte det sa sådär fasligt mycket till de SIF-tjommar som är obekanta med fenomenet, men alltid trevligt att det skrivs om rollspel ändå så att fördomsfulla inser att det faktiskt är relativt normalt folk som håller på.

"Molle Johansson på Sverok berättar att han var på ett lajv där vissa kom med silversprejade jeans och gympaskor, och en silversprejad plasthink på huvudet." :gremlaugh: Angående ambitionsnivåer på lajv. Haha, den noble riddaren Von Plasthink.

"Det är mest fjortisar och datornördar som spelar rollspel. De är lite speciella." Så säger Johan Larsson som med sitt tonfall antyder att det är fånigt att spela bordsrollspel om man är över tonårer fyllda. Själv lajvar han.
Om nån ser honom så kan ni ju ge honom en spark där bak. :gremwink:
Han hade iaf självinsikt att inse att det inte låter klokt när lajvare beskriver vad de håller på med.

Storuggla

Champion
Jag kan ju meddela att jag aldrig läst något om rollspel i Transportarbetaren, det var bara en massa mummel om taxibolag i Landskrona och terminalarbetare som välte med truckar i Karlstad, typ.
Vilka ligger under Sif?

Storuggla, google is for the weak

Nightowl

Champion
Jag har för mig att det var något om lajv i DIK-forum nån gång, men vi bibliotekarier delar ju fack med arkeloger, och dom är ju kryptolajvare allihop.

Erik

Dewil

Skrivbordsgeneral
Jag kan ju meddela att jag aldrig läst något om rollspel i Transportarbetaren, det var bara en massa mummel om taxibolag i Landskrona och terminalarbetare som välte med truckar i Karlstad, typ.
Vilka ligger under Sif?
Så är ju också Transport ett fack för "arbetare" och "arbetarklassen" är ju som bekant utpräglat ointellektuell. "Arbetarna" har inte tid att ägna sig åt intellektuella fritidssysselsättningar som t.ex. läsning utan har nog med att hävda sig mot de elaka "kapitalisterna". Sif (urspr. Svenska Industritjänstemannaförbundet) är ett fack för "tjänstemän". "Tjänstemännen" är bara snäppet hederligare än "kapitalet" och ägnar hela dagarna åt vuxendagisaktiviteter (olika former av kultur) på "arbetarnas" bekostnad.

Man kan alltså säga att det är rollspelarnas fel att trucken välte över transportarbetaren.

Dewil, jourhavande klassteoretiker

Rosen

Myrmidon
"Tjänstemännen" är bara snäppet hederligare än "kapitalet" och ägnar hela dagarna åt vuxendagisaktiviteter (olika former av kultur)

Om du räknar att maila vulgoroliga citat, bilder och filmsnuttar till varandra som "kultur" så ok. (-:

--
Åke

Nightowl

Champion
Äventyrliga förebilder

Kontorsråttornas förebild = Dilbert
Arkeologers förebild = Indiana Jones
Som bibliotekarie har man att välja på en sval engelsk ockultist som vaktar på vampyrdråpare och en orangutang, och så Sally förstås.

Min egen förebild är Lucas Corso, han pysslar åtminstone med böcker!

Erik

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Har aldrig sett nått om rollspel (eller någon annan hobby heller för den delen) i Civilingenjören.

Rickard

Urverk speldesign
Något jag gillar med artikeln är det som står i början. "Jag ska få sitta med vid ett rollspel." Det innebär direkt att författaren av artikeln vet lite om vad denne skriver om. Jag gillar det engagemanget. Att just rollspel är med är antagligen för att SIF-tidningen brukar ta upp saker som är utvecklande. "Roll och konfliktspel" står det överallt i artiklarna. Det märktes lite i hur artikeln skrev också: "När jag började spela var jag otroligt blyg, säger Jonas..."

Det var också rätt kul att läsa skribentens tankar. "De ska spela det av Jonas inhopsnickrade spelet. Men snickrat är fel ord. Inga spelpjäser, ingen spelplan. Två tjocka böcker och en mapp med lösa papper är spelet." och "Då och då kastar Jonas tre röda tärningar och varje gång säger han, aha... intressant. Jag begriper inte ett dugg av vad tärningarna säger, men för honom tar de berättelsen framåt."

Roligt/intressant att se att författaren fokuserar på hur det händer istället för vad som händer.

/Han som tyckte tjejen i spelgruppen var söt och skulle gärna vilja besöka Västerås Äventyssällskap :gremwink: